/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
2 boliger
Fra : Nynner
Vist : 3389 gange
120 point
Dato : 15-05-08 09:38

Må jeg flytte bopæl / adresse til en anden by / kommune og samtidig undlade at sige min nuværende lejlighed op?
Jeg overvejer at flytte sammen med min kæreste og dog bevare min lejlighed her hvor jeg arbejder. Spørgsmålet handler også om om jeg i såfald vil kunne få kørselsfradrag i forhold til den nye adresse. Begrundelsen for at bevare nuværende adresse er dels at have et "tilholdssted" i byen hvor min datter samt min gamle mor bor og jeg arbejder - dels at lade min 18 årige datter og en veninde bebo lejligheden.
Lejligheden kan ikke fremlejes eller overdrages til min datter, da den lejes gennem min pensionskasse - men man har derfra telefonisk mere end antydet, at jeg blot kunne vælge at gøre det uofficielt.
Nynner

Accepteret svar
Fra : ferik

Modtaget 130 point
Dato : 15-05-08 09:46

http://www.retshjaelp.com/
måske noget her

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-08 09:50

Der er bopælspligt på en lejelejlighed.

Hvis du flytter din adresse til en anden bopæl, så mister du din nuværende lejlighed.

Så undlad at flytte din adresse, din datter kan jo godt være tilmeldt på adressen. Så tror de bare hun bor hos dig.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-05-08 09:51

Ja selvfølgelig må du da flytte til en anden by og beholde din gamle lejlighed i en anden by/kommune.
Du får kørselsfradrag fra din bopæl til arbejde og hjem igen -24 km (tror jeg nok) pr. dag. Skulle du en enkelt gang overnatte i din gamle lejlighed, "husker du bare at fratrække de dage" med hensyn til kørselsfradrag.
Jurist må du gerne det du gerne vil.
Om din datter må bo i lejligheden ved jeg ikke. Der skal du læse din lejekontrakr fra udlejeren.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-08 10:09

Hvis Nynner flytter sin adresse i folkeregistret, så er Nynner ikke mere lejer af lejligheden og vil miste den.

Det er kun, hvis det er en ejerbolig, det kan lade sig gøre.

I en lejelejlighed, der er bopælspligt, hvilket vil sige, at man skal være tilmeldt adressen.

Kommentar
Fra : Nynner

Dato : 15-05-08 10:23

Foreløbig tak for alle svar.
Jeg forstår nu at det er bopælspligten i lejeboliger der kan blive problemet. Min datter har hele tiden boet her hos mig - men når hun ikke står på lejekontrakten (og ikke kan komme til det) ....så er det ikke nok at hun fortsat bor her? -
Jeg kan selvfølgelig lade være at flytte adresse, men problemet er at jeg går glip af kørselsfradrag, lavere kommuneskat og desuden gratis transport til den ø jeg vil bo på sammen med min kæreste.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-08 10:36

Din datter kan blive boende i lejligheden, så længe du også er tilmeldt adressen.

Kørselsfradraget går du glip af, men det kan jo være at du bliver så glad for at bo det andet sted, at du opsiger din lejlighed.

Citat
Lejligheden kan ikke fremlejes eller overdrages til min datter, da den lejes gennem min pensionskasse - men man har derfra telefonisk mere end antydet, at jeg blot kunne vælge at gøre det uofficielt.

At du kan gøre det uofficielt, det betyder at du flytter, men beholder din folkeregisteradresse.

Trist at din datter ikke kan overtage lejligheden.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-05-08 10:37

Ja, to steder kan du ikke bo. I et nyligt spørgsmål fandt jeg indikation af at der hvor du i en periode overnattede mest, dér regnedes du for at bo. Der skal du også fortælle folkeregistret at du bor.

Men du kan lovligt og uden problemer fortælle postvæsnet noget andet. Dermed kan du i en periode få eftersendt posten. Denne periode kan forlænges (vistnok een gang). Du kan markere din flytning hos postvæsnet som hemmelig. Herved får afsendere ikke besked, selvom de påtrykker kuverten 'Tilbagesendes med oplysning om ny adresse'. Ved direkte henvendelse fra kommunalbestyrelsen vil postvæsnet dog oplyse din nye adresse.

Det lyder altså som om du skal bo/have folkeregisteradresse hos din kæreste (tillykke med det).
Der kan umiddelbart være to hindringer for at have en bolig til rådighed som man ikke bor i:

1. Udlejeren. Der er ofte krav om at du selv bor i den. Det kan evt. tillades at du fremlejer den. I den forbindelse er udlejeren berettiget til at tage en procentdel (op til 5 / 15 ??) af din lejeindtægt. Men det afhænger helt af lejekontrakten. I dit tilfælde lyder det som om du ikke må fremleje den (det var hvad der var tilladt, du spurgte om, ikke?)

