/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
4 takt motor
Fra : donnydk
Vist : 2248 gange
416 point
Dato : 18-05-08 21:08

Jeg har en baotian rebel. og har skiftet stempel på den. men nu har jeg et problem. den "knastakel" der sidder i toppen vender ikke rigtigt. er der nogle der ved hvordan den skal stå i forhold til stemplet. så den åbner ventilerne på de rigtige tidspunkter

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-05-08 21:26

PÅ 4 takt motore er knasten trukekt enten af kæde eller tandhjul eller tandrem.

Hivs der ikke er markeringer at gå efter skal man finde stempel toppunktet hvor begge ventiler (indsugning og udsugning) er lukket. og tændingsimpulsen/gnisten kommer. Der sker forbrændingens begyndelse.

Den næste knasthandling der kommer lige efter er åbningen af udstødningsventilen når stemplet er på vej op...

Hvis den er med kæde er der ofte nogle prikker der skal stå ud for hinanden. Knast og takthjul.

Men som sagt kender jeg ikke din motor så der kan jo godt være nogle hjlæpe markeringer....

vh Ben

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-05-08 21:50

Hvis du ser allernederst på denne side, vil den måske også kunne hjælpe dig.:http://www.motorsamling.dk/motorlaere/grundlaeggende/4taktsmotoren.htm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-08 22:21

Ha mis græsslåmaskine er firtakter uden hverken kæde eller tandrem.

mine første biler havde det heller ikke.

De fleste mindre 4 taktmotorer laves stadig med stødstænger til aktivering af ventilerne.
Knastakslen ligger så i bunden og trækkes af krumtapakslen ved en tandhjulsudveksling.

Tænderne skal stadig stå rigtigt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-05-08 22:25

Ellers må du have fat i en bog over din motor her hos køsters http://firma.eniro.dk/query?what=cs&lang=&ax=google&search_word=K%F8ster+boghandel&geo_area=Randers

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-05-08 22:28

Hvis den er med Knast og takthjul.
Så er da der prikker der skal stå ud for hinanden
vh ben

Kommentar
Fra : donnydk

Dato : 18-05-08 22:37

knatakselen trækkes at en kæde.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-05-08 22:43

Hvis den ikke står nøjagtigt og du tørner motoren ricikerer du at skade stempler mm Så det er ikke noget med "måske skal mærkerne stå sådan" du skal være hunderede procent sikker så enten køsters eller biblo efter en rep.bog

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-05-08 22:44

Så må du have fat i en manual som fortæller hvordan man stiller hjulene rigtigt.
Det duer ikke at gætte sig frem og stille på lurenkig.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-05-08 22:55

Når der er kæde på er der også markeringer til at sætte kæden på efter.
Det bare at finde dem.
God arbejdslyst jeg hopper af her.
vh Ben

Accepteret svar
Fra : scootergrisen

Modtaget 208 point
Dato : 19-05-08 00:30

Måske kan dette hjælpe...

Den type motor du har hedder GY6 og er en MEGET almindelig type motor så hvis du skrive GY6 på www.google.dk så kan du finde info om den.

Prøv og se side 88 i den her PDF manual : http://www.rfm.m8z.de/Download-Dateien/Servicemanual_englisch_JL50QT_Teil1.pdf

Der står noget om at der et hul der skal justeres til et T men du kan jo prøve og så om du kan finde ud af det.

Her en den anden del af manualen : http://www.rfm.m8z.de/Download-Dateien/Servicemanual_englisch_JL50QT_Teil2.pdf

Der er også nogen mærker på kanten af blæser hjulet i højre side af motoren når du tager der plastik af som beskytter blæseren der er også noget som skal passe til nogen mærker jeg ved ikke om du kan bruge det men måske.

Håber det lykkes.

Godkendelse af svar
Fra : donnydk

Dato : 28-07-08 15:23

Tak for svaret scootergrisen.