/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Æg æg
Fra : lisje
Vist : 2095 gange
20 point
Dato : 22-05-08 11:30

Hej og hjælp
Jeg har en nymfeparakit hun, et år, meget tam og kommer meget ud og snakker med os, men, men, nu er den i gang med andet hold æg. De første lå i bunden, af buret, hvor den lå nogle dag, og var ret hidsig, så kom den op på pinden og jeg fjernede dem,
Nu er der gået en måned og den har fået et æg, forventer 3 som sidst, hvad gør jeg, den har kun været alene, har ikke rede, den bliver meget nervøs og fare rundt når vi nærmer os.
Skal jeg lade æggene være, eller fjerne dem,
Håber der er en der ved noget om jomfruæg.
hilsen lisje

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-05-08 11:39

Giv den en han at hygge sig med. Den er i brunst, og så er jo lysterne der, derfor bliver den frustreret når du nærmer dig, for det er hormonerne der styrer fuglen. Stakkels fugl, for den kan jo ikke gøre for det. Du kan også forhøre dig ved andre fugle opdrættere og/eller klubber.
MVH Akle

Kommentar
Fra : lisje

Dato : 22-05-08 11:55

Jeg ønsker ikke små fugle, så en han er nok ikke det rette,
Jeg har læst, at 2 hunner kan finde på og lægge æg, men ikke en enlig hun,
lisje

Accepteret svar
Fra : Bettina900

Modtaget 20 point
Dato : 22-05-08 16:31

Har selv haft en nymfeparakit, hun......hun lagde æg, helt vildt, selv om hun var alene.
Jeg tog æggene som de kom.....og hun falder lige så stille til ro, efter et stykke tid. Tager ikke skade. Eksepelvis bliver hun lige så glad og tam en fugl igen. Lad hende bare lægge de æg der kommer, det tager et stykke tid inden hun falder til ro. Men hun begynder nok igen, senere på året.Men så samme procedure igen tag æggene.De skal tages samme dag.

hilsen Bettina900

Godkendelse af svar
Fra : lisje

Dato : 13-06-08 13:16

Tak for svaret Bettina900.
Jeg får stadig æg, men jeg er glad for dit svar.
Hilsen Lisje

Kommentar
Fra : BekS

Dato : 28-07-08 21:16

Det er meget simpelt.

Nu har jeg haft fugle i nogle år. Hovedsageligt dværgpapegøjer. Jeg kan fortælle dig, at din Nymfe lægger æg, præcis som en høne- dog ikke så hyppigt. Det er helt normalt. Det gør de fleste parakitter, og små papegøjer.

Om du lader dem være eller ej, er jo som sådan ligemeget, med mindre du er træt af, at din fugl´s temperament er stærkere end normalt