/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Smides ud pga. graviditet????
Fra : sth77
Vist : 658 gange
20 point
Dato : 04-03-03 02:03

Vi bor på nuværende tidspunkt i en ungdomsbolig, og søger noget andet, pga. følgende omstændigheder:
Min mand og jeg ønsker at få barn, og har hidtil (naivt???) troet, at der ikke var nogen problemer i det, ved det at den ungdomsbolig vi bor i (60 kvm) er godkendt til et par. Godt nok står der i lejekontrakten, at lejemålet må bebos af 2 personer, men det har vi hele tiden tolket som at vi ikke f.eks måtte lade en ven/bekendt (læs: voksen person) til at flytte ind.
Vi havde ikke i vores vildeste forstand troet, at det samme galdt for et spædbarn, født af lejlighedens beboere - men det gør det ifølge boligselskabet.

Har de ret til at smide os ud, hvis vi får et barn?
Jeg mener, det kan jo ske ved et uheld selvom man tager alle forholdsregler - og så bliver man rent faktisk nødt til at vælge mellem abort=bolig eller barn=boligløs.

Jeg har forhørt mig forskellige steder, men de siger bare, at "vi skal rette os efter boligselskabet". Ja, det er jo rigtigt nok, men hvis nu det ikke er en korrekt regel de har lavet.

Burde boligselskabet ikke specificere, hvad der menes med "en ekstra person"????

Jeg håber nogen kan hjælpe her.

sille77

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 04-03-03 02:45

hej sille,
Normalt er det sådan i et boligselskab, at lejligheden må beboes af X antal personer svarende til rum i lejligheden (ex. 2 vær. = 2personer) Men hvis i allerede er medlem af selskabet, burde i kunne blive indstillet til en større lejlighed igennem den interne venteliste (hvor ventetiden ikke er så lang) Ta` en snak med dem......håber i finder en løsning.
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-03 07:09

Hej sille!

Det var dog en kedelig en du er ramlet ind i der, men som laurenzio skriver, så er dine muligheder nok begrænsede. Dit/jeres bolig selskab er helt sikkert behjælpelige med at råde og vejlede dig/jer.
Du kan også prøve at snuse lidt rundt på http://www.lejerneslo.dk/

Held og lykke med den lille

Kommentar
Fra : childatom

Dato : 04-03-03 08:08

Jeg ville sætte LLO på dem og så samtidig banke godt og grundigt i bordet, ikke overfor den almindelige ansatte men den øverste chef jeg kunne få fat i.

Samtidig havde jeg nok truet med dagspressn og gjort noget ud af det hvis boligselskabet ikke prompte skiftede holdning.

Og faktisk tror jeg boligselskabet begår noget ulovligt i det de gør, så støv lovsamlingerne igennem og dunk boligselskabet med diverse paragraffer og fortæl dem virkeligheden.

Hvilket boligselskab snakker vi om ?? bare så vi andre er advaret

Kommentar
Fra : childatom

Dato : 04-03-03 08:11

havde selv forleden en lille underlig oplevelse med et boligselskab.

Indbetalte husleje og sagde at der flyttede en ekstra ind i lejlieheden.

hende vi snakkede med siger så, ja så skal vi ved lejlighed have noget på tryk om det. Så spørger jeg hvad, og hun siger bare et a4 ark med underskrift og sådan.

Kvinden gør INTET for at hjælpe os videre, udover at modtage betalingen, resten sker FØRST da jeg spørger om hun ikke har et papir, da vi alligevel godt kan klare det da vi jo er på boligselskabets kontor.

