/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
smykke af sølvtråd ?????
Fra : lingABC
Vist : 1292 gange
20 point
Dato : 21-05-08 18:30

Er der nogen der kan hjælpe med hvordan man laver disse her... synes ikke lige jeg forstår denne side her....
Er der andre hj. om disse smykker. ??

Det jeg snakker om er her....
http://www.cchobby.dk/pages/inspiration.asp?ideaGuid=10862

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 21-05-08 19:41

Ja de er flotte - men kræver nok lidt vejledning for at få dette resultat

Jeg har lært at lave såkaldte vikingesmykker på et kursus - men prøv at søg undervisning på FOF eller andre aftenskoler!

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 22-05-08 00:50

den pdf fil som linkes til som 'trin-for-trin-vejledning'
kan jeg ikke få til at fungere
så jeg kan ikke se på firmaets beskrivelse
men
ellers vil jeg sige at det er en hel masse o-ringe
der 'hægtes' sammen og ind i hinanden
til formåles brugse to flad-tænger for at få o-ringenes ben til at mødes
her er o-ringene
...http://www.cchobby.dk/pages/product.asp?itemGuid=207774
og
hvis o-ringene ikke efterfølgende loddes sammen er det noget der vil rive
og hænge fast her og der

bort set fra det 'HVIDSØLV' er du sikker på at det er ægte sølv
på mig lyder det lidt som nysølv /simili ???

smykkesølv plejer at være sterling 925 S
en legering med mindre sølv end det bliver huden formentlig sortfarvet af
fx. tretorn = 830
den legering der oftest bruges til bestik
det bliver man sort på huden af

ellers vil jeg sige at det ser da meget sødt ud

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 22-05-08 09:25

Hvis min forståelse af PDF-vejledningen er rigtig ser det ret enkelt ud. Nærmest som at rynke et bånd samme - her er det bare en kæde der rynkes sammen med elastiktråd.

Jeg skal se om jeg kan give en forklaring.

Du skal bruge en lang kæde - ca. 2 meter. f.eks. http://www.cchobby.dk/product/0-2612-195826/Kæde-6-mm-FS-5-mtr.html
og noget elastisk tråd, f.eks: http://www.cchobby.dk/product/0-2612-207825/Elastisk-smykketråd--klar-1mm-50-m.html

Den elastiske tråd trækker du igennem hver 4. øje på kæden. Når du kommer til enden af kæden, trækker du elastiktråden sammen (som når du rynker noget sammen) så arbåndet får den ønskede længde, og du binder elastiktråden sammen.

De små vedhæng sætter du fast på armbåndet med små øskner. Perler sættes på en perlestav, og der bøjes et øje på staven, som derefter sættes på kæden.

Håber det er blevet lidt mere forståelig.

Kommentar
Fra : lingABC

Dato : 22-05-08 11:44

ja tak for alle svarene...

ElseR... men det lyder fint det du skriver... men kan se nogen billedere at de er ret brede... den du beskriver...bliver vel ikke særlig bred... men måske lettere når man sidder med det...
Har du prøvet... mon der er bøger om det... sikker...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 22-05-08 12:04

Jeg vil give ElseR ret, blot med den tilføjelse, at man nok skal samle det første og sidste led på kæden, så de ikke bare løber fra hinanden på elastikken.
lingABC, du kan jo evt. prøve med noget billig/uægte kæde først, hvis du har noget liggende. Det kan jo være at du har en gammel uægte kæde, som du kan prøve på, du kan jo tage elastikken ud igen, efter forsøget.

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 20 point
Dato : 22-05-08 12:15

Som du selv skriver er det nok lettere når du sidder med det. Hvis du ikke synes det bliver bredt nok, skal du måske vælge en kraftigere kæde, eller prøve at stikke tråden igennem hver 5. led, i stedet for i hver 4., eller måske lægge kæden dobbet. Jeg har aldrig prøvet at lave det, så jeg ved ikke hvordan det bliver. Men held og lykke med det
Else

Godkendelse af svar
Fra : lingABC

Dato : 16-06-08 08:28

Tak for svaret ElseR.