/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vaskemaskine til 400 Volt
Fra : jesper.s
Vist : 4972 gange
83 point
Dato : 16-05-08 07:59

Hej.

Jeg skal købe en ny vaskemaskine, og ønsker at købe en der kører på 400 V, da det forkorter vasketiden. Hvor kan jeg købe en sådan på nettet? Prisklasse 3-5000 kr. (ca.).

God dag til alle.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-05-08 08:15
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-05-08 08:21

Jeg ville gå ind her, http://www.elsparefonden.dk/forbruger/produkter/hvidevarer/vaskemaskiner

så du får en A-mærket både med hensyn til energi, vaske og tørreevne, og til en fornuftig pris.

Og så må du nok i gang med at checke, om den (dem) du syntes ser godt ud, også prismæssigt, kan stilles om mellem 230 og 400 volt, som en del maskiner kan

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 83 point
Dato : 16-05-08 09:14

Der er - mig bekendt - kun Asko's vaskemaskiner, der kan køre 400V. De er fabriksindstillede til 230-240V.
Grunden til dette er, angiveligt, at 400V-installationen stiller krav til sikringsgruppe og kabelføring, som rigtigt mange f.eks. lejligheder ikke kan leve op til.
For et par år siden var der en tysk undersøgelse af, hvor meget længere vasketid, der er på 230-240V's vaskemaskiner sammenlignet med 400V. Det drejer sig om ca 5 minutter.
Så moderne teknologi har altså gjort, at den meget kortere vasketid på 400V's vaskemaskiner er blevet lidt af en myte.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-08 12:00

Mange nye vaskemaskiner bruger meget lidt vand. Samtidig er mange gået over til kun at vaske i lunkent vand og med små portioner. Så er opvarmningstiden ret kort og der er ikke meget vundet ved 400V.
Men hvis du kan lide rent og hygiejnisk tøj og vasker store portioner ved 80° eller mere, så se dig om efter en maskine hvor varmelegemet kan kobles på flere faser.
De er ved at blive sjældne hos de små forhandlere.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-05-08 12:55

Citat
De er ved at blive sjældne hos de små forhandlere.

Du mener vel producenter?

Du kan sagtens købe vaskemaskiner til 400V, men det er industrimaskiner i prisleje 15.000 - 20.000 KR (eller mere).

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-05-08 17:32

før i tiden brugte maskinerne mere vand og mere vand = mere at varme op
idag bruger maskinerne næsten ingen vand derfor har mange produkcenter valgt at lave deres maskiner til 230 giver også meget større kundegrundlag
du skal ikke regne med at i din prisklasse at du får en maskine til 400V

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 19-05-08 08:00

Tak for svaret brokke44.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-05-08 09:10

Selv tak jesper.s og god sommer