2. Kommunen. Med hjemmel i boligreguleringsloven kan kommunen kræve at en lejlighed er beboet (d.v.s. at der er en der har folkeregisteradresse det pågældende sted). Det har de fleste kommuner vistnok valgt, men du kan undersøge om boligreguleringsloven gælder i den kommune din lejlighed ligger i. Jeg beholdt en lille lejlighed i København i ½ år fra jeg flyttede folkeregisteradresse netop til at bruge som 'hotel', men opsagde så lejemålet. Efter det, så kom der en forespørgsel fra kommunen der altså ikke havde opfattet at jeg netop havde opsagt det.

Hvis du undlader at flytte folkeregisteradresse er det en overtrædelse af loven. Skattefradrag er ud fra hvor du faktisk bor uanset hvor din folkeregisteradresse er, men hvis der er forskel så bliver der jo rodet op i sagen om et godt stykke tid. Det er lidt svært at hævde overfor myndighederne at du i een sammenhæng faktisk bor eet sted, i en anden sammænghæng bor et andet sted. Men man kan jo sige - alting går indtil det bliver stoppet.

PS: En lille sød histore jeg var ude for sidste weekend på genbrugspladsen - Min kone ville have nogle bilslanger med hjem og det må man jo ikke, så jeg gik hen til an af pladshundene og spurgte pænt om jeg måtte ta dem eller om han kunne vende hovedet den anden vej. Ved I hvad han svarede? Ikke et ord! Han vendte hovedet og gik! I enhver anden sammenhæng ville det have været ualmindelig uhøflig opførsel.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-05-08 10:41

hawaii7 skrev
Citat
Jurist (juridisk) må du gerne det du gerne vil.

Uh hvor ville vi alle være lykkelige i Kardemommeby - den med loven ".. og forøvrigt må man gøre som man vil"

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 15-05-08 11:54

Hvilket sted skal registreres som borgerens bopæl?

Kommunen skal sikre, at borgernes bopæl bliver registreret i CPR. Ved bopæl forstås det sted, hvor en person regelmæssigt sover og har sine ejendele (cpr-loven § 6 stk.1). Midlertidige fravær på grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende spiller ikke nogen rolle for bopælen.

En borger kan godt have flere boliger, men han kan kun have én bopæl i lovens forstand. Bopælen er den bolig, som borgeren er mest tilknyttet (cpr-loven § 7). Kommunens skal ved afgørelsen lægge vægt på følgende kriterier:

Antallet af overnatninger i boligen.
Boligens afstand fra det daglige arbejde.
Om ægtefælle eller samlever og børn bor i denne bolig.
Boligens størrelse og kvalitet.
Om borgerens ejendele opbevares i boligen.
Ved flytning har borgerne pligt til senest 5 dage efter flytningen at anmelde ny bopæl til tilflytningskommunen (cpr-loven § 12).

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-08 13:00

Nynner er i det dilemma, at

Citat
Lejligheden kan ikke fremlejes eller overdrages til min datter, da den lejes gennem min pensionskasse

Der er boligselskaber, der accepterer fremleje af lejlighed, men ikke i dette tilfælde.

Nynner

Hvis din datter ikke er skrevet op til en lejlighed, så vil det være en god ide, at hun blev det.

Får hun en lejlighed, så kan du jo overnatte hos hende. Jeg tror også, at du tænker på, at hun har et sted at bo.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 15-05-08 14:33

Kan hun ikke komme med på lejekontrakten (sammen med dig) - og så overtage efter et stykke tid?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-08 14:45

Du kan sagtens have alle de adresser du lyster....

Bare flyt til et andet land

Det er KUN DK der besidder de sindsyge adresseregler - det samme gælder personnumre (så det hænger nok lidt sammen)

Jeg har utroligt svært ved at se HVORFOR en person ikke skulle kunne leje 20 lejligheder hvis vedkommende har lyst (og betaler huslejen)

Den med boligmangel holder ikke

Næh - problemet er skattefar - de skal sgu vide HVOR de kan hente pengene...

I øvrigt er det rigtigt at man IKKE kan have flere adresser i DK (bortset lige fra postadresser)
Post kan iøvrigt videresendes OG forlænges lige så tit man har lyst - dog max for ½ år af gangen, derefter skal den fornyes igen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-05-08 15:50

Har du undersøgt om din datter kan overtage? Her hvor jeg bor har de en regel om at et barn kan overtage hvis de har boet i lejligheden i mindst 4 år sammen med os.

Kommentar
Fra : Nynner

Dato : 15-05-08 16:35

Tak igen for alle de venlige svar - ja jeg har undersøgt at min datter ikke officielt kan overtage lejligheden. Men som jeg har forsøgt at sige - så spurgte den venlige dame i pensionskassen (udlejer) jeg spurgte - hvorfor gør du det ikke bare uofficielt? - derfor min formodning om at udlejer måske vil lukke øjnene så længe der f.eks. ikke indgår klager fra nobo eller lign.
Jeg kunne sagtens tage denne chance - men er mere i tvivl om om jeg på andre måder begår ulovligheder f.eks. i forhold til skat.
Nynner

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-08 16:58

Uofficielt = du er stadig tilmeldt adressen, og kan beholde din lejlighed (du bor så et andet sted, men kan ikke opnå skattefordelene i den anden kommune)

Officielt = du melder flytning og mister din lejlighed, men opnår skattefordele.

