/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Låst ude
Fra : begga
Vist : 4173 gange
500 point
Dato : 13-05-08 10:30

Hej
Det lykkedes mig lørdag eftermiddag at smække mig ude af min lejlighed. Jeg havde ikke mulighed for at kontakte en låsesmed, da de skal betales konatant og jeg ikke kunne hæve penge til før tirsdag. Jeg havde ikke nogen, jeg kunne overnatte hos, så jeg var heldig at have en madras og en gammel dyne i mit loftsrum og at jeg var låst ude sammen med alt mit rene vasketøj. Siden i lørdags har jeg sovet på loftet og været i svømmehallen hverdag.
Det koster 700kr at få en låsesmed ud, så jeg har prøvet at få låsen op. Købt en lang tang som jeg gennem brevsprækken forsøger at pirke til låsen med.
Mit spørgsmål går på tips til at få låsen op uden låsesmed.
Fordøren har en gammel lås, der tit går op når nogen smækker hoveddøren. På indersiden sider der ligesom em en kasse, hvorpå der sider en rund dims til selve låsen og ved siden af - væk fra væggen - en mindre dims til slå låsen fra med.
Bagdøren er en almindelig rukolås - en mørk kasse sidder på inderdøren.

Jeg håber på tips og på at folk ikke forveksler mig med en indbrudstyv

Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 13-05-08 10:37

Hav en ekstranøgle liggende et godt gemmested, eller ved en god ven/veninde, som du altid kan have telefonkontakt ved.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-08 10:49

En låsesmed kan da fås billigere....

Du siger bar som det er til låsefirmaet at du skal hente dit Dankort i lejligheden, så har de fluesmækker med op...

I dagtimerne er det oftebilligere at få den låst op.

vh Ben

Kommentar
Fra : ch1quita

Dato : 13-05-08 11:24

Du er da skør Begga.

1. Ring til en anden låsesmed. Enten kan du få et girokort ellers kan de komme ud med en håndholdt terminal. Selv pizzamanden kan klare det.

2. Hvis du har været i svømmehallen hver dag siden lørdag kunne du ved at hæve bare 100 over efterhånden ha' skrabet penge sammen til at betale smeden kontant.

3. Et godt tip. Hæng nøjlen i en elastik på indersiden af døren. Den skal lige akkurart ikke kunne ses gennem brevspræken. Da du ved den er der og du ved hvor den hænger burde du nemt ku fange den ;)

Kommentar
Fra : begga

Dato : 13-05-08 11:27

Hej igen
sidder lige og kigger på emnet bankenøgler på nettet. Det er vist løsningen. Så ellers få skiftet sine låse bagefter.

Kommentar
Fra : mjbest

Dato : 13-05-08 11:37

Hej Begga,

Bankenøgler er ikke nogen optimal løsning.
For det første kan de være svære at skaffe, og for det andet er de ikke SÅ nemme at bruge.

Hvis du alligevel skal skifte låsene bagefter, var det så ikke en idé at følge nogen af de råd der er kommet, og finde en låsesmed der kan vente med betalingen til du er inde? Det er formentlig væsentligt billigere end at skifte låse..

/ MJ

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-08 11:46

Jeg syntes ikke der er nogen lette løsninger andet end låsesmeden.
Da jeg syntes ikke spørger, udviser stor indsigt i håndtering af låse. Måske også godt det samme.

Hvis du alligevel ikke har adgang til værktøjet, er det jo lidt lige meget at vi beskriver hvordan det anvendes eller hvor det skaffes.

vh Ben

Kommentar
Fra : begga

Dato : 13-05-08 14:11

Hej
Jeg har af forskellige uheldige omstændigheder ikke haft mulighed for at hæve 700kr før idag, og låsesmedene ville ikke vente med betaling eller noget af betalingen til tirsdag. Jeg er lige flyttet ind men har haft en ekstra nøgle i min taske, men engang imellem er man jo uheldig.