Og da vi yderligere har nogle spørgsmål, som jeg finder det naturligt at boligselskabet oplyser om, kan du godt risikere at dem som du har snakket med er dumme som en dør. Det var tilfældet her, hun kunne ikke finde rundt om sig selv.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-03-03 08:14

om de kan ved jeg ikke, men laurenzio har fat i en vigtig pointe.....Til en ny lejlighed i samme boligforening kommer i foran de andre.
I kan evt. også kontakte kommunen, som kan hjælpe med en ny bolig.
Men jeg må indrømme det lyder godt nok stygt....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-03 08:54

Mit vedhæftede link er/var til LLO (se ovenfor)

Kommentar
Fra : Bofh

Dato : 04-03-03 15:47

"Burde boligselskabet ikke specificere, hvad der menes med "en ekstra person"????"

Alle mennesker er vel personer, eller hvad ?

Jeg tror at grunden til at i kun må bo 2 personer der, er at det er en ungdomsboliger, som er offentligt støttet.
Jeg mener at komunen er forpligtet til at hjælpe jer.

/Thomas

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 05-03-03 02:21

Desværre hører ungdomsboliger ikke under den interne liste i vores boligafdeling. Og for at det ikke skal være løgn, så har jeg forespurgt på kommunen, som siger at de "grundet dårlige erfaringer" ikke antager graviditet som en gyldig grund til at få anvist en bolig.
De dårlige erfaringer uddyber de med, at mange unge par "spekulerer" i at få tildelt en bolig ved at blive gravide ved et "uheld"!!!!
Jeg kan godt se pointen i det, men det er bare surt, at det skal gå ud over folk som ikke har handlet i ond tro.............

sille77

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 05-03-03 02:22

Forresten, så er det AKB der er tale om her.............

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 20 point
Dato : 05-03-03 08:15

Hvis det kører helt galt, så syntes jeg helt bestemt i skal opsøge en lokal avis. En sådan handling plejer nemli at sætte skub i tingene, og herfra virker det grotesk. Hvis ikke et barn er grund nok, så gad jeg dæleme godt vide hvad der er !!!
overskriften abort=bolig eller barn=boligløs skal nok sælge et par ekstra aviser

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 22-03-03 22:50

hej sth77
Lidt nysgerrig !!!
Hvad er der sket ???

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 23-03-03 00:58

Ja, også mig er det gået godt?

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 28-03-03 18:58

Hej.

Jeg har sat et læserbrev i den lokale avis, og har idag modtaget et brev fra LLO som MEGET gerne vil gå nærmere ind i sagen. Jeg skal mødes med dem på tirsdag, og de vil tage en snak med boligselskabet, og mener at de har gode muligheder for at få "vendt bøtten".

Jeg håber alt vender sig til det bedste, og hvis ikke - tja, så har jeg ihvertfald gjort hvad jeg kunne.

sth77

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 28-03-03 19:10

Fedt nok...
Håber at du fortæller videre.....det er bedre end en god bog (thriller)

Arj.....håber sgu det lykkedes for jer

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 31-03-03 00:34

Jeg lover at fortælle mere på tirsdag efter jeg har været hos LLO. Jeg er igang med at samle udskrifter af den brevveksling jeg har haft med boligselskabet som skal med som dokumentation på deres "regler".

Jeg glemte lige at fortælle, at den sagsbehandler som skrev til mig ang. læserbrevet fortalte, at han ellers ALDRIG tog uopfordrede sager da han sad til op over begge ører i sager som folk selv henvendte sig med - men denne sag var af så stor principiel betydning for ham (og havde vakt hans harme, som han sagde) at han ikke kunne tillade sig at lade være.

Han spurgte mig hvad der ordret stod i §10 i vores lejekontrakt og jeg fortalte at der stod "lejemålet må kun bebos af 2 personer". Han mente at da det ikke var specificeret yderligere, så galdt det ikke medlemmer af husstanden.

Han nævnte en sag med en pige på et lille 1-mands kollegieværelse som var blevet gift med sin kæreste og blev sagt op da han flyttede ind. I den sag fik pigen medhold, da manden var medlem af husstanden.

