/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ang. brænde til udendørs ovn
Fra : karin42
Vist : 1370 gange
100 point
Dato : 12-05-08 22:25

Vi har anskaffet et rund ovn med gnistfanger , meningen er at vi skal lune os foran den enkølig aften, men er det strengt forbudt at gå en tur i skoven og samle småkviste og små stykker træ og ta med hjem til til indretningen - eller er det meget strafbart

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-05-08 22:29
Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 12-05-08 22:33

Du kan få et sankekort, læs mere her:

Sankning
.
Sankning er for dem som lægger mere vægt på en oplevelse i naturen evt. for hele familien end på en stor mængde brænde. Man får en tilladelse til i et område at sanke mindre trædele som ligger tilbage på skovbunden efter skovning.

Man får anvist et bestemt område. Man får udleveret et sankekort. Det er en tilladelse til at sanke, med de lokale statskovdistrikters retningslinier og priser. Generelt gælder:

Kvas fjernes fra grøfter, veje, vejrabatter og fortidsminder.

Beskyt specielle træarter (Alle løvtræer, enebær o.a.).

Der henstilles, at der til skovningen anvendes miljøvenligt benzin og kædeolie.

Distriktets personales anvisninger skal til enhver tid følges.

Brændesankning må først påbegyndes efter anvisning af skovens personale, og kun på det anviste sted og i det anviste omfang. Skovpersonalets anvisninger skal følges.

Ved sankning må benyttes økse, håndsav og motorsav.

Sankning sker på eget ansvar. For din egen skyld bør du læse vores anbefalinger vedrørende sikkerhed.

For færdsel i statsskovene gælder i øvrigt miljøministeriets bekendtgørelse om almenhedens færdsel og ophold i offentlige skove.

Det pointeres nok en gang, at færdsel og arbejde ved tilvirkning og indsamling af brænde i skoven sker på indsamlerens eget ansvar. Det indsamlede brænde ligger for indsamlerens egen regning og risiko indtil afhentning sker. Efter sankekortets udløb, bortfalder sankerens ret til evt. uafhentet materiale.

Gyldig kvittering skal altid medbringes under sankning og siden ved afhentning af brændet. Tilladelsen skal forevises, hvis det forlanges af skovens personale.

Hvis reglerne misligholdes kan tilladelsen blive inddraget uden erstatning.

http://www.skovognatur.dk/Service/Salg/Braende/sankning.htm

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 12-05-08 22:35

tak for rådet ,mem det var kun et par nedfaldne pinde til optænding - må man heller ikke det ?

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 12-05-08 22:38

Tak for svaret HelleBirgitte. det vi jeg straks få fat i - tak for ulejligheden

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-05-08 22:40

Selv tak - og så se iøvrigt her
Citat
Grene, kviste og løv
Man må i begrænset omfang til privat brug gerne samle grene, kviste og løv, der ligger på skovbunden.

Man må desuden klippe grene og kviste af løvtræer, der er over 10 m høje. Bemærk at det ikke gælder i privatejede skove.

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/hvad/Indsamling/