/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Scanpan.
Fra : bassenborg
Vist : 7146 gange
50 point
Dato : 03-03-03 21:31

Jeg har en Scanpan-pande, som jeg bruger meget. Nu er den så blevet ru inde på midten, så alting hænger ved og brænder fast.
Er der en metode til at rengøre panden, så den igen bliver "slip-let"?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 03-03-03 21:39

du siger den er blevet rug er det madrester eller er det panden som er svulmet op..?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-03-03 22:03

Du kunne jo prøve at maile til: service@scanpan.dk

De har vel en interesse i at deres pander virker, de giver jo 10 års garanti. eller gjorde i hvert fald da jeg købte mine.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 03-03-03 22:04

jeg har selv en scanpan pande og stegegryde - og ved brassning - eller hård stegning har min pande osse haft gjort sådan.....

jeg brugte bare en rens let - men en enkelt gang brugte jeg osse vores ALLESAMMENS Flemming Leth`s råd - det var "simpelsen" så nemt og meget effektivt :

man tager noget Brun sæbe ( krystal ) og 3 dobbelt salmiak spritus, mixer sammen til en "fed" grød - det smører man så panden ind i, og lægger det i en plasticpose
( tillukket ) til dagen efter - et døgns tid, ikk` - og så tager man den ud og rengører den under vand ..... det er "simpelsen" ... øøøhhh Leth

Hilsen Fnollerpige

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-03 09:33

*LOL * til Fnollerpigen, tjaah Leth kommer med mange gode rår - mærkeligt at det ikke var lindolie, det bruger han til næsten alt.... li'som dem fra hestetyvenes land bruger WD-40 som vidundermiddel

Nå det var det her med panden, gryder osv... jeg plejer at koge panden af med vand, lader den stå med vandet til dette er køligt, tilsætter 1 stk. opvaskemaskine tablet (dem med hele ba'dullaen i), og så får det lov til at "simre" natten over - husk at gi' panden en omgang madolie efter afvask.

Disse vidunderlige tabletter kan i øvrigt også kage alle mulige former for aflejringer i dit toilet. Efter at ha' været på potten og på vej i seng, skyl ud og drop herefter en tablet i toilettet til natten over. Næste morgen skyller du bare ud og woouupti dit toilet er fint og rent igen.

Altså... endnu et "vidunder middel"

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 04-03-03 09:36

Hmm! Et par enkelte smuttere på tastaturet, men I forstår nok pointen a'li'veller
(måske jeg skulle sluge en tablet)

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 04-03-03 09:46

Jeg er også ejer af en sådan pande og har samme problem og er temmelig skuffet over at dens egenskaber faktisk ikke er bedre.
Men der fulgte også en temmelig grov stålrensesvamp med da jeg købte den, det gør der ikke til de nyeste scanpan produkter, da de har forbedret indersiden og det har de virkelig - på dem glider alting bare af.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-03-03 16:12

Husk altid at vaske Scanpan af i opvaskemiddel!

Jeg har haft to af "version 1" panderne og potter, wok og gryder. To gange har jeg fået byttet panderne og en gang en kasserolle og gryde, senest til "version 2" med den nye belægning - helt uden beregning og ikke engang i samme forretning hvor jeg havde købt dem!

Så til alle med Scanpan problemer kan jeg kun sige, gå ind og få dem byttet - det koster ikke noget og tænk på hvor fedt det er at få sig noget helt NYT grej efter flere års flittig brug af det gamle - byt det byt det byt det!!!

Accepteret svar
Fra : hansensopskriftservi

Modtaget 50 point
Dato : 05-03-03 00:31

Scanpan har det problem, at produkterne ikke tåler længere tids kraftig opvarmning (hvad det så betyder), det er derfor dette sker. Hvilket også står i deres brochurer.

Jeg mener kun der er 1 af 2 måder at klare dette på:

1 Byt produkterne, og hvis dette ikke lykkedes:
2 køb nogle andre produkter.

Jeg kan anbefale gastrolux, som jeg selv har og er meget glade for. De tåler den kraftige opvamning over længere tid, og de kan også tåle en tur i ovnen (med håndtag) op til 260 grader.

Jeg har fået at vide at det er fordi den belægning - som gør den til slip let, gør det til fedt fri belægning - er betydeligere kraftigere end Scanpan. Om det er rigtig ved jeg ikke. Men virker det gør det.

mvh.
Erik

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 05-03-03 11:27

Det er rigtigt, at Scanpan ikke tåler at blive overvarme, ej heller er de beregnet til fedtfri stegning (Kun Grillpanden) men de tåler også at komme i ovnen, og umiddelbart vil jeg tro, at intet kogegrej med sliplet belægning uanset type tåler at blive overvarme.....

Det gamle Scanpan stegeudstyr bør varmes op før fedtstof kommes på, det øger sliplet effekten. Og så skal det vaskes med opvaskemiddel.....

Kommentar
Fra : hansensopskriftservi

Dato : 05-03-03 17:30

IceCap.

Gastrolux pander tåler faktisk "længere" tids kraftig opvarmning.

Forøvrigt har scanpan pander hvor de ihvertfald reklamerer med at det er fedtfri pander.

Gastrolux pander skal også vaskes i opvaskemiddel eller i opvaskemaskinen.

mvh.
Erik

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 10-03-03 15:08

Tak for svaret hansensopskriftservi.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 10-03-03 19:28

Det er klart, at de reklamerer med at de har fedtfri pander, men det gælder altså kun grillpanden..... Som jo også er en pande.