/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Øge virtuel hukommelse
Fra : Ysseven
Vist : 976 gange
100 point
Dato : 20-05-08 20:58

Hejsa,

Min bærbare (Medion, godt 3 år gammel) er på det seneste begyndt at sige, at den minimale virtuelle hukommelse er for lille.

Hvor går jeg ind for at ændre på det - og til hvor meget? Jeg har for lang tid siden sat mere ram i, og har nu 1,24 GB.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 20-05-08 21:45
Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-05-08 21:58

Ser det ikke lidt farligt ud...?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 20-05-08 22:05

Hej

Her er hvo'n du gør det i XP, formoder det er det du har!
http://www.komputer.dk/Shared/bildbank/opgrad/!25TipsXP.pdf

Det burde ik' være farligt hvis du følger guiden, det er på side 2 punkt 2.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 20-05-08 22:07

Prøver i morgen med friske øjne...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-05-08 01:57

Der er en god og forståelig forklaring i tippet fra maxhankat, jeg har lagt sidefilen på sin egen partion, læs nederst på på siden, det nederste afsnit Flyt swap filen, det kræver at du opretter en partion til sidefilen, i tippet forklares om et værktøj som er indbygget i Windows, jeg ville vælge GParted i stedet, den har grafisk bruger flade og kan trylle med dine partioner, den kan også trylle alle dine data og Windows væk, så lad endelig være med at bruge den, uden en grundig instruktion: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php og her kan du se lidt om hvad den viser når man bruger den: http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php hvis din computer har de RAM som anbefales til de programmer du bruger, så vil du aldrig mere se en advarsel om at der er for lidt virtuel hukommelse, hvis du flytter side filen over på sin egen partion.
Hvordan går det med genvejs knapperne ? Har du hentet en ny Launch Manager hos Medion ? Jeg har rimelig meget travl for tiden, men har ikke glemt den guide vi har snakket om

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 06:48

Jeg tager det lette først: Jeg lever stadig uden genvejsknapperne...

Jeg havde - inden jeg startede tråden - talt med supporten hos Medion, og blev guidet frem til opdateringerne, men det hjalp ikke. Ved så bare ikke, om det er mig, der er for dum...!?

Og nu vil jeg kigge på links til problemet i denne tråd. Den bærbare forstår da virkelig at holde mig beskæftiget.

Accepteret svar
Fra : axelbjarne

Modtaget 100 point
Dato : 21-05-08 06:49

Det anbefales at sætte virtuel hukommelse til 1,5 gange det, du har installeret som alm. hukommelse, altså i dit tilfælde til 1536 MB i både minimum og maximum.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-05-08 06:57

Citat
Der er en god og forståelig forklaring i tippet fra maxhankat

Det er det da, men det er til win98/ME

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 06:58

OK.

Har lige tjekket: På D-drevet ("backup") er der masser af plads, og det er ikke min opfindelse, eller noget som jeg bruger. Skulle jeg prøve at flytte den derhen? På E (recover) er der mindre plads - men jeg ved ikke, om den er mere "rolig"...?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 21-05-08 06:59

Også XP!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-05-08 07:09

Hvis det er en Harddisk der er delt op kan du li'så godt la' den være på C: hvis der er plads, og så sætte værdier som axelbjarne skriver

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 07:22

Risikerer jeg så ikke, at den igen bliver splittet op af Windows...?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-05-08 07:29

Hov der faldt jeg lige a, hva mener du med?
Citat
at den igen bliver splittet op af Windows...?

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 07:34

Jeg har det fra linket fra maxhankat, hvor der skrives der om defragmentering og om at tilpasse swap-filen mv.

Skulle jo helst ikke efterlade indtryk af, at jeg har fattet fidusen endnu...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-05-08 07:40

Tja det ved jeg så ikke om du risikerer, men hvis du har god plads på C: burde det vel ikke ske, med mindre du arbejder i nogle meget store filer.
Så det er helt op til dig selv om det bliver drev C: eller D: eller noget helt andet

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 08:00

Har næsten 10 GB ledig på C, men over 27 GB på D. Og jeg bruger ikke D til noget selv. Og lidt over 2 GB på E.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-05-08 08:15

Jamen så lægger du den da på D:

mvh klaudi

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-05-08 08:28

Ovre grænse i XP er 3Gb = 1.5 ved start og 3 ved slut.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 08:35

I linket fra maxhankat foreslås det, at sætte min. og max. til det samme.

