/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Husvask???
Fra : BerndJ
Vist : 1083 gange
100 point
Dato : 20-05-08 22:33

Har et sommerhus af træ, ca. 22 år gammel. Beliggenhed: få hundrede meter fra Vesterhavet.

Har altid malet huset med GORI 88 på oliebase, men aldrig foretaget "husvask", ca. hvert 3.-4. år. Dvs. jeg har naturligvis altid, inden malingen, fejet det værste snavs af, men aldrig "vasket" træet.

Spørgsmål: er det nødvendig med "husvask"? Og hvad bruger jeg?? Man kan købe færdigblandet "husvask", men kan jeg bruge noget andet?? Brun sæbe? Ajax? Eller ....???

På forhånd tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-05-08 22:40

Du skal bruge grundrens

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-05-08 22:41
Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 20-05-08 22:43
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-05-08 23:14

Som det nok er gået op for dig skal du bruge grundrens.
Ajax, sulfo og lignende efterlader en hinde der gør at malingen ikke får den rette kontakt med træet, grundrens derimod efterlader en form for mat ren overflade.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-05-08 00:05

Der er så meget overflødigt, som man prøver at sælge folk.
Hvis der e begroning af alger eller skimmel skal du vaske med et middel som dræber og kan løsne det først. Ellers er børsning for løst snavs og løstsiddende pigment fuldt tilstrækkelig behandling , hvis træet i forvejen er behandlet med et oliebaseret middel, som ikke er totalt nedbrudt

Fra havet kan der være en saltbelægning på steder hvor regnen ikke kan skylle den af. Jeg tro ikke at salt skader hveken træ eller maling, men ved det ikke.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-05-08 08:08

Enhver prof maler ville bruge .....Grundrens

Godkendelse af svar
Fra : BerndJ

Dato : 21-05-08 08:44

Tak for svaret Sunowich.