/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Automatisk billedeformat på DR
Fra : marc43
Vist : 700 gange
100 point
Dato : 14-05-08 15:11

Jeg har aldrig haft problemer med, at mit fladskærms-TV selv skifter billedeformat på DR1, men inden for de sidste to måneder har jeg skullet gøre det selv. De andre kanaler skifter selv automatisk. Jeg vil gøre opmærksom på, at TV´et er sat op til automatisk skift og det drejer sig om analog signal fra Stofa. Jeg har længe haft mistanke til, at det er mit TV, der er noget galt med, men min DVD-optager kan heller ikke tyde signalet.

Er der andre, der har hørt om lignende problemer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-08 15:55

Ja - det sker af og til også hos os....

Skal siges det er et Panasonic og parabol + alm antenne.
Det står ligeledes på aut. men af og til skifter det til andet format for derefter at skifte tilbage igen....

Hvorvidt dette "styres" af signalet eller af TVet aner jeg faktisk ikke...., men et eller andet i signalet/billedet må jo fortælle det hvilket format det skal vælge....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-08 15:58

PS...

Skal så lige nævnes at det KUN sker på de danske kanaler (DR1-TV2) aldrig på DR2 eller de udenlandske kanaler....

Så noget tyder på det er et signal der sendes med billedet....

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-05-08 17:48

Mit har i dag og de sidste dage på dr1 og 2 skiftet op og ned i format, men ikke tv2
Det er et Samsung.
Var lige ved at sende det til rep...
vh ben

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-05-08 17:58

DR2 har jeg aldrig oplevet det på (kan være der ikke lige er kigget i det sekund)

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 15-05-08 08:34

Det drejer sig ikke om, at billedet skifter af og til. Tværtimod. Hvis det står på 16:9 og udsendelsen skifter til en 4:3 udsendelse, så bliver det stående på 16:9. Det er kun DR1, der er problemer med. TV2 og DR2 fungerer altid. Jeg har fundet ud af, at billedformatet styres af et WSS-signal fra stationen (WSS - Wide Sceen Signalingsignal).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-05-08 08:50

Nu forstå jeg ikke helt hvad du mener

Hvis fjernsynet står på aut. - hvor ved du så fra at det IKKE skifter - bliver billedet deform.... ?

Hvis jeg ser noget i 16:9 og vil se om det også er i 16:9 viser skærmen da blot aut.

Kommer der så efterfølgende en udsendelse i 4:3 viser fjernsynet da STADIG aut.

Mon ikke du har fået pillet ved nogle indstillinger på fjernbetjeningen der gør at du "tvinger" det til at blive på 16:9 med dertilhørende "sorte" sidepaneler ved 4:3 udsendelser......

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 15-05-08 09:06

Hvis jeg fx. ser en udsendelse, der er sendt i 16:9 og TV´et er sat til 16:9 (zoom) så ser det godt ud. Skifter programmet til en film, der er udsendt i 4:3, så skulle mit TV automatisk skifte til 4:3 som det gør på fx. TV2, men det bliver stående på 16:9, hvilket vil sige, at udsendelsen fylder hele skærmen og noget af underteksterne ikke kan læses. Så skal jeg selv, manuelt skifte til 4:3. Næste udsendelse når de skifter til 16:9 så bliver mit TV stående på 4:3 og jeg skal igen have fat i fjernbetjeningen for ellers fylder billedet kun noget af skærmen osv.

Der er ikke pillet ved indstillingerne, da indstillingerne gælder for alle TV-kanaler (Sony).

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 15-05-08 09:09

Lige lidt supplerende information.

Jeg er sikker på, at det ikke er galt med mit TV, da min DVD har samme problem med at tyde formatet. Det var mere et spørgsmål om nogen havde kendskab til problemet og kunne sige. "Jeg har hørt, at DR eller Stofa har problemer". Jeg kan selvfølgelig bare skrive til dem, men ved andre lejligheder har jeg erfaring med, at der går mindst en måned før de vender tilbage.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 15-05-08 09:23

Min datter har Stofa - hun har IKKE meldt om nogle problemer...

Som sagt sker det også her af og til men det slår lynhurtigt tilbage til det rigtige.

Så hvis det vedvarende bliver på et forkert format er der jo noget galt med TVet...

At DVDen gør det samme er vel fordi den henter signalet fra TVet.....

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 15-05-08 09:24

Tak for svaret refi. Du har nok ret, desværre.