/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Grunne vådrumstapet?
Fra : tukols
Vist : 1692 gange
300 point
Dato : 16-05-08 21:11

Hej. Jeg sidder i Norge, og har et STORT problem. Jeg har været hos den lokale "male-forhandler", og forklaret at jeg skal male mit badeværelse. På væggene er der vådrums-vinyl- tapet. Det er efterhånden ved at se noget trist ud. Første gang jeg var der nede, fik jeg besked på at det skulle grunnes først. Anden gang, at grunder ikke ville hæfte. Jeg har købt Lady vådrumsmaling, og har nu gjort det hele grundig rent med grundrens. Jeg har "googlet" lidt, og ser der er uenighed på dette området. Nogle siger der skal grundes, andre ikke. Er der en med "erfraring" som kan udtale sig om dette?. Skulle gerne i gang i morgen, og da det er grunlovsdag her oppe, er alt lukket. Jeg får rørlægger på tirsdag til at sætte brusekabine op, og så skulle jeg gerne have overstået malerarbejdet. HJÆLP.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 16-05-08 21:15

Jo, efter gennemlæsning, så ser jeg at der bliver blandet en del norsk ind i det her. Håber i forstår.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 310 point
Dato : 16-05-08 21:37

Hvorfor overhovedet spare den arbejdsproces - du kan grunde med fortyndet maling. Nej jeg har ikke erfaring med det,men tror da på, hvad maleren råder til her
Go´arbejdslyst, håber det bliver pænt.

Citat
Plastbehandlet tapet (vinyltapet)
Afvaskning med Grundrengøring 110.
Grunding med fortyndet maling.
Færdigmaling.
http://www.malinghandel.dk/group.asp?group=51

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 16-05-08 22:15

Den var lige i blinket. Gad vide hvor meget jeg skal tynde malingen. 50/50?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-05-08 22:20

Citat
Den var lige i blinket
det må være norsk - men ja det ville jeg nok vælge...eller måske lidt mere maling i blandingen. Men det skal jo være nemt at smøre på, så afhænger lidt af malingens konsistens

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-05-08 23:50

Ja,-17 maj er jo grundlovsdag i Norge og tillykke med det.
Jeg har malet med Lady maling og malet en del hvor jeg har boet.
Fik engang at vide af en maler, at man kun grunder på flader som ikke er sugende.
Det vil sige hård overflade som jern, fliser o. lign. I dit tilfælde ville jeg nok vælge hæftegrunder.

mvh

Smokei

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 17-05-08 10:21

Takker for lykønskningen. Her er der liv og glade dager i dag. Dog så regner det, og sludder lidt ind i mellem. Ikke lige vejret til de stakkels unger som går i 17. maj tog. - og så efter en periode med 23-25 varmegrader.
Vel- så har jeg det lidt bedre med at gå her inde og male i dag. Godt det ikke larmer. Man laver bestemt ikke arbejde i dag heroppe. Men.............normalt er der flere måneders ventetid på en rørlægger, så jeg måtte bare hoppe til da han kunne komme den 20. Men 4 dager er ikke meget, når der skal flyttes badekar til 2 etg, og det hele skal males........

Det er godt "træls" når man får forskellige anvisninger fra fagpersonel - også på internettet. Jeg tror jeg vælger modellen med en fortynding i første strøg. Har vel egentlig ikke så mange andre alternativer. Så svaret går til dig Helle Birgitte. Fint med en henvisning også. Takker så meget.

Godkendelse af svar
Fra : tukols

Dato : 17-05-08 10:21

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-05-08 10:57

Mange tak - her skinner