/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
manglebraedt
Fra : sirenita
Vist : 1562 gange
50 point
Dato : 21-05-08 00:00

Hvad blev et manglebraedt brugt til?????

Tak!

Skrives braedt med eller uden d, kom lige i tvivl......

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 60 point
Dato : 21-05-08 00:06

http://www.klausendesign.dk/sider/manglebraet.htm

Et manglebræt blev i gamle dage brugt til at rulle tøj med. Det foregik ved at man rullede tøjet omkring en manglestok, hvorefter man brugte manglebrættet til at rulle manglestokken rundt med, indtil tøjet blev glat. Håndtaget blev oftest udskåret som en hest og manglebrættet blev mest brugt som kærestegave. Jeg fandt ved en tilfældighed to helt ens manglebrætter i to forholdsvise mørke træsorter. De blev updated med maling og fyrfadsholdere, så de dermed har fået en anvendelse – de er utroligt smukke om aftenen med lysene tændt.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-05-08 01:14

Smokie har ret men min oldemor brugte også manglebrættet til at "slå" vasketøjet med. Den gang man kogte tøj i gruekedler

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-05-08 04:42

Brugt til koldruldning i mindre målestok og til mindre ting, koner og piger fik store overarme ved brugen.
Resultatet blev bedst når stoffet ikke var helt tørt, dvs det måtte ikke være vådt, blot så man kunne ane fugten, hvis det var blevet for tørt "stænkede" man stoffet.

Duge og linned bliver faktisk mere glat og lækkert ved koldrulning under pres fremfor moderne dampruldning eller strygning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-05-08 08:12

Min farmor gjorde præcist som granner01 beskriver det

Da det ikke blev brugt længere, hængte hun det op på væggen, hvorfor jeg spugte hende hvad det var for en dims med en hest på, derfor kender jeg historien fra "det virkelige liv"

Godkendelse af svar
Fra : sirenita

Dato : 21-05-08 23:14

Tak for svaret Smokei.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 21-05-08 23:43

Selvtak Sirenita