/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Spørgsmål om Færøerne
Fra : plimgøj
Vist : 377 gange
50 point
Dato : 12-05-08 19:10

Passer det at Færøerne stadig er en del af Danmark?
Nu har de jo eget flag og sprog!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-05-08 19:16

Ja de er en del af rigsfællesskabet læs http://da.wikipedia.org/wiki/F%C3%A6r%C3%B8erne

Accepteret svar
Fra : tararam

Modtaget 60 point
Dato : 12-05-08 19:17

Ja, det er dansk endnu.
Og så fik jeg ellers at at vide at man på Island, selv om det blev selvstændigt for over 50 år siden, stadig lærer dansk i skolen. Vidste du det ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-05-08 19:19

Ja det passer, Færøerne er en del af det danske rigsfællesskab

http://borger.dk/forside/fakta-om-danmark

Færøerne er jo også repræsenteret med 2 medlemmer i folketinget.

Kommentar
Fra : plimgøj

Dato : 12-05-08 19:23

er det rigtigt, at der er hele 2 medlemmer i folketinget? Der kan da ikke bo ret mange mennesker på et så lille areal.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-05-08 19:25
Godkendelse af svar
Fra : plimgøj

Dato : 12-05-08 19:30

Tak for svaret tararam.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 13-05-08 08:16

Færøerne er ikke en del af Danmark - ligesom Grønland heller ikke er det - men en del af rigsfællesskabet. Sådan har det været siden Færøerne fik selvstyre i 1948. Indtil da var det et dansk amt - og var som sådan den eneste del af Danmark der var besat af briterne under Anden Verdenskrig.

Det færøske flag kaldes Merkið (Mærket) og blev tegnet i 1919.

Eget sprog har Færøerne nu (næsten) altid haft; også selv om den danske regering i lange perioder forbød at undervise på færøsk i skolerne. Først i 1938 blev dette igen tilladt.

Til tararam: Ja det er rigtigt at man stadig lærer dansk i skolerne på Island (har man særlig grund til det, kan man dog i stedet vælge norsk eller svensk). Med til historien hører også at dansk faktisk var det første fremmedspog man lærte helt frem til 1999.