/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Valg af brændekløver
Fra : hestepigen
Vist : 6654 gange
500 point
Dato : 18-05-08 14:55

Er der nogle, der kan anbefale en rigtig god brændekløver?

-   Den skal kløve 30 rummeter hvert år.
-   Den skal stort set kun bruges til at kløve gran.
-   Den skal have en kløvelængde på mindst 50 cm.
-   Den skal max koste 3000 kr.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-08 15:05

Jeg er glad for min på 7 T fra harald Nyborg til 1200 kr. på tilbud.- og jeg har den stående i en anhænger så man ikke skal bikke sig efter det kløvede. Jeg kløver Bøg /Ask /Røn

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-05-08 15:16

Den 7T fra Harald Nyborg er ganskew fortrintlig af en kineser at være. Måske der lige skal rettes på lidt skærm og hældes lidt mere olie på, men ellers er den fin stærk. Dog en ulempe at den igen stativ har men op i traileren som Eyvind siger så er det ikke så galt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-05-08 15:59

Der kan købes stativ - det har en af mine naboer.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-05-08 17:48

ja selvfølgelig kan man købe et, hvorfor ikke. Eller man kan lave et selv

Kommentar
Fra : hestepigen

Dato : 18-05-08 18:17

Vi plejer at leje en, og stille den på traileren. Det vil vi nu nok fortsætte med.

Kunne godt tænke mig at høre, om der er andre erfaringer med andre mærker. Har været inde at se den, fra Harald Nyborg, og det var jo én mulighed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-05-08 18:20

Købte en billig een fra Bauhaus. Uden tvivl kineser. Kontakten døde første dag. Har pillet den fra og kørt med den i to år. Har klaret 40 - 50 rm siden. Starter og kører. Kostede næsten gratis. 2 - 3 gange leje og den er hjemme. Og så har man sin egen. Min stiller jeg op på havetraktorens anhænger - så passer højden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-05-08 18:21

Min kan "kun" tage 40 cm.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-05-08 18:26

Fortsæt med at "leje" - det vil i sidste ende give færrest problemer.....

Og så dyrt er det heller ikke....

Kommentar
Fra : hestepigen

Dato : 18-05-08 18:29

Det er ikke på grund af prisen, at vi vil købe. Det skyldes, at vi ikke vil være afhængig af at skulle kløve megameget træ på megakort tid.

Vi får træ hjem i tre-meter stykker, og vil gerne kunne save-kløve-stable et par rummeter af gangen i stedet for at skulle kløve det hele på én gang.

Accepteret svar
Fra : qualex

Modtaget 500 point
Dato : 18-05-08 18:51

Jeg havde i sin tid en lodret elektrisk brændekløver fra Texas. Den plejer godt nok at være dyrere end de 3.000,- kr. du er parat til at give, men lige nu har de den faktisk på tilbud.
http://www.texas.dk/texas/6-tons-br%e6ndekl%f8ver/?partno=90052085
Den er kanongod og pålidelig. Den fås både med benzin motor eller 380 Volt. Den elektriske er helt klar at foretrække, især hvis man skal stå og kløve i flere timer, da støjen fra benzinmotoren blier uudholdelig i længden. Men det krver selvfølgelig at du ikke skal stå ude i en skov og står i nærheden af noget elektricitet. Min stod lige udenfor for værksteet, så jeg trak bare srøm derfra.
Men god fornøjelse, brændekløver er helt klar en god investering, hvis man først har stået og kløvet flere rummeter brænde med økse. Jeg kløvede fortrinsvis gran, da vi havde en lille skov hvor de alligvel skulle fældes. Jeg solgte den med huset, da vi solgte det, så jeg har den ikke mere og har heller ikke brug for den hvor vi bor nu, vi har hverken pejs eller brændeovn, mere og jeg savner det faktisk, det var kanonhyggeligt, men også hårdt i længden syntes jeg. Men god alternativ varmekilde i et hus.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-05-08 19:22

Netop derfor bør i købe Hestepige. Det er noget knokkel, hvis man skal udnytte "lejetiden". De små kostede her hvor jeg bor så dyrt at leje, så der ingen tvivl var. Køb selv! Men el er noget stygt bæ på kineserne. Men det kan snildt fikses. Min kostede 6 - 700 og har "tjent" sig selv ind bunkevis af gange. Men hvis i tager noget længere stykker, skal i op i en større model. Men med gran og fyr er kravet til tryk ikke det vilde. Min har kaperet både bøg, eg og sågar elm uden at hoste. Er pt i gang med gamle aldeles stenhårde gran-spær.

Kommentar
Fra : hestepigen

Dato : 18-05-08 19:25

Vi havde faktisk haft Texas i kikkerten - godt nok ikke lige den der, men havde heller ikke lige set tilbudet. Vi får træet hjem, så det er fint med el

Kommentar
Fra : hestepigen

Dato : 18-05-08 19:28

Vi har en finsk masseovn, og der er her plads til træ, der er 45 cm. Det har vi god erfaring med, så derfor skal den kunne kløve i den længde.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-05-08 20:01
Kommentar
Fra : hestepigen

Dato : 18-05-08 20:14

Tak for linket Fijala

Mit problem ligger dog ikke i at finde ud af, hvor jeg skal finde en brændekløver, men mere hvilken én, jeg skal vælge. Gider ikke, at den går i stykker, ikke kan kløve træet eller på anden måde er formår at leve op til opgaven som respektabel effektiv og ufejlbar brændekløver til overkommelig pris (der i dette tilfælde er max 3000,-)

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 18-05-08 21:38

Mine erfaringer siger at en væsenlig parameter i vurderingen, af en brændkløver, er hastigheden hvormed den kører retur...
Tryk, slaglængde osv er naturligvis vigtige ting, men det er faktisk temmeligt irriterende at stå og glo på en kløver der kører lige så langsom tilbage som den kører frem.......

Godkendelse af svar
Fra : hestepigen

Dato : 19-05-08 09:22

Tak for svaret qualex, er nu nok mest hook på denne model, og det ser ud til at være et rigtig godt tilbud.

Kommentar
Fra : qualex

Dato : 19-05-08 13:50

Vi var ihvertfald glade for den og med hensyn til hastigheden, så må sikkerheden altså komme i første række. Og jeg har sldrig brækket en negl på den brændekløver.