/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Forkert tegnsæt i opstart
Fra : eschultz
Vist : 566 gange
500 point
Dato : 23-05-08 01:01

Når jeg starter min PC er der enkelte bogstaver, og resten er bare firkanter. Det gælder både i opstart og på alle ikoner, og hvd værre er i alle menuer. Har prøvet en rollback, men der dukker et ulæsligt skilt op, dette klikker jeg væk, og PCen laver en gendannelse, men det er stadig det samme. 2 gange tidligere har jeg kunner sætte den 1 dag tilbage, hvorefter den virkede igen.

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 23-05-08 01:02

Det Win XP SP2

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-08 01:26

Er det et pludselig opstået problem ? Hvad er der sket før du fik problemet ? Kan du starte i Fejlsikret tilstand ? Klikke på F8 tasten når du starter, inden Windows læses ind, der får du mulighed for at lave en systemgendannelse prøv det først, hvis det ikke virker så prøv at starte fejlsikret, det er kun de mest nødvendige drivere som indlæses og måske vises dine bogstaver bedre der, ellers kan du måske opdatere driver til grafikkort og skærm fra fejlsikret, som så skal være med netværk

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 23-05-08 01:29

Her prøvet fejlsikret, det er det samme.
Alle tekster på PCen ser ud som dette screenshot
http://www.verdensnavle.dk/help/a1.jpg

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-08 01:55

Tør du forsøge at reparere din Windows installation ? Det skal kunne gøres uden at miste data, men jeg ville nu gerne have en sikkerheds kopi af vigtige filer først, har er det grundig beskrevet hvordan du gør: http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 det er fra punkt 3 du skal være opmærksom

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-05-08 02:00

Her med billeder, det letter forståelsen: http://www.helgec.dk/xp-repair.html

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 23-05-08 03:20

Det er en mulighed, men det er lidt tricky, da jeg kører SATA i raid 1.
Men jeg har lige konstateret at i Firefox er alle bogstaver læselige, men i IE er det bare volapyk. Så det kunne tyde på at det er en fejl i registreringsdatabasen, men når jeg åbner denne, er alt der også volapyk. Så det jeg søger er en fil der kan korrigere registreringsdatabasen. Jeg har kørt nogle opryningsprogrammer, der åbenbart har slettet en nøgle, der ikke skulle være slettet.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-05-08 04:52

Prøv at lave en sfc /scannow - reparation af systemfiler!

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 23-05-08 05:37

Hard disk er færdig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-08 07:53

Du har lavet noget rod under installation af enten win eller et andet styreprogram.....

Der er flere progammer der forsøger at overtage styringen med konflikt til følge....

Geninstaller Win....

Alternativt har du nogle "tools" der under opstart modarbejder dine Win-indstillinger......

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-05-08 08:40

Har du prøvet at smide din XP CD i og lave en reperer existerende udgave af XP?

Problemer er jo nok at når fonten er forkert, kan det være svært at læse navne på fonte og dermed kan du jo ikke let se hvor det går galt.

Alternativ
Jeg sidder ikke med XP på denne maskine, men mener at kunne huske at man i XP kan ændre visning og layout i ved at højreklikke på start. Men kan ikke lige huske hvordan man præcist kommer der til.

Det kan jo også være at fontfilen er bllevet ødelagt eller mangler, men det kræver jo igen at man kan læses filnavne og tekster rigtigt.

vh Ben

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 23-05-08 13:47

Prøv at lave en gratis scan af dine drivere, for at se om problemet skulle ligge der.

http://driveragent.com/?q=driveragent&PHPSESSID=8fu3pltn7q7t9dkbmndm3iei52

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 23-05-08 14:49

gratis scan af dine drivere, er nærmest umuligt, da man ikke kan læse teksten på skærmen.
Og det samme gælder sfc /scannow. Har prøvet begge dele, men måtte opgive.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 500 point
Dato : 23-05-08 14:51

Geninstaller nu Win

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 23-05-08 15:13

Ja Refi, der er nok ikke andet at gøre, men hellere bruge 2-3- dage på at reparere en 1 dag på at geninstallere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-05-08 15:32

Du KAN jo ikke reparere noget når du ikke kan se HVAD du laver

Kommentar
Fra : eschultz

Dato : 23-05-08 19:44

Du har fuldstændig ret, er ved at geninstallere

Godkendelse af svar
Fra : eschultz

Dato : 23-05-08 19:44

Tak for svaret refi.