/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Christiane Nielsen (Kruse)
Fra : Freja
Vist : 528 gange
100 point
Dato : 03-10-01 18:08

Hej er der nogen der ligger inde/ eller kender oplysninger på min oldemor. Hun hed Christiane Nielsen født Kruse. Hun er født omkring 1888 i Nordjylland et sted, jeg har hørt det skulle være på Skagen, men kan ikke finde hende, hun er født den 20/7????,hvilket også er lidt usikkert og døde i 1960 eller 1961 i Skårup på Fyn, hun var gift med Christian Nielsen. De fik 9 børn. Udvover dette fik min oldefar nogle stykker uden for ægteskab. Han skulle forøvrigt være vognmand eller noget i den stil. Der udover ved jeg at de skulle bo inde i en skov. Jeg ville være meget glad hvis nogen kan hjælpe mig
Med venlig hilsen
"Freja"

Accepteret svar
Fra : jkrjk2

Modtaget 110 point
Dato : 03-10-01 18:46

Du skulle prøve at lægge din efterlysning på:http://www.dis-danmark.dk/forum/list.php?f=1

Det er indtil videre det bedste sted i DK.

Jeg kunne kun finde 2 Christiane Kruse, en født i Ribe 1885 og en på Bornholm i 1884 på:
http://www.familysearch.com/Eng/Search/frameset_search.asp
Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 04-10-01 06:53

Hej igen !
Prøv om der er nogen i familien, som har hendes fødselsattest. Du kan også henvende dig/skrive til præsten/kirkekontoret i den by, hvor hun er død, og spørge om, hvilken dag hun er død og hvor og hvornår hun er født.

Nu ved jeg ikke hvor meget du ved om slægtsforskning, men på alle landsarkiver og Rigsarkivet kan du se kopier af kirkebøger frem til 1891. Her kan du slå din oldemors fødsel op.
Hilsen Jeannie Kristensen

Kommentar
Fra : Freja

Dato : 04-10-01 22:18

Hej jkrjk2
Tak for tippet, jeg har også prøvet at lægge mit spørgsmål ud på den side du omtaler. Nej der er ikke nogen der har hendes fødselsattest. Det ville måske også være for nemt.
Jeg har lige et ekstra spørgsmål, kan man læse de forskellige kirkebøger på landsarkivet eller skal man til den landsdel sognet høre under???
Som du kan se er jeg meget nybegynder.
Hilsen "Freja"

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 05-10-01 15:44

Hej Freja !
Du kan se en kopi af alle kirkebøger for hele landet, i hvertfald i perioden 1814-1891.
Du kan se det på alle landsarkiverne og Rigsarkivet. De er mikrofilmet, hvilket betyder at man kigger på en "slags negativ" i et et apparat, som forstrørrer teksten. Det er gratis, men det kan være lidt svært at finde ud den enkelte kirkebog. Rigsarkivet har vist nok "introduktion" til arkivet mindst en gang pr. måned på en tirsdag formiddag.
Check deres hjemmeside på www.sa.dk. Måske har de andre arkiver tilsvarende, jeg ved jo ikke i hvilken landsdel du bor i.
Prøv i første omgang at skrive/henvende dig til præsten, i det sogn, som din farmor døde i. Præsten har "pligt" til at give dig oplysninger om din farmors død, 10 år efter dødsfaldet, og der er jo gået 40 år. Hvis du kan få oplyst hendes fødesogn. er det en del lettere at komme videre.

Du skulle også prøve at tilmelde dig et kursus i slægtsforskning (f.eks. på aftenskole). Det er en investering, som du kan forske langt tilbage i tiden på.

Mht. til efterlysning på DIS-Danmark, er det ikke sikkert at den giver gevinst. Eller der kan gå lang tid, før nogen "finder" den.
Jeg har netop selv fundet en forfader med et usædvanligt navn. Da jeg søgte på DIS-Danmark, fandt jeg faktisk en efterlysning fra en anden, som er 3/4 år gammel. Så giv ikke op.

Hilsen Jeannie Kristensen