/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Lagerbeholdning i summasumarum ved årsaf~
Fra : marmic
Vist : 857 gange
100 point
Dato : 03-03-03 18:46

Jeg har et enkeltmandsejet firma. Og skal for førstegang lave årsregnskab hved hjælp af summasumarum.
Midt problem er:
1. Hvordan får jeg indsat værdien af min lagerbeholdning.
2. Hvordan får jeg overført årets resultat til balancen.

/Michael

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 04-03-03 02:08

Hej Michael!

Nu kender jeg ikke Summasumarum, men der er vel tale om Stones S... ikke!

Men jeg vil prøve at hjælpe lidt alligevel.

Når du har gjort lageret manuelt op og tjekket med den bogførte værdi laver du nogle posteringer.

Lagerkonto (evt. uddelt på flere), hvis du ikke har bogført noget i årets løb er saldoen muligvis 0 og hvis du ikke har brugt aut. lager. D.v.s. at hvis du har talt lageret op for denne konto til eks.v. 1.000 så debiterer du lagerkonto (status) med 1.000 og krediterer lagerregulering (eller varekøb eller årets resultat) med 1.000. dette var en måde at gøre det på.

Når du har bogført og lavet alle efterposteringer er der i systemet muligvis en årsafslutningskørsel - der nulstiller drift og overfører aktiver, passiver og årets resultat, årest resultat før reguleringer vil herefter være i gruppen passiver under egenkapitalen.

Startsaldi for aktiver og passiver reguleret med lagerregulering og diverse efterposteringer vil udgøre din egenkapital inkl. årest resultat.

Det vil sige at forskellen mellem samllede aktiver ((debet) pengebeholdninger, lager og tilgodehavender) og sammlede passiver ((kredit) gæld og kreditorer) udgøre egenkapitalen.

Det vil også sige, at har du ikke bogført startsaldi for aktiver og passiver, så bogfører du disse poster debet m.h.t. aktiver og kredit m.h.t. passiver og forskellen som egenkapital er herefter inkl. årets resultat.

For at svare mere præcist skal jeg kende noget mere til din bogføring; men jeg håber du kan bruge lidt af det og ellers så skriv igen.

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : marmic

Dato : 04-03-03 07:04

Hej

Første del, lagerproblemet er løst.

Jeg forstår ikke helt det med startsaldi....
Da jeg startede på regnskabsåret. indsatte jeg sidsteårs egenkapital, lagerbeholdning, kasse og bank.
Det gøres som "indskud af ejer"
Det eneste jeg mangler ar sådanset "bare" at få overført årets resultat til balancen, så balancere den.
Men jeg kan vel ikke "posterer" den over på og hvis... hvor skal den så modposteres..

/Michael

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 04-03-03 14:55

Hej igen Michael!

Under egenkapitalen brugte jeg at have nogle konti som jeg bl.a. benævnte kapitalbevægelser.

Åres resultat skal til- fra - trækkes egenkapitalen. Er der ikke en difference-konto somk du kan modpostere på?

Summen af aktiver og passiver skal give 0 eller balancere ved årest start, så du må kunne lave en modpostering. Kan evt. være at hvis du oprretter en konto "Årest resultat" under egenkapitaten og så posterer til denne at det kan gøre det.

Hvis du trækker en balance pr. data og du så har en difference og alle øvrige tal er rigtige - ja så er det det nuværende resultat der skal stemme med driften.

Du skriver jo også at du overførte sidste års egenkapital denne skal jo reguleres med årest resultat.

Håber det hjælper lidt!

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : marmic

Dato : 04-03-03 17:50

Hej

Herunder har jeg indklippet resultat og balance, hvis jeg læser dit svar rigtig, så er det et ok regnskab..
Altså lige bortset fra at det gav underskud :-|

Hvis dit svar er et ja, så skriv det i et "svar" jeg har point jeg gernv vil af med

/Michael

------------------------------------------------------------------------
Marmic 2002 04-03-2003 17:35:34
RESULTAT OG BALANCE

Periode: 01-01-2002 - 31-12-2002
------------------------------------------------------------------------
Saldo
Kontonr. Kontonavn Debet Kredit
------------------------------------------------------------------------
I N D T Æ G T E R

VARESALG
1000 Vare 1 22.223,80
1100 Vare 2 2.022,00
* Varesalg i alt 24.245,80

SERVICEYDELSER
* NETTOOMSÆTNING 24.245,80

U D G I F T E R

VAREKØB
2200 Vareindkøb 22.232,57
* Varekøb i alt 22.232,57
* DÆKNINGSBIDRAG 2.013,23

LOKALEOMKOSTNINGER

ADMINISTRATION
7000 Kontorartikler 331,00
7200 Porto 440,96
7400 Småanskaffelser kr. 10.100 434,65
7425 Software 1.509,20
7650 Internet og WEB hotel 2.087,10
7900 Diverse ekskl. moms 39,00
* Administration i alt 4.841,91

