/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Problemer med privat fællesvej
Fra : josephine22
Vist : 2919 gange
100 point
Dato : 21-05-08 13:17

Vi købte sidste sommer et dejligt lille bondehus i bedste Morten Koch stil. Gennem vores grund løber en privat fællesvej som både vi og naboen bruger for at komme til vores ejendom. Nu er det bare sådan at vores nabo tror at de ejer denne vej, og parkerer hvor og hvordan de vil. Vi har flere gange påtalt dette over for naboen, men han siger bare at da det er en privat fællesvej må han holde hvor og hvordan han vil på vejen. Også selv om vi nogen gange knap nok kan komme ud, og tit kan vi ikke komme til vores skraldespand da deres bil holder foran.
I vores betinget skøde står der anført som servitut at "naboen har adgangsret ad dette areal til sin ejendom". Dette betyder efter min mening ikke at han også på parkere og dermed være til gene for os.
Vi har prøvet at kontakte kommunen, men de mener at det må være noget vi selv skal finde ud af i sammenskab med naboen. Men da de ikke er til at snakke med, og bare tror at de ejer det hele, ved vi nu ikke rigtigt hvad vi skal gøre. Men det må da være et eller andet man kan gøre?
Håber der er nogen der kan hjælpe os.

/Josephine22

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-05-08 13:23

Jeg bor også på en fælles privatvej, og der er i sin tid er skrevet et stykke papir, og det står også i skødet at jeg har ret til FÆRDSEL på den private fællesvej. altså ikke ophold,

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-05-08 13:27

Læg en kæmpe stor sten foran skraldespanden, så det ikke er muligt at parkere foran den, men muligt at komme til den.

Men så er nabokrigen også startet, hvilket jo er noget træls.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 13:33

Hvis han ikke er til at snakke med - og du ikke kan finde et snedigt lille julenummer, som løser opgaven - så må du hive ham i retten, så han kan få dom for, at han ikke gøre sådan.

Men har du tjekket med din advokat, som hjalp med handlen, hvordan han/hun fortolker servitutten?

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 21-05-08 13:35

ØV hvor er det ærgerligt - det bedste ville jo være, hvis I stille og roligt kunne snakke med naboen om problemet - har I prøvet at invitere på en "kop et eller andet" hvor I kunne tage det op i en venlig tone?

Hvis ikke det er muligt, så prøv at søge gratis råd hos Advokatvagten

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11780

Her er loven om private fællesveje, hvis du orker at læse den

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=21854

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-05-08 14:00

Kender du en med lastbil der kan besøge dig en week end eller 2 og så tilfældigvis holde sådan lidt provokerende meget i vejen og så forklare naboen når han kommer( for det gør han jo nok )at nu har i noget til fælles i skal have ordnet "på jeres fællesvej" Tror ikke lige han er en drik et eller andet af kopper typen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-08 14:02

Som Helle-Birgitte siger, advokatvagten! :en en ting mere, tag nogle billeder hver gang han parkerer ulovligt.
Vejen løber gennem jeres ejendom - ikke? Så er vejen jeres og han må bruge den til at køre til og fra sit hus, som jeg forestiller mig det. I øvrigt gælder færdselsloven også for private fællesveje, ja private veje i det hele taget. Så det burde være muligt at få politiet til at tildele ham en parkeringsbøde. De billeder jeg snakkede om tager du selvfølgelig sådan at man kan aflæse nr. pladen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-05-08 14:16
Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 21-05-08 14:18

Det lyder somom i har forsøgt at fortælle hvad problemet er, men at naboen klart viser jer at vedkommende er udenfor almindelig god opførsel og rækkevidde for sund fornuft.

Prøv at finde en løsning som ville være ideel for jer begge. tegn op på en lap papir hvordan i kunne fordele bilerne så de ikke var til gene for hinanden.
En del mennesker mener at fordi altid har gjort noget, så har de den mest selvfølgelige ret hertil og er ude af stand til at se at andre er mulige. Jeg tror i skal vise at der er løsning og at villige til at gøre det på en ordentlig måde.

