/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
dk øko
Fra : gaku
Vist : 713 gange
150 point
Dato : 12-05-08 19:44

hvor meget koster det for Danmark at have Færøerne?
Jeg har hørt at det er temmelig dyrt i forhold til det gavn vi har af dem!
Hvad synes du?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-05-08 20:02

Tjah, det nemmeste er at se på hvad Dk betaler, selv om det er ret svært at gøre op helt præcist. Dk betlaer lidt over 600 mill. kr. årligt direkte til Færøerne, svarende til ca 12000 kr. pr. indbygger. Men derudover kan Færingene uddanne sig i Dk på samme vilkår som syddanskere, og der er givetvis også en masse andre forhold der skal ind i regnestykket.

Nu laver man ikke samme beregninger på andre landsdele. Men jeg kunne godt forestille mig at tilskuddet fra de rigeste områder af Dk til de fattigste, Lolland-Falster, Bornholm, dele af Jylland osv., betalt bl.a., men ikke kun, via de kommunale udligningsordninger, kunne være nogle ganske høje beløb.

Og så må du selv finde ud af, hvad gavnen af de forskellige egne i Dk er. Men jeg tror nu mange af os ærgrer os over, at Dk solgte de Dansk-Vestindiske øer til USA under 1. verdenskrig, tænk hvor meget glæde vi, og forhåbentlig også beboerne der, kunne have haft af at vi stadig havde en tropisk del af Dk.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-05-08 20:04

Når jeg læser det jeg lige skrev, trænger det til en klargøring. De 600 mill kr svarer til 12000 kr pr. FÆRING, men lidt under 120 kr årligt pr syddansker

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 12-05-08 20:06

artikel febuar 2008
,
http://www.berlingske.dk/article/20080202/danmark/802020354/

Men det eksakte beløb, modregnet alt. Det er umuligt at opgøre.

Når en overenskomst kan vippe imellem 35 og 115 millioner, alt efter hvem der udregner det, så er det svært.

Men bloktilskuddet kan du se i artiklen

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 12-05-08 20:07

og til det sidste spørgsmål.

Jeg syntes at det er en skam at gøre kongeriget mindre. Derfor mener jeg at vi skal beholde dem.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-05-08 20:22

Blev selv nysgerrig efter den kommunale udligningsordning. ÆNDRINGEN af den kommunale udligningordning, der blev gennemført af VKO i 2007, gav hovedstadskommunerne en MERUDGIFT på ca 600 mill. kr. årligt, se http://www.hkkommunal.dk/sw47905.asp

Bare for at holde styr på proportionsfordeleren

Accepteret svar
Fra : er_lige_meget

Modtaget 160 point
Dato : 12-05-08 20:39

Hmm... Så skulle man vel også til at skaffe DR bygningen af vejen. Den kostet jo hele 4.700.000.000kr alt i alt, og var overstiget med 60% svare til ca 28.200.000.000kr Det ville kunne dække de 600.000.000kr til færøerne i 4,7 år!...

Ok det har ikke så meget med sagen at gøre, men ville bare lige nævne det.

Godkendelse af svar
Fra : gaku

Dato : 12-05-08 20:53

Tak for svaret er_lige_meget.
det sættter faktisk udgifterne i perspektiv - så er det ikke så dyrt alligevel at kunne sætte 'Danmark' på de små øer deroppe.