/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Nabo træ - ansvar ulykke
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 2800 gange
100 point
Dato : 12-05-08 19:50

Et tænkt eksempel:

Et træ står i naboens have - som også hænger ind på min grund.
Træet vælter i en storm og mit hus beskadiges.

Hvem skal betale for skaderne ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-05-08 19:51

Det gør ejeren af træet, altså din nabos forsikring

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 110 point
Dato : 12-05-08 19:55
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-05-08 19:58

Stormskader er ens egen forsikring der dækker læs her http://www.kandu.dk/Spg106382.aspx specielt det sidste, hvor spørgeren har undersøgt det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 20:05

Meeeen hvis du skriftligt gør naboen opmærksom på at det gamle rådne træ er ved at vælte - så hænger naboen på det væltede træ. Tror jeg nok.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-05-08 20:19

Alt det, der hænger ind på din grund, det må du "fælde" , så det kan du jo gøre før en storm.
Jeg har læst at det er et tænkt eksempel.

Godkendelse af svar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 12-05-08 20:43

Tak for svaret troldenesdhb.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 12-05-08 20:46

Hvis din nabos flagstang, træ osv, forvolder en skade på dit hus, vil din bygningsforsikring - hvis du har en sådan en (bygningskaskoforsikring) betale for skaden. HJar du ikke en bygningskaskoforsikring på dit hus, vil naboens bygningsansvarsforsikring - der ligger i hans bygningskaskoforsikring, betale skaden på dit hus. Har din nabo ingen bygningsforsikring, skal din nabo selv betal. Hvis han ikke vil betale. skal du i gang med et civilt søgsmål.

Det er sådan, at hvis man selv har tegnet en første risiko dækning, fx på sit hus, så vil den altid gå ind og betale for skaden. Selskabet kan så i visse situationer vælge at opkræve pengene hos skadevolderen.
Når man har dette begreb: Første risikodækning, så er det netop for at holde fx husejeren skadefri. Hvis naboens børns bold smadrer din rude, betaler din egen forsikring også for den - og ikke naboens ansvarsforsikring - hvis du selv har en glasforsikring!