KØRSEL OG TRANSPORT

REKLAME OG REPRÆSENTATION
* ANDRE EKSTERNE UDGIFTER 4.841,91

* RESULTAT FØR RENTER 2.828,68

RENTEINDTÆGTER

RENTEUDGIFTER
43850 Gebyr bank,giro,PBS 83,00
* Renteudgifter i alt 83,00

* PERIODENS RESULTAT 2.911,68

A K T I V E R

ANLÆGSAKTIVER

55100 Varebeholdning 355,00

TILGODE FRA SALG
56100 Debitorer, ubetalte fakturaer 24,50
* Tilgode fra salg i alt 24,50

* TILGODEHAVENDER IALT 24,50

58000 Bank 181,08
58200 Kasse 1.069,40
* Likvide beholdninger 1.250,48
* OMSÆTNINGSAKTIVER IALT 1.274,98

* AKTIVER IALT 1.629,98

P A S S I V E R

EGENKAPITAL
60520 Privatforbrug 3.106,30
60900 Overført fra tidligere år 1.078,33
* Egenkapital i alt 4.184,63

65100 Kreditorer, ubetalte regninger 150,00
* Kreditorer i alt 150,00

MOMS
66100 Salgsmoms (udgående moms) 6.061,45
66200 Købsmoms (indgående moms) 6.737,42
66900 Moms afregning 883,00
* Moms i alt 207,03
* KORTFRISTET GÆLD IALT 357,03

* PASSIVER IALT 4.541,66

------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 04-03-03 18:02

Hej igen!

Jeg skal lige bruge lidt tid på det, men jeg skal nok vende tilbage med et svar!

Mvh
Bjarne

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 100 point
Dato : 04-03-03 18:23

Hej igen!

Det ser ud til at være rigtigt, jeg kan få det til at give 0 i alt når man efterposterer / tager hensyn til årets resultat.

Men det er meget forvirrende med alle de fortegn.

Når du skal gøre det lidt mere overskueligt på et stykke papir, som du vedlægger selvangivelsen så brug et regneark (det plejer jeg)

Driften ser fornuftig ud, men det var bedre hvis det var et overskud , M.h.t. Status - så OK med Aktiver, men vedrørende Passiver så start egentlige passiver (kreditorer og moms) og til sidst så viser du egenkapitalen som er forskellen mellem Aktiver og Passiver reguleret med årets resulat.

Men ser ellers ud til at være OK!

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : marmic

Dato : 04-03-03 19:07

Super jeg har nu ro i sindet og ser frem til et år med overskud

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 04-03-03 19:32

Ja det må man da håbe ellers er der da ikke så meget ved det

Jeg har selv haft virksomhed i nogle år omkring 1990érne hvor jeg bl.a. beskæftigede mig med salg af edb- og tilbehør, hard- og soft- ware og agent m.m. vedr. forsikringer; men valgte at stoppe da jeg havde valget mellem at udvide og ansætte personer eller stoppe helt. Jeg kunne kun lige få det til at løbe rundt med en kæmpe arbejdsindsats og så kunne lige tjene hvad man kunne få i understøttelse.

En af mine kunder forlangte at få 3 mdr. kredit på en større ordre fra mig med en omsætning på ca. 500.000 hvor jeg så ville tjene ca. 50.000 kr. - mine normale betalingsbetingelser var kontant ved modtagelsen. dette meddelte jeg kunden og han sagde så ville han købe andre steder og det ville jeg ikke forhindre - gu´ske lov for min beslutning - for 3 mdr. senere gik kunden konkurs og jeg havde i så fald tabt 500.000 kr. idet jeg skulle betale mine leverandører først - så pas lige på - og så turde jeg ikke mere!

Hvad beskæftiger du dig med?

Og har du en web-side hvor man kan se mere?

Ellers held og lykke og jeg ønsker dig alt godt med god vind i sejlene

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : marmic

Dato : 04-03-03 19:50

Egentlig er jeg systemprogramør på en af pengeinstitutternes edbcentre...
Jeg blev momsregistreret, da vi ikke længere kunne købe "billig" soft- og hard-ware gennem den.
Mini intentioner var så at skaffe gode tilbud til mine kolegaer det gør jeg stadig.
Derud over har jeg en række support og reparations kunder. det er mindre håndværks virksomheder, og et par service virksomheder og en del private. En smule webudvikling er det også blevet til http://www.fac.dk Efter min mening en kedlig side, men kunden var meget tilfreds, det var jo også hans eget designvalg
Min egen side består kun af en forside, der blev lavet for 3 år siden http://www.marmic.dk Jeg har ikke haft tid til mere (Kone, hus, 3 børn, 4 katte og fultids job)

/Michael

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 04-03-03 20:12

OK Michael

- ja så har du nok at se til - husk nu at der er andet i livet end arbejde - bl.a. din famile

Fortsat god vind og held og lykke med det hele

Mvh
Bjarne