Kan jeg gøre det? Og hvis ja: til hvor meget?

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 21-05-08 08:41

Hvis alm. ram ikke koster en bondegård til bærbar, vil det jo være det bedste, at sætte 1GB mere i, så kan du helt undvære vituel hukommelse...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-05-08 08:47

Man kan ikke undvære den virtuelle.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 21-05-08 08:49

Jo, det kan man godt, men problemet er så det, at man får ingen fejlmelding hvis den går ned - blå skærm.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-05-08 08:51

Citat
I linket fra maxhankat foreslås det, at sætte min. og max. til det samme.

Kan jeg gøre det? Og hvis ja: til hvor meget?

Som axelbjarne skriver
Citat
Det anbefales at sætte virtuel hukommelse til 1,5 gange det, du har installeret som alm. hukommelse, altså i dit tilfælde til 1536 MB i både minimum og maximum.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-05-08 08:57

Nu ved jeg ikke hvor mange PCér de herrer har sat op, jeg bestiller ikke anden(har samlet dem siden 1984) tommerfinreglen er: 1.5x ved start og 2x indstallerede ram ved slut, denne kan sættes højere ved, at have en lille partiton til den virtuelle, mit er på 6Gb, fidusen er, at lave den til en partition, der ikke bliver skrevet til i utide.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 09:26

Hmmm.

Nu har jeg gjort som beskrevet i linket (sådan da, for der kom ikke helt de samme muligheder frem). Der kom ingen advarsler...!?

Og jeg har kørt en diskfragmentering. Men forskellen er ens.

Nu har jeg også prøvet bare at ændre tallene, men det er windows ligeglad med. Den beholder, hvad den har... (756-1512).

Findes der en idiotsikret forklaring til XP...? Jeg har i øvrigt jo allerede sat 1 GB ekstra ram i.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-05-08 09:29

Når du ændrer tallene, skal du huske, at trykke på definer, ellers sker der ingen ændring.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 21-05-08 09:31

Når du har ændret tallene, skal du jo trykke på definer....samt af prik i Brugerdefineret størrelse...

Iøvrigt er det ingen videnskab, den vituelle hukommelse betyder ikke alverden...

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-05-08 09:45

Citat
Iøvrigt er det ingen videnskab, den vituelle hukommelse betyder ikke alverden...

Hvorfor bøvser den så næsten daglig over, at den er for lille...?

Men nu har jeg klikket på definer, og nu venter jeg spændt på, om jeg kan fremprovokere beskeden igen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-05-08 09:47

Når de fysiske ram slipper op, bruges den virtuelle hukommelse, en oprensning af maskinen er måske en god ide (spy/ad/grayware o.lign.)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-05-08 10:08

Derfor en grund til at sætte begge værdier til det samme:

Citat
Windows laver en såkaldt 'pagefile' på dit C-drev, som indeholder den virtuelle hukommelse. Alt afhængig af, hvor meget ekstra hukommelse Windows har brug for, justerer den som standard størrelsen af denne 'pagefile' (eller 'sidefil'). Der er ikke nogen fornuftig begrundelse for, at Windows hele tiden skal ændre størrelsen af denne fil. Det kræver nemlig forholdsvis mange kræfter fra computeren.

Hittet her:
http://www.toflo.dk/art.asp?artikel_id=32

mvh klaudi

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-05-08 10:51
Godkendelse af svar
Fra : Ysseven

Dato : 23-05-08 08:23

Tak for svaret axelbjarne. Og også (eller især?) for den med fluebenet...

jeg gik i øvrigt også ind og fjernede SpeedUpMyPC fra starten - og hvad der lige gjorde udslaget, det ved jeg ikke. Men nu ser det ud til at virke bedre.