/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Forloren Hare - diabetes
Fra : acilia
Vist : 4748 gange
100 point
Dato : 21-05-08 22:56

Hvad kan jeg bruge i sovsen istedet for ribsgele når jeg laver forloren hare til mine venner med diabetes? Nogen der har godt forslag? Dorte?..

Eller kan jeg rent faktisk måske lave ribs gele selv uden sukker? hvis jeg nu finder nogle frosne ribs et sted?

hmmmm

Kh
Acilia

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-05-08 23:08

Du kan lave ribssaft med sødemiddel og bruge den i sovsen. Sødemidlet kan fås i både pulver og i flydende form.

Men det betyder ikke så meget for en med sukkersyge at du bruger ribsgele, du bruger jo ikke et helt glas.

Men jeg nener også at jeg har set at man direkte kan købe sukkerfri ribsgele, prøv i store forretninger eller ring til diabetesforeningen og spørg hvor det kan købes.

http://www.diabetesforeningen.dk/

Kommentar
Fra : netper

Dato : 21-05-08 23:24

Jeg mener også at du kan finde ribssaft og gele som sukkerfri, men helt sukkerfrit bliver det aldrig da der er en del sukker i frugter.

Jeg tror du skal prøve at høre dine venner de kan sikkert fortælle dig hvor du kan købe det, eller de kan tage noget med?

Jeg ville også lige høre dem ad hvordan de i det hele taget har det med den forlorne hare, for den er jo rimelig fed, og så jeg mener en forloren hare skal serveres så er der jo ikke rigtig nogen grønsager til.

Det kan være de helst springer over, eller kun spiser en lille smugle og det derfor ikke gør noget at der er sukker i.

Per

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-05-08 00:19

JOo Per.
Jeg kunne da godt finde på at servere karotter og/eller grønne bønner til, så grøntsager behøver man ikke at undvære. For øvrigt er det jo een selv der bestemmer, så man kan jo servere jordbær til, hvis man kan li det

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-05-08 00:43

Kartofler er fyldt med kulhydrater, så dem må man ikke få for mange af, som diabetikker.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-05-08 03:07

Forloren hare m. løse ris ahhhhhh hwa og heller ikke pasta.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-05-08 04:02

Der er også for mange kulhydrater i de to ting, Klumme he he

Men man kan jo spise lidt mindre kartofler og lidt mere kød og evt. grøntsager - f.eks. fintsnittet rå rødkål m/u andre ting i.

Lidt ribsgele i sovsen gør ikke noget - det er hele retten, man skal kikke på - ikke hver enkelt ting.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-05-08 04:28

nåååja. Så må man jo nøjes med at spise 2 portioner og skære de 2 andre fra Men man er jo heller ikke rigtig sulten mere... efter 2 gange

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 22-05-08 08:19

Det er mine venner der har bestemt retten selv... De spiser jo altid meget sundt og rigtigt i forhold til deres diabetes - men når jeg så kommer på besøg så skejer de lidt ud i form af god sovs og kartofler..
Jeg kom til at tænke på at jeg vel egentlig kunne købe ribssaft uden sukker og smage det til med sødemiddel og så komme det i sovsen. Jeg får ikke tid til at lave min egen gele kan jeg godt se på det hele.
Det er nemlig allerede imorgen..

Jeg servere iøvrigt bønner til retten - bønner jeg lige har vendt i løg på en pande. Det smager mums.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-05-08 09:11

Det skal nok køre... god fornøjelse. Skal selv ha forloren hare på tirsdag, men den skal ha hele svineriet, m flødesauce, bacon, gele, konfirmandkartofler, surt mv.... Har ingen diabetikere....endnu

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-05-08 12:17

Ja, forloren hare er muuums!

God idé med ribssaften - den er da sikkert sødet med sødemiddel, når du køber...

God fornøjelsen!

Hanne

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-05-08 13:20

Man må gerne synde lidt, 1 gang om måneden hvis man ellers er velreguleret.
Det gør jeg og har været diabetiker i mange år.

Klumme er inde på noget af det rigtige.

Citat
Det skal nok køre... god fornøjelse. Skal selv ha forloren hare på tirsdag, men den skal ha hele svineriet, m flødesauce, bacon, gele, konfirmandkartofler, surt mv.... Har ingen diabetikere....endnu

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 22-05-08 13:59

Ja jeg bliver mere og mere sulten efter forloren hare hver gang jeg læser et nyt indlæg her..

Det MÅ kunne lade sig gøre at finde sukkerfri ribsgele... nu er jeg blevet stædig. Nogen der kender gode forretninger i Kolding med diabetesmad...

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-08 14:13

De større supermarkeder som f.eks Føtex, Superbrugsen, ISO har et rimeligt udvalg af diabetes produkter

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 22-05-08 14:45

Du må ud og lede i Kolding Storcenter. Bageren ved indgang A handler med Diabeteskager.
Spørg ham om ikke han give dig et råd om sukkerfri ribssaft.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 22-05-08 14:55

Hey tak Smokey - jeg havde seføli tænkt på bilka men jeg vil da lige spørge bageren hvad han gør

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 16-06-08 23:44

Tak for svaret Klumme - og tak også til Jer andre.
Kh
sus