/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gasgrill kontra kulgrill
Fra : trudslevperle
Vist : 801 gange
150 point
Dato : 18-05-08 16:00

Vi står og ved ikke rigtig om vi skal have en gasgrill eller en god kulgrill...
Kan nogen give nogen erfaringer videre?
Hvis vi beslutter os for gasgrill, hvad for en skal vi da købe?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-05-08 16:13

Gasgrillen sparer jo lidt arbejde med kullene.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-05-08 16:15

Hej med dig.
Der er da overhovedet ingen tvivl om at i skal købe en kuglegrill !!
Vi har prøver begge dele og det er uden samligning det bedste.
I får meget mere smag ud af maden når det er lavet på en kuglegrill .
Vi har selv en weeber og troede i første omgang at det var en slags salgsgas med det navn, vi blev hurtigt meget klogere og vil i dag ikke undvære den. Selv juleaften laver jeg mad på den.
Så klø i bare på med det . Det vil i ikke fortryde

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 160 point
Dato : 18-05-08 16:22

Hej.

Rigtig mange foretrækker kulgrill, her hos os foretrækker vi gasgrill og har altid brugt sådan nogle.
Vores mening er at vi ikke har tid til / lyst til - at bruge al den tid som det nu engang tager, før man når til selve madlavningen/grillstegningen, når man først skal klargøre en kulgrill.
Min mand kommer sent hjem fra arbejde og hvis vi først skulle til at forberede osv. når han er hjemme, så ville vores aftensmad hurtigt konvertere til at blive natmad ELLER vi ville aldrig grille!
Så kunne jeg jo evt. begynde på det hele, før min mand dukker op, jada - men jeg synes altså ikke om at min madlavning skal være så langvarig, tiden er knap i forvejen og vi vil gerne have lidt tid efter maden, før det er sovetid

Nogle mener at tilberedningen på gasgrill, mangler den 'grillede' smag i kødet, det synes vi ikke, vi kan mægtig godt lide det - MEN - for os,. er dét at grille meget forbundet med HYGGEN omkring det og vi synes altså at hyggen går lidt fløjten, når / hvis man bliver irriteret over at tilberedningen tager så lang tid.
Jeg synes nu osse at vi, når vi er hos andre og griller, nærmest får spist os mætte i div. tilbehør osv - før kødet kommer på bordet.

Der er rigtig mange meninger om det her spørgsmål og du skal nok få en masse af dem, her i dit tråd
Uanset hvad du vælger, så vil jeg ønske dig og dine, en rigtig dejlig sommer med en masse hyggelige stunder ved grillen - om den er det ene eller andet, hyggen skal nok indfinde sig

Held og lykke med dit valg!

Mange venlige hilsener fra Dorthe.

PS. èn ting er helt sikkert! Dine bøffer er fløjtende ligeglade med om de bliver tilberedt på en WEBER grill eller en NONAME grill! Det vil dine omgivelser IKKE være, tro mig - men bøfferne bliver go'e uanset hvilket navn din nye grill har (og denne, min egen personlige mening, den skal du osse nok få at vide er noget vrøvl - her i din tråd! Fred være med det )

/Dorthe

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 18-05-08 16:24

piaskov:

Citat
Der er da overhovedet ingen tvivl om at i skal købe en kuglegrill !!

- det var jo ikke formen på grillen, der blev spurgt om - men om det skulle være kul eller gas
Og ja - igen igen...bøfferne ER altså ligeglade med, osse formen, på grillen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-05-08 16:27

Citat
Og ja - igen igen...bøfferne ER altså ligeglade med, osse formen, på grillen

Ja ja jeg opdagede det da jeg havde trykket send. I min naivitet "håbede " jeg det ikke blev opdaget men nej trynes det skal man

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 18-05-08 16:41

Gas eller kul....tja....vi fortrækker kul for vi kan godt li smagen af det..... har prøvet gasgrill og synes ikke det er det samme....

vil.du > det med at tilbehøret bliver spist først er da kun et spørgsmål om timing

the1best

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-05-08 16:46

Citat
Se Kuglegrill - ( Grill med låg / webergrill -weber ) opskrifter opdelt i retter

Vælg Opskrift
Kuglegrill - ( Grill med låg / webergrill -weber )

Se så Se så

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 18-05-08 16:56

NIX!

Citat
men nej trynes det skal man

- never ever! - ikke af mig, i hvert fald )

Du er herlig og du skal, under ingen omstændigheder trynes!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-05-08 16:57

Jeg sværger til gasgrill, den er varm på 5 min, man kan indstille hvor varm man vil have den og den er altid klar til brug (der skal bare være gas på flasken). En gasflaske holder næsten 1 sæson selv ved ivrig brug af grillen og lavastenene skiftes kun en gang om året. Og man får 2 poser lavasten for 50 kr.
Det skal tilføjes at vi også har kuglegrill men den bliver næsten aldrig brugt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-08 17:10

Vi går lige i den anden grøft...

Grilmad er lavet på KUL.....

Alt andet er kun opfundet for dem der IKKE gider arbejdet - og er man doven nok hyrer man bare en til at passe grillen eller henter maden på den lokale...

Så er der hug....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-05-08 17:15

Ja, kulgrilning "smager bedre", men er ikke på listen over sund kost.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-08 17:18

Citat
men er ikke på listen over sund kost.

Det er der IKKE meget der er - vi lever KUN een gang

Det "sociale" samværd er nu en gang større ved kulgrilning - og så når man ALTID et glas eller 2 mere

Godkendelse af svar
Fra : trudslevperle

Dato : 18-05-08 17:23

Tak for svaret vil.du.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-05-08 17:28

Åhhh Refi, er det ikke dejligt at mennesker ikke er ens.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-08 18:06

Jo da - hvor ville vi dog ellers kede os.....

Bare kig på myrerne - de traver bare frem og tilbage hver dag

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 18-05-08 22:51

Selv tak du, men jeg tror du ville have fået mange flere svar med både 'for og imod' begge grillformer.

Refi - der er heldigvis noget for enhver smag, det er rigtig dejligt at vi er så forskellige

Der er jo osse dém der nyder at få et læs brænde leveret lige midt i indkørselen, så de hverken kan komme ud eller ind før arbejdet er gjort....
- og så er der os andre som køber to paller briketter som bare lige skal skilles ad os derpå er klar til brændeovnen - herligt
Men ok - de der vælger at både skove, kløve osv. osv. sparer jo nok en del på det, de får jo varmen ganske gratis mens de arbejder for at få den....varmen

Det er såmænd ikke dovenskab, det er vel snarere fordi vi vælger at bruge tiden på andre ting

Nå - ny uge truer, ha' en go' en!

Mvh Dorthe