/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Forhandlerens definition på reklamations~
Fra : a_h_nielsen
Vist : 481 gange
50 point
Dato : 04-03-03 10:57

Jeg har lige købt en ældre mc fra 90 hos en forhandler...jeg fik at vide, der var reklamationsret og den gælder på den måde, at det første halve år skal de bevise fejlen er opstået efter købet, den resterende tid skal du bevise at fejlen var der ved købet.Men hvordan kan jeg bevise noget som helst?? Dette skrev jeg til forhandleren og jeg fik dette svar...:
"Hvis der bliver noget galt med din mc og vi ikke er enige i hvem der
skal
lave det, må vi have importøren eller en anden forhandler til at
bestemme
hvad der er det rigtige. Det er den mest rimelige løsning for os begge.
Dette gælder også efter 3mdr :)"

Mit spørgsmål er så; holder dette svar vand?

På forhånd tak
Anders h Nielsen

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 04-03-03 11:20

Hejsa,

Din forhandler kan hoppe og danse lige så tosset han vil. Her er der gældende regler, du kan læse mere på
http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/reklamationsret/

Ordene "garanti" og "reklamationsret" bruges ofte i flæng - og i den nye købelov optræder også en såkaldt "formodningsregel", der ligner garantien til forveksling. Her er i korthed hvad begreberne dækker:

Reklamationsret: I op til 2 år kan forbrugeren ifølge købeloven klage til forhandleren, hvis varen går i stykker. I den gamle købelov havde forbrugerne kun 1 års reklamationsret. Hvis varen havde en fejl, da den blev solgt, har man ret til at få byttet varen til en ny eller få fejlen repareret.

Garanti er en service, som ligger ud over købeloven. Som oftest er det et løfte, hvor den, der giver garantien, står inde for, at varen holder så og så længe. Hvis en butik giver et års garanti betyder det, at butikken skal bevise at en fejl ikke skyldes en mangel ved varen for at slippe for at reparere/ombytte den.

Formodningsregel: I den nye købelov er der indført en såkaldt "formodningsregel". Den betyder, at hvis forbrugeren opdager en mangel ved en vare inden for de første seks måneder efter købet, formodes det, at manglen også var til stede ved købet. Det skulle gøre det nemmere at få ombyttet varen, hvis fejl og mangler opdages inden for det første halve år. Hvorvidt ombytning kan ske afhænger dog af, hvor dyr varen har været, hvor stor fejlen er, og hvor hurtigt den kan repareres.

Godkendelse af svar
Fra : a_h_nielsen