Citat
derfor min formodning om at udlejer måske vil lukke øjnene så længe der f.eks. ikke indgår klager fra nobo eller lign.

Ja de lukker øjnene, så længe du er tilmeldt adressen.

Du er ikke lejer af lejligheden, hvis du i folkeregistret flytter din adresse.

Godkendelse af svar
Fra : Nynner

Dato : 15-05-08 18:11

Tak for svaret ferik.

Kommentar
Fra : Nynner

Dato : 15-05-08 18:25

Jeg har vist ikke fattet pointsystemet her. (Nybegynder). Uden at underkende andre synes jeg klart jeg fået bedste svar fra Ans - men har vist ikke handlet derefter - undskyld Ans. Og så meget mere tak for dine svar. Jeg opfatter dine svar således at jeg ikke kan få både i pose og sæk .... er det rigtigt forstået ?
Endnu engang tak!
Nynner

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-05-08 19:20

Du har ret i, at du ikke kan få både i pose og sæk. På et tidspunkt vil det blive opdaget, hvis du flytter din adresse i folkeregistret.

Men lad din datter blive skrevet op til en lejlighed. Behold din nuværende adresse, og betal det, det koster at køre frem og tilbage.
Hvis du så finder ud af, at du og kæresten kan "holde" ud at bo sammen, så opsiger du din lejlighed.
Hvis det ikke går, så har du din lejlighed, som du kan flytte tilbage til.

Held og lykke med det hele

Kommentar
Fra : Nynner

Dato : 16-05-08 09:40

til henrik krebs' svar
Tak for dit lange svar, og den søde og relevante sluthistorie. Jeg skal dog have tingene ind med skeer. Siger du at jeg måske i en periode kan have held med ikke at opsige lejligheden selvom jeg har flyttet folkeregisteradresse - og ikke mindst at jeg ikke vil blive straffet for noget, hvis jeg i fald det bliver opdaget af kommunen .... skynder mig at opsige lejligheden?
Da kommunen fandt ud af at du havde haft din lejlighed i ½ år uden at bo der fast - da blev der ikke noget efterspil?
Jeg vil under alle omstændigheder flytte, men jeg ville gerne have kunnet overgive lejligheden til min datter for en periode. Og jeg synes jo at bopælspligten egentlig er overholdt netop fordi min d atter vil være registreret på adressen. Kort sagt jeg synes kun det er udlejeren jeg snyder - og de har jo som sagt antydet at de kunne se igennem fingre med det så længe jeg ikke beder om lov til at overdrage lejermålet eller fremleje.
Håber du gider svare mig igen, hvis du synes du kan bidrage med præcisering
Nynner

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-05-08 10:12

Ja, jeg måbede selv der på genbrugspladsen og var lige ved et "Hør her unge mand - jeg spurgte Dem om noget .." men greb mig heldigvis i det.

I udgangspunktet mener jeg man skal leve et jævnt og dydigt liv. Jeg har altid set ned på dem der praler af deres lovovertrædelser (fx skat og hastigeder i trafikken), men man skal ikke blive så hysterisk at man tar tilbage til supermarkedet dagen efter med den 25 øre man fik for meget.

BOLIGREGULERINGSLOVEN
Hvis du bare flytter og flytter folkeregister men beholder lejligheden og fortsat betaler husleje, så overtræder du ikke boligreguleringsloven (hvis den som forventet gælder i din kommune). Loven hedder nemlig: "§ 48. Bliver en bolig, der hidtil har været benyttet helt eller delvis til helårsbeboelse, ledig, skal ejeren sørge for, at den fortsat benyttes til beboelse. " I praksis er det således ejeren der vil få et pålæg om at udleje boligen til beboelse, hvilket betyder at den eneste konsekvens er at dit lejemål bliver sagt op med begrundelse at du ikke bor der. Når jeg fik brev fra kommunen var det som 'vidne' - jeg skulle bare afgive oplysning om hvorvidt jeg boede der eller hvad lejligheden ellers blev brugt til.

LEJEKONTRAKT
Der står sikkert i kontrakten at du skal bo i lejligheden. Nu har udlejer antydet at han osse vil vende hovedet bort, men hvis ikke, så er den værste konsekvens vel at du bliver sagt op - måske endda med forkortet varsel.

... men i al den tid kunne lejligheden jo have været brugt af en med et større behov. Så disse moralske skrupler er vel den 'alvorligste straf'. I mit tilfælde levede jeg med at jeg på det område var egoist i ½ år. Jeg sov godt om natten, men den lille lejlighed blev mere og mere uinteressant at bo i - gad ikke rydde op eller gøre rent. Så kun TV og gik tidligt på arbejde næste dag.