Jeg glæder mig simpelthen som et lille barn til det møde - bare det snart var tirsdag

sth77

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 31-03-03 22:22

*LOL*
Det kan jeg godt forstå atdu gør.....jeg skal lige høre hvad overskriften i artiklen var

Og iøvrigt skal du have tak for at du melder tilbage....så er det sgu fedt at hjælpe andre (eller prøve på det)

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 01-04-03 12:07

Hej Uffe

Overskriften i artiklen var: "Barn = Boligløs eller Abort = Bolig??"

sth77

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 01-04-03 23:53

Idag var jeg så oppe og tale med en fra LLO og det var ret interessant.

Jeg havde medbragt min lejekontrakt og div. mails fra boligselskabet og dem kiggede han igennem. På et tidspunkt sad han og læste højt (for sig selv) af §10 i kontrakten hvor der stod: "lejemålet må kun bebos af 2 personer". Det overhørte formanden - som sad overfor - og spurgte om det var en lejekontrakt han sad med. Jo, det var det. "Sådan noget må der simpelthen IKKE stå i en lejekontrakt" var hendes kommentar.

Deres forklaring var, at boligselskabet har lov til at bestemme hvor mange der må FLYTTE IND i lejemålet, men ikke hvor mange der må BO der. Lød det rodet?

F.eks. så må der i vores tilfælde kun være 2 beboere på indflytningstidspunktet, men derefter er der intet til hinder for, at lejemålet bliver beboet af HUSSTANDEN - som også tæller lejernes evt. børn.

Jeg må altså ikke få fætter Kurt fra Als til at flytte ind hos os, da han ikke er medlem af husstanden, men evt. børn der kommer til EFTER indflytningstidspunktet har lov at bo der.

Det er så den juridiske tolkning (og den som jeg selv regnede med) iflg. LLO - noget andet er, om de kan få banket juraen ind i hovedet på boligselskabet.......

Jeg fortalte at jeg havde skrevet læserbrevet fordi jeg var af den opfattelse, at boligselskaber ikke er ret vilde med den slags negativ opmærksomhed i offentligheden. Til det svarede sagsbehandleren: "Det hak i tuden som læserbrevet har givet dem vil være VAND, i forhold til når vi har haft fat i dem!!!"

Som han sagde, så er det at komme i LLO's søgelys, det værste et boligselskab kan komme ud for, da de derefter konstant vil være under skærpet opmærksomhed fra LLO.

Jeg vil få brev fra sagsbehandleren i løbet af den næste uges tid, hvor han vil skrive hvad han foreløbig har foretaget sig, og hvad han videre vil/kan gøre.

Jeg ser frem til det, og lover at følge op på denne "gyser"

sth77

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 01-04-03 23:58

***GREAT***

Kommentar
Fra : sth77

Dato : 08-04-03 21:18

Hej Uffe

Nu er afgørelsen så faldet...............Til MIN fordel!!!!!!!!!!!!!

Jeg har idag fået brev fra LLO - som kort ridsede sagens udfald op, og fortalte at jeg ville få et brev fra selveste direktøren for boligselskabet. Det brev kom så også idag.

Der stod bla.:

".....hertil kan meddeles, at det naturligvis er muligt at få et barn mens man bor i en ungdomsbolig og det desværre beror på en misforståelse, at du har fået andet oplyst.

Det er alene spørgsmålet om beboeren er studieaktiv der afgør, hvorvidt man kan bebo en ungdomsbolig.

Hvis en beboer får orlov fra sit studie pga. barsel, for derefter at genoptage sit studie, vil dette således IKKE indebære en opsigelse........"

Det er bare SÅ fedt, at det nytter at gå til de højere instanser.

1000 gange tak fordi du har bakket mig op om dette hele vejen. Det var dig som gav mig skubbet til at gå til avisen med det.

Mange glade hilsner fra sth77

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 08-04-03 22:07

jubiiii.......og tillykke

Godkendelse af svar
Fra : sth77

Dato : 07-06-03 01:41

Tak for svaret Uffe29. Jeg har vist været lidt sløv til at registrere det.