/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skal vi ha´ny vaskemaskine?
Fra : HelleBirgitte
Vist : 4583 gange
100 point
Dato : 15-05-08 19:34

Vi har en AEG vaskemaskine ca. 5 år gammel. Den bliver kun brugt 6 mdr. om året, står i vores
sommerbolig.

Den vasker tøjet rent, MEN de sidste gange, hvor den har været i brug, kommer der rustpletter på det lyse tøj

Der er ikke synlig rust i tromlen heller ikke i sæbeskuffen.

Er der noget vi kan gøre, eller skal vi købe en ny?

Jeg ønsker ikke råd om, hvordan man fjerner rust fra tøjet, vil bare gerne bede om hjælp i forhold til vaskemaskinen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-08 19:43

Den rust kunne jo også komme fra vandtilgangen.

Sommerhuset er jo tappet ned for vand og ved hurtig åbning kan der løsne sig noget rust /okker som drøner ind i maskinen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-05-08 19:51

Ja det kan sagtens være jeres vandrør der er rust i. Skyl dem grundigt i gennem. Detefter kører i en kogevask, uden tøj. så burde der nære klaret.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-08 19:53

Jeg tror som Eyvind skriver, at det er rust, der løsner sig fra vandtilgangen.

Prøv at "køre" maskinen nogle gange uden tøj, så tror jeg det løsner sig, så du kan vaske uden at få rustpletter.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-05-08 19:58

Eyvind Det lyder sandsynlig, men giver vel ikke ligefrem pletter.
Pletter kommer som regel af en jerngenstand er glemt i tøjet ?
AEG er en god maskine og jeg vil gerne købe den
Kan ikke forestille mig at den fejler noget.
Men hvis der er noget om det Eyvind siger, så lad den vaske en kogevask uden tøj først, det slår også bakterier ihjel.
Skulle der ligge noget metal som er faldet ind i karret, så kan du se det ved at stille en lommelygte i bunden af tromlen, så den lyser nedad, og stikke hele hovedet ind for at se ned gennem hullerne i tromlen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-05-08 19:59

Meget logiske svar...

MEN det er ikke kun først på sæsonen det sker - vasker flere maskiner, hvor der ikke sker noget - så pludselig er næste portion hvidvask/skjorter 40 grader rustplettede

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-08 20:00

Det er da ikke nødvendigt at køre en kogevask det har jo intet med "indgangsvandet" at gøre !!!

Du skal bare få maskinen vasket igennem uden tøj, gerne mere end 1 gang, så bliver det skyllet ud.
Husk at tjekke trevlesien, så der ikke ligger rester der.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-08 20:06

Du bruger måske "vaskebold" til sæben.
Har du kigget ind i sæbeskuffen om der skulle sidde aflejringer.
Den buede brystholderbøjle kan godt ligge og ruste. Men den plejer ellers at larme.
Tricket med lommelygten kan også se om der skulle ligge en bøjle...............eller et par søm fra gør det selv bukserne.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-05-08 20:11

Næ, bruger ikke vaskebold, kun sæbepulver beregnet til maskinvask.Sæbeskuffen er taget ud og vasket, trevlefiltret er også rent - mystisk

Ja jeg må bruge lommelygten og kigge efter evt. glemte søm o.lign. men den larmer nu ikke når den vasker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-05-08 20:17

Hvordan er vandet i nærheden af vaskemaskinen. (vandhane)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-05-08 20:19

Der er meget rust i vandhane vandet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 15-05-08 20:30

Hej

Det behøver ikke at være rust fra jeres vandrør, hvis der f.eks. har været et ledningsbrud på hovedledningen kan det stamme derfra.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-05-08 20:40

Nu er det jo sådan at varmt vand fjerner rust (Det ved dem af os der har været soldat) Derfor vil en kogevask kunne fjerne eventuelt rust i maskinen. Eventuelt rust rust i rørene i huset kan jo fjernes ved gennemskylning.
Når der ikke findes rust i maskinen eller rustne genstande,Så er der da kun rørene ude i gaden tilbage. I så fald må naboerne have det samme problem.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-05-08 20:45

[CITAT]--------------------------------------------------------------------------------
Der er meget rust i vandhane vandet

Så snak med vandværket de skal måske have nyt filter.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-05-08 23:07

Sæt selv et filter ekstra på. Der er et lille filter ved vandtilslutningen, men måske ikke nok. Det hjælper jo ikke med en ny maskine, hvis rusten kommer fra vandrørene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-05-08 06:47

Du skulle prøve at udtage dit varmelegeme på bagsiden af vaskemaskinen. Hvis ikke du er handykvinde/mand, så få en vaskemaskinereparatør til at gøre det. -- Jeg vil tro at det er en bøjle fra en BH, der har sneget sig ind og ligger i vaskekarret, under tromlen, og den kan lirkes ud gennem åbningen som fremkommer når varmelegemet er afmonteret.
Det er stadig billigere at betale sig fra en reparatør end at skifte til ny maskine.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 16-05-08 09:46

Dette viser at der ikke er fejl på vaskemaskinen.
Citat
Der er meget rust i vandhane vandet

Stillestående / døde ender - vil give aflejringer.

Mulig afhjælpning:
Jævnlig kraftig udskyldning af rørsystemet.
Montering af micronfilter (som så skal renses jævnligt)
Måske en snavssamler (finmasket) sat på rørsystemet lige før vaskemaskinen.

Vi er 7 huse som har eget vandværk med lidt okker/rust i vandet.
(Til gængæld er der en del gode mineraler og ingen klor)

Godkendelse af svar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 16-05-08 18:47

Tak for svaret Eyvind.Du får mine point, fordi du har været så hjælpsom med flere svar
Mange tak til alle jer andre, hvor er jeg glad for, at kunne trække på jeres viden
Mange hilsner fra HelleBirgitte

Kommentar
Fra : Eyvind