/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Gammelt klassisk spil i Win XP Pro?
Fra : MMJ741
Vist : 330 gange
20 point
Dato : 03-03-03 17:24

Jeg er en af de, tror jeg, få der fortsat holder af det enormt gamle klassiske spil Bubble Bobble, der mest er kendt fra grilbaren på hjørnet i 80'erne og så hjemme på C64/128'eren naturligvis

Jeg har nu på www.alawar.com fundet ud af at man kan download en gratis trail version af dette spil, som de på deres side kalder Bubble Bobble Nostalgie. Man kan også vælger at købe den fulde version, idet trail'en naturligvis er med en del begrænsninger.

Nu kommer vi så til mit problem/spørgsmål:

Når jeg starter spillet og bane 1 bliver "indlæst" ser alt ud til at være i skønneste orden, men så snart "dragen" i spillet er dalet ned over skærmen i sin lille bobble, og spillet skal til at starte, forsvinder selve baneelementerne fra min skærm. Jeg kan altså ikke se disse "sten" eller "hylder" eller hvad man nu vil kalde dem, som "the enemy" går på, og så frugterne og andet godt lander på - kort sagt er det som at svæve i luften. Jeg kan godt hoppe og går på disse "usynlige elementer" men kan altså ikke se dem, hvilket gør det stort set umuligt at spille.

Det mest underlige er at jeg ikke er klar over hvad årsagen til dette problem er. Jeg har prøvet spillet af på 3 computere med Win XP Pro på, og på den ene fik jeg det til at virke uden problemer, men det beskrevne problem altså gør sig gældende for de andre maskiner. Jeg har også prøvet det på en ældre computer med Win ME på, og der var ingen problemer.

Jeg skrev en mail til Alawar der udbyder spillet, og de svarede at det kendte til problemet, og det skulle kunne løses ved at opdatere til en nyere trail version af spillet, eller ved at "nedgradere" min version af DirectX til 8.1.

Jeg syens at have prøvet begge dele, men er ikke sikker på hvor vidt jeg får fjernet den version af DirectX jeg har på min PC p.t., da jeg ikke kan se programmet inde i kontrolpanel -> "Tilføj/fjern programmer".

Er der nogen der kan hjælpe mig på den ene eller den anden måde ville jeg være jer meget taknemmelige, da jeg dårligt kan undvære denne klassiker

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : briani

Dato : 03-03-03 17:34

Hej MMJ741
Måske du kan bruge det her tip til fjernelse af programmer der ikke står i tilføj/fjern listen.

I Windows er det muligt at afinstallere de fleste programmer, man kan bare vælge Tilføj/Fjern programmer i Kontrolpanelet og så får man en oversigt over programmerne. Problemet er bare, at hvis man sletter et program uden at bruge dets afinstalleringsprogram, bliver det stående på listen, men man kan ikke fjerne det, for det er jo allerede slettet. For at fjerne det, skal man starte registreringseditoren. Derefter skal man gå ind til folderen HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall. Her kan man se alle de programmer, der ligger i afinstallringslisten. Hvis man vil fjerne et program, skal man blot markere dets nøgle og trykke på delete og efter genstart af Windows skulle problemet være løst.
MVH Brian

Kommentar
Fra : xou

Dato : 03-03-03 17:41

hej !
jeg har prøvet den version.
directx kan startes fra start-kør - skriv dxdiag
du kan ikke fjerne den ,men hvis du opdate til 8.2 - 9.0 kan en systemgendannelse få den tilbage til 8.1 igen.
så opdate den her,den opdate sig selv altså væk 8.1 ny ind ...forstået:
se tip:
http://www.kandu.dk/dk/tip/2994

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-03-03 00:06

Hvis der ligger en genvej på skrivebordet (ellers lav en via højre museknap menu) så prøv at høje klik på genvejen, gå ind under egenskaber og derefter kompatibilitet. Prøv at checke boxen for kompatilibetstilstand og sæt til windows 95, og juster måske under skærmindstillinger. Så tror jeg det virker!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-03-03 00:10

Kompatilibet er sgu et svært ord

Kommentar
Fra : MMJ741

Dato : 04-03-03 18:51

Tak for de mange forslag, men desværre har det ikke hjulpet mig.

Uanset hvilken version af DorectX jeg prøver med er baneelementerne fortsat usynlige. Jeg har også prøvet at sætte kompabiliteten til Win 95 uden held.

Mvh
MMJ741

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-03-03 21:41
Kommentar
Fra : Caine

Dato : 06-03-03 14:43

Hej

Er det spil ikke gratis ... når man tænker på hvor gammelt det er ??? ...
Prøv: http://www.downloadspil.dk ---- http://www.gamlespil.dk

/Caine

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-03-03 15:31

hej !
jeg har prøvet spillet i xp home,elementerne forsvinder lige når man skal gå i gang med at spille,
men på min 98 (på samme disk)er spillet ok(-lyd)altså ingen grafik problemmer,så måske er det
en service pack eller sikkert en fejl i spillet.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-03-03 16:00

til tedd>>jeg viste ikke at man kunne fjerne directx i xp,men kun ved eget forsøg ved systemgendannelse.
spillet boble bubble var i orignal platform på commudore 64,som har været tilladt at download for nyligt da
en har købt rettighederne,men amstred cpc en anden gammel cumputer er stædig lagt på nettet og kan
downloade spillet til en såkaldt emulator altså så pc bliver en amstred cpc med alle spil til,deriblandt
bobble bubble orignalt - så fuld lovlig version,er det ikke bedre(efter mine kilder håber det er rigtigt)...
hvis du har brug for hjælp til at for det til at funke så skriv...

Kommentar
Fra : xou