/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
print til lærred - hvordan?
Fra : sannebj
Vist : 7362 gange
100 point
Dato : 15-05-08 08:12

Hejsa
Jeg skal udstille her i starten af næste år og min hjerne koger over af ideer.
Men en af dem indebærer at jeg overfører print til lærred. Jeg aner ikke hvordan man gør dette så dt bliver ordentligt.
Nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 15-05-08 08:20

PÅ DE HJEMMEPRINTERE SOM FINDES, SKAL LÆRREDER VÆRE MEGET STIFT, DU KAN IKKE PRINTE PÅ ALM. MALERILÆRRED.

DER FINDES EN OKI PRINTER, SOM PRINTER UDEN AT KØRE PAPIR/LÆRRED I U FORM UNDER PRINTNINGEN, MEN KØRER LIGE UD, DERFOR KUNNE DEN VÆRE ET GODT EMNE, DA DET ER MEGET BEGRÆNSET HVOR TYKKKE TING EN ALM PRINTER KAN PRINTE PÅ, NÅR PAPIRET SKAL BØJES RUNDT FOR AT KOMME UD AD PRINTEREN.

JEG UNDERSØGTE DE FOSKELLIGE PRINTERE I FORBINDELSE MED NOGLE BANNERE, OG OKI VAR BEDST EGNET, DET BLEV DOG IKKE TIL NOGET, FOR JEG TROEDE LIGESOM DIG AT MAN BARE KUNNE PRINTE PÅ STOF/LÆRRED.
MVH
AG112

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 110 point
Dato : 15-05-08 08:24

Skal du have lærredet igennem en printer, så gå til et prof. trykkeri.
Hvis du skal have noget udprintet hæftet på lærred, så brug decoupagelim. Læg først papiret "på maven" og giv det nogle stryg med et stykke sandpapir. Især kanterne slibes godt. Kom så decoupagelim på papiret og sæt dette på lærredet. Dyp fingeren i limen og gnid til alle bobler er væk. Jo større print, jo mere omhyggelig skal man være med luftboblerne.
Når limen er tør bliver den fuldstændig gennemsigtig og blank. Hvis den ikke må være blank, så giv den tørre overflade en tur med sandpapiret.
Hvis kanterne er slebet godt til, kan overgangen ikke ses på det færdige billede.
God arbejdslyst.
P.S. Du kan jo også købe et T-shirt-strygeark og printe ud på det og derefter stryge det på lærredet, men det bliver ikke så flot, og så er det dyrere.

Kommentar
Fra : sannebj

Dato : 15-05-08 08:24

det var nu ikke min plan at printe direkte på lærredet, men at printe på papir og så overføre det til lærredet. Har læst lidt om en metode hvor man bruger lim til at overføre det, men ved bare ikke hvor godt det bliver.

Godkendelse af svar
Fra : sannebj

Dato : 15-05-08 08:26

Tusind tak for svaret, jeg må have fat i noget decoupage lim. Glæder mig til at komme igang-!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-05-08 08:26

Du kan købe lærred til print hos City Kunstnerartikler i Kbh. De sender over hele landet
Citat
Ink Jet printerlærred som er specialpræpareret til printere. Giver helt nye muligheder for brug af din printer
http://www.kunstnerartikler.dk/printerlrred_3600.6

Kommentar
Fra : sannebj

Dato : 15-05-08 08:31

tak, men det giver mig ikke rigtig mulighed for at male et stort billede:)
Jeg skal bare have foto overført som en del af et større maleri :)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-05-08 08:40

Jeg printer sommetider fotos på silkepapir - tape silkepapiret fast på almindelig kopipapir - print foto - Silkepapiret løsnes forsigtigt - og nu har du et let transparent foto, som overføres på lærredet, som beskrevet. Det giver en flot effekt, når man kan skimte det malede igennem fotoet. Mal i kanten af silkepapiret, så den "matcher omgivelserne"
Held og lykke med udstillingen

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 15-05-08 09:49

Selv tak. Farvehandlere og hobbyforretninger har limen. Ellers kan man købe den på Nettet.
God fornøjelse og held og lykke med udstillingen.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 15-05-08 18:10

Faldt lige over denne side:

http://www.photowall.eu/

Her kan man få sit print over på lærred.

Hanne

Kommentar
Fra : sannebj

Dato : 15-05-08 19:37

Hej Hanne
Ja men så er det jo for at bruge sit print på lærred som dekoration. For mig skal det kune være en del af et maleri:)

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-05-08 19:42

Vedrørende mit svar
Citat

Glemte at skrive, at du skal lakere med lak spray bagefter. Det behøver ikke være på hele maleriet, men bare på fotoet og evt andre steder, som du gerne vil fremhæve. Du kan bruge lak med eller uden glans - efter smag

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 16-05-08 01:35

sannebj - jeps, jeg ved det, så det kan du bruge en anden gang

HelleBirgitte - dét lyder spændende - skal prøves!

Kommentar
Fra : sannebj

Dato : 16-05-08 13:39

hej Igen:)

Nu har jge så været nede og købe sådan noget fancy pancy jeg skal smøre på mit print inden jeg lægger det mod lærredet til tørre. Det er også fint og jeg kan godt nulre en masse papir af bagefter, men slet ikke det hele, så ryger sværten med. Nogen der ved noget om hvordan man gør det pænt?

Kommentar
Fra : mamsula

Dato : 18-08-08 10:56

Hej

Jeg bruger teknikken med at overføre billeder til lærred. Du skal huske at det skal være printet udpå en laserprinter, meget vigtig. Laserprinteren afgiver kulstøvsom fæster sig på lærredet. Brug limlak til at overføre billederne med.Husk at spejlvende motivet på pc først.
Har du brug for mere info kan du kontakte mig på min hjemmeside.

Kommentar
Fra : mortenstorgaard

Dato : 26-01-09 09:29

Hej Sanne
Jeg har faktisk et firma som laver foto-tryk på lærred: <a href>http//:"www.sumopix.com"SUMOpix - foto på lærred, og hvis du kun ønsker tryk på en del af det eller noget andet specielt kan vi fint finde ud af det :)

Kommentar
Fra : billedeminde

Dato : 05-02-14 09:47

Lad mig starte med at sige at følgende er reklame for mig selv, men det er nu ikke gjort i ond mening.

I forbindelse med et andet projekt (personligt puslespils skattejagt til børnefødselsdage) blev jeg opmærksom på hvor store avancer der er i trykkeindustrien og var derfor nødt til at købe min egen printer.

Jeg er nu også begyndt at lave billede print på lærred, men til priser der ligger langt under normalen, da jeg hellere vil have mange glade kunder end store avancer.

Hvis dette kunne have din interesse er du meget velkommen til at kigge på www.billedeminde.dk

mvh Nikolaj