/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kontrol af jord
Fra : anders_bak
Vist : 10795 gange
100 point
Dato : 22-05-08 10:25

Hvordan kontrolerer man om der er ført jord frem til en stikkontakt ?.

Jeg ved selvfølig godt at man bare kan tjekke om der er forbundet en jordleder på bagsiden, men dete er jo ingen garanti for at dette kabel er forbundet hele vejen gennem systemt.

Jeg har bemærket at man med spændingsmåleren kan få et udslag når man sætter den på fasen og jorden, er det en "garanti" for at jorden funger ??????

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-05-08 11:38

Egentlig kan det kun kontrolleres med noget forholdsvist dyrt udstyr.

Prøv evt. at se på dette link.
http://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/fi_test.php

Det billigste er at få en elektriker ud (1timer skulle være nok) og teste din jordforbindelse.

En hurtig hjemmetest, er at man "kortslutter" jord og nul, så skulle HPFI gerne slå fra.
Men det er en MEGET usikker test, da den egentlig kun fortæller om jordkablet er sat på i begge ender og om HPFI relæ´et fungerer.

For at få nogle håndgribelige tal for om din jordforbindelse lever op til de krav der er til en sådan skal det måles med udstyr som er beregnet til det, og det er noget bekosteligt udstyr, så bed en elektriker ud.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 22-05-08 12:12

ok, men situationen vi har overvejet går netop også på om jorden er forbundet i begge ender i alle stikkontakter (og da de er forbundet i forlængelse af hinanden kunne man jo bare at starte fra slutningen af strengen, og så bevæge sig tilbage til man finder den første med forbindelse (hvis de altså ikke alle har det)), så det kan vel gøres ved som du siger at "kortslutte" jord og nul og se om HPFI slår fra.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-05-08 13:39

Du skal lige passe på nallerne, når du sætter nul og jord sammen, det giver en god gnist.

Det er en "test" som kan bruges i mangel af bedre.
Personligt har jeg ikke noget imod selv at pille ved strømmen, derhjemme - men lige med hensyn til jord ville jeg ofte mønterne på en elektriker. (kun fordi han har udstyret)

Man kan også teste om ledningen sidder "fast" i begge ender ved at tage en forlængerledning og et krokodillenæp i begge ender - med et multimeter (købes i Harald Nyborg til 50,- kr). Der er ikke strøm i jordledningen så at teste på den møde med en lang ledning og et multimeter, er helt ufarligt.

Nul/jord testen er ikke helt ufarlig

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 22-05-08 14:59

Nallerne væk, lad de professonelle kontrollere din jordforbindelse, det er ikke for lægfolk !!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-05-08 16:29

kontakt en elinstallatør

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 22-05-08 22:56

Klap hesten drenge. Indtil videre er der ikke tale om et reelt problem, men en "teoretisk" overvejelse, så jeg venter lige med elektrikeren (-;

Overvejelsen kommer fordi en af mine kolleger skal have pusset nogle vægge, men mente det ville blive svært at komme rundt om kontakterne. Vi var et par stykker der sagde at det da ville være klart nemmest bare at afmontere stikkontakterne, pusse og male og montere igen. "diskusionen" gik så på at nogle havde oplevet at det kan være lidt besværligt at få kontakter sat i igen hvis kablerne er klippet lige kort nok, og hvordan man tjekker at man ikke har fået rykket kablet ud igen hvis man har fået rykket lidt i kablet for at få kontakten på plads. Fase og nul giver jo sig selv (da der ellers ikke er strøm i kontakten), men hvordan tjekker man at jord ikke er rykket ud på bagsiden ?.

Der er således ikke tale om et defekt system der skal måles igennem, men ene og alene en kontrol af om jordkablet er forbundet på kontaktens bagside.

Som jeg selv skrev i toppen har jeg konstateret at jeg med mit voltmeter kan registre en spænding på 230 volt mellem jord og "det ene hul" i kontakten (jeg skrev godt nok fase, men det er meget muligt at det er nul. det har jeg ikke lige tjekket).

Min tanke er så, at siden man får dette udslag må jordlederen jo være forbundet til et eller andet, og kablet må derfor være på plads, hvis ikke der er udslag har man balladen.

Er dette korrekt ? (det stemmer jo meget godt overens med hvad thulin skriver).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-05-08 03:32

En forbindelse mellem nulleder og en jordleder, skulle helst ikke give en stor gnist.
I almindelige husinstallationer i Danmark er nullederen jo også jordforbundet . I det mindste på forsyningstransformatorens stjernepunkt. I nogle net også flere steder undervejs til forbrugeren.

Så den eneste forskel på jordledningen og nulledningen er at de er forbundet til jord forskellige steder og at der normalt løber en vis strøm i forsyningsnettets nulledningen, fordi belastningen ikke er helt ens på alle faser. Denne strøm giver spændingsfald, som kan resultere i en lille spændingsforskel til den strømløse jordledning.

Spændingsforskellen mellem nul og jordleder skulle ikke gerne være mere end nogle få volt.

I visse installationer ( nulsikre net) bruger man nulledningen som "jord" så den eneste forskel er at den ene afgrenes før fejlstrømsrelæet. Her burde de kun være minimal spændingsforskel.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 23-05-08 05:45

Det var netop også derfor jeg tænkte at det måtte være fasen jag havde fat på når spændingen mellem den og jord gav 230v. Endvidere har jeg lige tjekket på en af mine egne kontakter, og spændingen kan kun aflæses når kontakten er tændt, så det må jo være fasen jeg bruger. Transor skriver "så er den eneste forskel på jordledningen og nulledningen at de er forbundet til jord forskellige steder", hvilket jo svarer til hvad jeg selv mente, og netop forklarer de 230v når man måler på jord og fase, og at denne aflæsning viser at jorden er forbundet. (ellers ville jeg jo få samme måling ved at måle på fasen og ingenting).

Enige ???????

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-05-08 16:29

hvis der ikke er nulling med jordspyd kan det forkomme at der er en spændings forskel som godt kan trække en god gnist

Accepteret svar
Fra : sochr87

Modtaget 100 point
Dato : 07-08-08 00:42

Den allernemmeste måde at måle om jorden er i din stikkontakt, er at sætte spændingstesteren på mellem fase og jord. Så skulle den gerne vise 230V. Og hvis du vil checke om den er rigtig god, måler du om der er gennemgang mellem jord i stikkontakten og noget stort metallisk omkring dig (f.eks. en radiator, vandhane). Hvis jorden i stikk er forfundet til jord, vil du kunne måle gennemgang her imellem. :)

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 07-08-08 07:55

Tak for svaret sochr87.