Jeg skal alligevel have skiftet låsen på fordøren, så jeg tænkte , at jeg kunne prøve med en bankenøgle inden jeg kontaktede en låsesmed.
På det her link viser de hvordan man gørhttp://www.techstructions.com/?p=32 og et lidt længere link http://connectmedia.waag.org/toool/whatthebump.wmv (English)
Det virker simpelt.
Nøglerne til både bagdør og fordør er runde d.v.s at låsene ikke har 6 stifter og det kan derfor lade sig gøre. Låsen i fordøren er ovenikøbet meget gammel.
Få en nøgleforhandler til at lave en nøgle, der hedder key999 og slibe 1/2mm af skulderen og 1mm af toppen.
Stikke den ind, trække den ud til første hak, banke med f.eks. hovedet af en blød skruetrækker, dreje og døren er åben.
Går det galt og nøglen sidder fast ringer jeg efter låsesmeden.

Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-05-08 14:40

Citat
Jeg håber på tips og på at folk ikke forveksler mig med en indbrudstyv

Det gør jeg nu, jeg syntes du lyder meget utroværdig.... lige flyttet til, men alligvel har du en madras og en gammel dyne på loftet... og lige så heldigt, at du havde en masse rent tøj ved hånden.

Godt for dig at du kunne komme ind i loftrummet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-05-08 14:54

begga

Du har da været "heldig" Du kunne komme ind i ejendommen til et ulåst loftsrum.
Du har haft penge så du kunne komme i svømmehallen, købe en tang og du har vel også haft penge, så du kunne købe noget mad.

Hvis du nu havde sparet de penge, så havde du haft råd til låsesmeden.

Er der ikke en vicevært, der har nøgle til lejligheden ????

Forstå slet ikke at du vil bruge penge på en bankenøgle, når låsen skal udskiftes !!!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-08 15:13

Det var dog den mest afsindige historie jeg længe har hørt

Og så siger man der IKKE findes "dumme" spørgsmål...

Jeg har min tvivl

Eller var det blot for at "vise" os hvordan en "bankenøgle" laves

PS...

Hvordan kom du ind.... og fandt vejledningen PÅ NETTET.... - eller stod komputeren også på loftet....

Kommentar
Fra : begga

Dato : 13-05-08 16:08

Hej igen

Uh, jeg får ondt i maven når jeg læser de sidste kommentarer.

Jeg har været hos en nøglebar og det var ifølge dem ikke lovligt at sælge bankenøgler ( Prøv engang at se kontantprogrammet om emnet, så bliver man altså motiveret til at få skiftet sine gamle låse), så jeg bliver nok nødt til at bruge 700kr på en låsesmed.

Mht. troværdighed jeg kan vel ikke rigtig sige andet end , at jeg skriver fra biblioteket, der har åbent idag. Mht. penge havde jeg 300kr,som jeg tilbød låsesmedene og at de så kunne få resten af pengene tirsdag, men de ville have kontant betaling. Jeg satte en seddel på hoveddøren til bagtrappen,der også går op til loftrummet og vaskekælderen, om mine naboer ville lade den stå ulåst i dagtimerne. Jeg ved ikke, hvem der ejer den madras og dyne der stod på loftet men jeg var fræk nok til at låne dem. Det var en hvidvask, så jeg havde rent sengetøj, men har skyllet mine t-shirts op. Jeg havde været oppe og handle stort ind, og da jeg kom tilbage havde jeg glemt nøglen. Det er ikke første gang det er sket for mig. Hvor jeg boede før havde jeg et sted, hvor jeg havde gemt en ekstra nøgle og min køkkendør havde kun en almindelig stuedørlås man kunne købe ekstranøgle til. Jeg flyttede ind den 8 april og har ikke fundet et godt gemmested til en ekstranøgle endnu, men har haft en i tasken - bare ikke den dag. Tangen jeg købte var en grilltang i føtex til 30kr. Det lykkedes også at skrue beslaget, der sidder omkring brevsprækken ved hjælp af smådelene fra en kuglepen og bastasmøreolie, jeg havde i tasken. Jeg har haft problemer med at låse op flere gange og måtte altså købe sådan noget olie en dag for at komme ind. Nu jeg skriver det, kan jeg se at det selvfølgelig også virker mistænksomt. En ny lås koster 600kr og jeg har haft mange udgifter i forbindelse med flytningen, så det er ikke lige blevet prioriteret.
Jeg spurgte om råd da jeg synes 700kr er mange penge og så ovenikøbet på en gammel lås, der skal skiftes ud.
Jeg er ked af det og flov over at blive taget for at være en inbrudstyv, da jeg flere gange har fået rigtig gode råd her på siden også fra nogen af jer, der har reageret negativt.
Det blev en lang smøre. Jeg håber vi kan lukke den her.

Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : begga

Dato : 13-05-08 16:09

P.S
Såvidt jeg efterfølgende har ku' se, er det ikke første gang emnet bankenøgler har været oppe at vende her på siden.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 13-05-08 16:35

P.P.S
Hvis I tjekker min historik kan i se at min seneste spørgsmål gik på 3 måneders opsigelsesvarsel, det kunne måske overbevise nogen , at jeg rent faktisk har boet her reelativt kort tid.

Mvh. Begga

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-08 16:52

Tror såmænd ikke der er nogen der betvivler dine intentioner....

Men læser du dit eget oplæg og dertilhørende svar, må du da indrømme at "hele historien" lyder en smule besynderlig....

Havde de 700 kr været et problem kunne du vel låne dem.

Desuden er jeg ret overbevist om at såvel politi som bistandskontor (kommune) ville være parat til at hjælpe og ikke lade "folk" stå på gaden (ved godt det var lørdag, men de har vagt på i sådanne tilfælde) - men det er måske slet ikke afprøvet.

Derudover har du tilsyneladende ringet til den ringeste af alle låsesmede.

Sidst men ikke mindst - døren kunne sikkert sparkes ind med små skader til følge...

Kommentar
Fra : begga

Dato : 13-05-08 17:22

Hej
Jeg prøvede faktisk at sparke dørene ind, men det er ikke så let nær man er en størrelse 45 kg.
Jeg er i den livssituation, at jeg ikke har nogen nære venner, der bor i nærheden jeg kunne låne 700kr af. Om der findes instanser hos kommunen, jeg kunne henvende mig til ved jeg ikke. Jeg ringede faktisk til 4 forskellige låsesmede, og de ville have betaling med det samme.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-05-08 17:28

Citat
Bankenøgler er ikke nogen optimal løsning.

Hvad med at få dig et hævekort til din konto ??
Vi fik det lavet så vi kan hæve penge døgnet rundt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-05-08 17:33

Det kan da godt være jeg var for grov overfor dig, men jeg syntes godt nok dit indlæg, lød meget opdigtet.

Hvis jeg har taget fejl, må du meget undskylde

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-05-08 17:50

Citat
Er der ikke en vicevært, der har nøgle til lejligheden ????

Det er jo trist, at skulle sove på loftet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-05-08 17:52

Det gør Nissen da hele Julen

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 500 point
Dato : 13-05-08 22:00

Altså hvis døren næsten ikke lukker ordentligt så kan den nemt åbnes med et koben uden at brække det hele fra hinanden ellers er et vindue måske billigere end en låsesmed hvis altså du ikke på på 5.sal

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 14-05-08 14:06

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 14-05-08 16:29

Hej
Et koben koster det samme som en låsesmed

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-05-08 21:57

Du sku jo ikke købe hele koen Takker og bukker

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 14-05-08 23:21

Forsent, men jeg vil alligevel fortælde hvordan man gør når man har god tid og er i ærligt ærende.
Fjern indfatningen i låsesiden.
Træk de kiler ud der støtter karmen.
Sæt et brædt på tværs i karmen og slå nogle kiler i imellem karm og brædt.
For at begrænse skaderne kan man i hver ende af brætter sætte nogle klodser der fordeler tryket på karmen.
Den gamle låsesmed Bjørn