Ellers må i have et hegnssyn fra kommunen - det er sludder at i bare skal finde ud af det. Er i lidt nemme at feje af bordet?
Det kunne se ud somom i ikke er mennesker der skruer bissen på, hvilket er skønt når andre udviser hensyn, men ret dræbene for jer hvis i omgiver jer med udnyttere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-05-08 14:26

Gi hans bil nogle ridser i lakken hver gang den står tosset.
Så lærer han hurtigt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 14:30

Måske skulle du kombinere rådene fra trådene, og med valdes link i hånden forsøge en sidste gang at appellere til naboen, selvom striden jo allerede er i gang...

Citat
Lovens område

§ 1. Loven gælder, hvor andet ikke er bestemt, for færdsel på vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere færdselsarter.

Citat
Standsning og parkering

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

Stk. 2. Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel kan standsning eller parkering dog ske i venstre side. Ved standsning eller parkering skal køretøjet anbringes i vejens længderetning ved kørebanens yderkant eller om muligt uden for denne. Ved standsning eller parkering på parkeringsplads, som uden for tættere bebygget område er anlagt i umiddelbar tilslutning til vejen, skal føreren så vidt muligt benytte parkeringsplads, der er beliggende til højre i færdselsretningen.

Stk. 3. Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg og lignende. Køretøj, hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3,5 t, kan dog, medmindre andet bestemmes i en lokal bekendtgørelse, standses eller parkeres med en del af køretøjet på fortov, såfremt dette ikke er til fare eller ulempe for færdslen på fortovet. 1. pkt. gælder ikke cykler og tohjulede knallerter.

Stk. 4. Når føreren af et køretøj forlader dette, skal det sikres, at køretøjet ikke kan sætte i gang af sig selv. Føreren skal endvidere træffe foranstaltninger for at sikre, at køretøjet ikke uberettiget kan benyttes af andre. Påbudt anordning til tyverisikring skal være sat i funktion. Transport- og energiministeren kan fastsætte bestemmelser om, hvilke typer låseanordninger der skal anvendes.

Stk. 5. Åbning af vogndøre, på- eller afstigning og på- eller aflæsning skal finde sted på en sådan måde, at der ikke opstår fare eller unødig ulempe.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-05-08 15:09

Citat
men han siger bare at da det er en privat fællesvej må han holde hvor og hvordan han vil på vejen.

Selv om det er en privat fællesvej, må din nabo bestemt ikke hindre færdsel på vejen.......der gælder samme regler som for alle andre veje, at der skal være fri passage, og kun i kortere tid, må vejen spærres (eks. ved af/pålæsning, nødvendigt kortvarigt arbejde o.s.v. de må vejen spærres i maks 5 minutter, og straks åbnes hvis eks, udrykningskøretøjer skal forbi)...

Og yderligere, når vejen ligger på din grund og han kun har adgangsret til sin ejendom, må han bestemt ikke parkere eller anbringe noget andet på vejen der hindrer færdslen, men kun opholde sig der, i den tid det tager ham at passere på vej til/fra hans ejendom.

jeg ville ikke finde mig i det.......jeg ville tage billeder af det og anmelde manden, både til kommunen, der varetager den slags (privatveje, hegn og skel o.s.v.) og hvis yderligere opfordringer til manden ikke hjælper, også til politiet

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 21-05-08 19:27

Hvis de laver sjov med dig så må du sku da bare lave noget sjov med dem. Hvis du har en bil så begynd og parker den lige der hvor du har lyst til.... Det kunne jo være sjovt hvis den stod et sted der var til besvær for din nabo.

Og kunne du stille det affald du ikke kan komme til at aflevere ved hans indgang.
Måske nogen landmåner her og der og vupti NABO KRRIIIIIIIIIIIIIIIG.

Helt ærligt hvis han ikke fatter det så skriv det skriftligt til ham og vent og se om han gør det igen.
Hvis han gør det igen så klag til..... dem du nu kan klage til og vent til de reagere. Imellem tiden kan du da lige så godt lave lidt sjov. Hvad med og pløje halvdelen op og plant kartoflerne og spred lidt gylle ud over det hele, ja du kunne jo bruge det som toilet så hvis han klager så kan du jo bare fortælle ham at lort får planter til at vokse.

Godkendelse af svar
Fra : josephine22

Dato : 22-05-08 09:46

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 22-05-08 09:53

Selv tak - håber I finder en god løsning