/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Udskift sigtemel med grahams
Fra : Birgitte32
Vist : 3313 gange
100 point
Dato : 20-05-08 16:41

Jeg står og skal bage flutes til 40 mennesker, og har fundet en opskrift, hvor i det skal bruges 300g sigtemel og 100g hvedemel. Jeg vil så gerne lave dem lige en tand grovere, og overvejer, om jeg bare kan erstatte sigtemelet med grahamsmel i samme forhold, eller om jeg evt skal tage halvt grahams og halvt hvedemel? Grahamsmel er vel tungere end sigtemel?

Hvis ikke - er der nogen, der har en lækker og afprøvet opskrift på flutes, der kan bruges til landgangsbrød, der godt må være lidt grov i det, og som ellers er lækker og luftig på samme tid?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-08 18:03

Jeg tror ikke at grahamsmel er tungere end sigtemel; men jeg er sikker på at sigtemel optager mere væde end grahamsmel.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-05-08 18:18

Med det forhold du angiver, 300 g sigtemel og 100 g hvedemel (for det er vel ikke hele mængden til 40 mennesker ) skal du tænke på, at grahamsmel slet ikke hæver så godt som sigtemel, der i forvejen hæver dårlige end hvedemel. Så jeg tror det bliver til kanonkugler, hvis du bruger grahamsmel i det forhold.

Hvis du kigger her på et grahmasflutes http://home19.inet.tele.dk/mffm/Bagvaerk/0143.htm er der næsten lige dele grahams- og hvedemel.

Jeg tror jeg ville google efter grahamsflutes, eller med mange flere hits, grahamsmel flutes, og prøvebage en lille portion, bare for en sikkerheds skyld

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-05-08 18:43

Jeg bruger ca 1/4 grahamsmel i forhold til hvedemel - så bliver det gode brød, hvor fiberindholdet er ok - og de hæver fint

F.eks. denne opskrift:

Du skal bruge: (2 store brød)
50 g gær
1 l koldt vand
2 tsk salt
2 spsk olie, evt. olivenolie
250 g ( 4 dl) grahamsmel
1 kg hvedemel

Sådan gør du:
Rør gæren ud i vandet.
Rør salt og olie i.
Sigt grahamsmel og 2/3 af hvedemelet i.
Ælt dejen igennem med resten af melet. Brødet bliver bedst, hvis dejen er lidt lind.
Lad dejen hæve tildækket til dobbelt størrelse i ca. 2 timer.
Del dejen i to klumper og form hver klump til et rundt brød. Lad dem efterhæve 1 time.
Bag brødene. Først 15 min. ved 225 grader. Skru så ned til 200 grader og bag brødene færdig i ca. 30 min.

http://www.altomkost.dk/Opskrifter/Broed_og_boller/Broedmedgrahamsmel.htm

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-05-08 20:27

Hellebirgittes opskrift ser fornuftig ud, bortset fra bagetiden, 45 min i alt. Jeg plejer at bruge ca 25 min i kold ovn (varmluft) ved 210 grader til flutes

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 20-05-08 23:37

Tak for de gode råd :)

Jeg fandt en anden opskrift, som jeg synes ser lækker ud .. Dog er jeg lidt betænkelig ved manglen på fedtstof i dejen? Bliver den ikke lidt tør så?

Grovflutes
25 g gær
3 dl lunkent vand
1 tsk salt
50 g grahamsmel
1 spsk knækkede hvedekerner
ca. 450 g hvedemel

Lad hvedekernerne trække i lunkent vand i ½ time og hæld dem i en sigte. Opløs gæren i vandet. Tilsæt salt, grahamsmel og udblødte hvedekerner og så meget hvedemel, dejen kan tage. Dejen skal være glat, smidig og slippe hænderne. Læg et klæde over dejen og lad den hæve i 30 min. til dobbelt størrelse. Ælt dejen igennem, form den til 3 lange flute og læg dem på bagepapir på en bageplade. Dæk pladen til og lad flutene efterhæver til dobbelt str. i ca. 15 min. Snit dem på langs eller på skrå og pensel med varmt vand. Sæt dem nederst i en 230 grader varm ovn i 5 min. Pensel igen og sæt dem midt i ovnen i yderligere 15 min til de er gennembagte. Kan fryses.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 21-05-08 05:35

Hej Birgitte32

Jeg syntes den opskrift ser godt ud, og jeg bruger aldrig fedtstof i brød, kun i kager. Fedtstof i brød har en eneste fordel, nemlig at brødet kan ligge længere uden at blive tørt, men jeg foretrækker alligevel mit brød frisk, og det gør dine gæster vel også. Og overflødige kalorier kan jeg sagtens undvære.

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 21-05-08 09:57

Så blev man så meget klogere :) Jeg elsker at bage, og bager også nogle fantastiske boller, hvis de ellers bliver spist her og nu. Er ikke så god til at bage brød, der kan holde sig friskt i mere end et par timer. Dagen efter er det altid tørt og kedeligt.

Så ingen olie Hvad gør man ellers for at holde det friskt? De skal bages lørdag og først bruges søndag eftermiddag, men de har vist tænkt sig at smørre landgangsbrødene allerede lørdag aften og pakke dem i folie, så på den måde når de jo selvfølgelig heller ikke at blive tørre. Jeg tror, der skal bages en prøve først hehe

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 100 point
Dato : 21-05-08 10:41

Du kan evt vælge at bage Gulerodsflute, de bliver ikke så let tørre - ja god ide at lave en lille prøvebagning

Her får du lige opskriften, du kan evt erstatte noget af hvedemelet med grahamsmel

Citat
Nem opskrift på lækre gulerodsflute.

Ingredienser:

2 dl lunken vand
1 spsk. olie
30 gram gær
1 tsk. salt
cirka 6 dl hvedemel
3 revne gulerødder
1 æg til pensling

Fremgangsmåde:

Start med at blande olie og vand sammen i en stor skål. Rør herefter gæren i. Tilsæt salt, de revne gulerødder og 2/3 af melet. Resten af melet tilsættes løbende, mens der røres godt rundt i dejen.

Ælt dejen godt igennem og sæt den til hævning i 30 minutter. Ælt nu dejen igen og form to flutes, som derefter lægges på en bageplade med bagepapir. Herefter skal flutene efterhæve i yderligere tyve minutter.

Pensl med æg og bag de to flutes midt i ovnen på 200 grader i cirka 13 minutter.
http://www.zoommagazine.dk/man/artikel/7386.html

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 21-05-08 11:15

Se DET var en rigtig god ide, som jeg også havde overvejet. Gulerødder eller squash eller noget andet, der giver fugtighed. Hvis jeg erstatter noget af hvedemelet med grahamsmel eller andet samt putter nogle hørfrø og sesamfrø eller solsikkefrø i, så må det da være fint

TUSIND tak for hjælpen! Hvordan fordeler man så lige points, når der er kommet så mange gode inputs??

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-06-08 18:32

Hej igen - hvordan gik det med bagningen - kunne du bruge min opskrift

Godkendelse af svar
Fra : Birgitte32

Dato : 23-06-08 21:31

Tak for svaret HelleBirgitte og undskyld, at jeg ikke lige har været tilbage. Jeg endte op med at bage gulerodsflutes, som blev meget lækre.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 23-06-08 21:56

Det er jeg glad for at høre - tak for point