/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Nyt fyr
Fra : pve
Vist : 1378 gange
300 point
Dato : 19-05-08 14:38

Er der nogen der har kendskab til følgende naturgasanlæg:

Geminox, THI 5/25 M75

Hvis ja, er det noget der kan anbefales ?

Yderligere info:
Ydelse: 4,8 kW - 25,8 kW
Vamtvandsydelse: 729 liter/time á 40°C
75 liters varmtvandsbeholder i rustfrit, syrefast stål
Kondenserene

Bruges til familie med 2 voksne og 2 børn (intet badekar)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-05-08 17:26

40° er for lidt.
Det kan være det er varmt nok til bad, hvis man ikke er kuldskær. Men legionellabakterier gror godt ved den temperatur, og så kan det blive dødsensfarligt.

Problemet er at kedlen nok ikke kan kondensere med en varmere beholder, og så bruger man den lave temperatur som reference, for at kunne prale med høj virkningsgrad. I praksis holder det ikke, hvis du ikke kan udnytte en lav returtemperatur fra et radiatoranlæg.
Det får du næppe med et enstrenget system.

Desuden skal du tænke på at dit røgaftræk også skal kunne tåle den yderligere kondens, som uvægerligt vil ske i aftrækket. Kondenserende drift vil typisk kræve røgaftræk af rustfrit stål, med afløb i bunden.
Stort set alle gaskedler er i dag lavet til kondenserende drift, men man kan jo lade være med at bruge det..

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 19-05-08 18:27

Hejsa
jeg har den type gasfyr. som du efterlyser noget om..

vores varmtbrugs vand er indstillet til 52 grader. og en gang i ugen så varmer fyret det op til lidt over 70 grader automatisk..

Vi har haft lidt problemer med fyret men er kommet over det.. "en defekt trykføler"

er der noget mere du vil vide så skriv bare

Kommentar
Fra : myg

Dato : 19-05-08 19:17

Vandet i varmvandsbeholderen skal være min. 58 grader varmt af sundhedshensyn. Legionella er ikke at spøge med - kan være invaliderende og sågar dødbringende!

Kommentar
Fra : pve

Dato : 19-05-08 19:23

transor, med chance for at jeg ikke ved så meget om dette, er beskrivelsen af de 40 grader ikke mere info om hvad den kan opvarme på en time til lige præcis den temperatur ? Jeg antager dan kan opvarme til højere temp. end det ?

Og hvad er din "samlede" vurdering ?

buch78 skal jeg forstå det sådan at du er godt tilfreds ?

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 19-05-08 19:49

ja jeg er meget tilfreds med den.

det man skal forstå med de 40 grader er når varmtvandsbeholderen
er tom så kan den lave 729 liter i timen.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 19-05-08 19:53

Bare man har 50 grader ved tappes stedet så har man ikke Legionella..
de 60 grader er bare et tal man har smidt ud til for at være sikker...

Hvordan kan man ellers holde sine rør frie for det ???

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 300 point
Dato : 20-05-08 11:16

Under 50° brugsvand er ukritisk, i særdeleshed når det een gang ugentlig laves varmtvandsspids. Dette princip bruger varmepumpefolkene også for at være sikker på legionellafri brugsvand. Eneste legionella problemer der iøvrigt har været kendt er sygehuse og lignende store installationer, med temmelig stor vandvolumen. Der er det gået galt, når temperaturen er fedtet for langt ned. I så lille en beholder som 75 liter har man temmelig stor udskiftning. Der vil faren være ekstrem minimal.

PS Iøvrigt skal man passe på for høje temperaturer. Vand KAN blive temmelig aggressivt ved meget høje temperaturer.

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 22-05-08 08:49

Tak for svaret 3773.