/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
parasol jordslået
Fra : ladegard
Vist : 10667 gange
100 point
Dato : 12-05-08 10:08

Er der et godt råd for at rengøre en markedsparasol af hvidt stof, som er blevet jordslået?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-05-08 10:12

Citat
Sv: Jordslået parasol
Skrevet af: administrator Messmann - d. 03/07-05 kl. 18:29
Hej Christian.

Normalt er der ikke så meget at gøre. Men jeg har da fået slemme duge til at se nogenlunde pæne ud igen ved at vaske/børste dem med Rodalonopløsning der dræber bakterier og svampe, og dermed tager lugten og den sorte farve fra svampene.
Når I har gjort det skal I lade det sidde et døgns tid, og derefter skylle efter med rent vand og lade dette tørre .
Så¨skulle den være nogenlunde igen. Men kan aldrig blive som ny. Husk altid at man aldrig må pakke noget væk bare det er lidt fugtigt. Og det skal ligge indendøre om vinteren da der er for fugtigt i skure og lign.
Mvh
J_E. Messmann

Måske kan du bruge rådet herfra http://www.bygogbolig.dk/blogvis.php?id=6300

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-05-08 10:30

Eller klorin da stoffet jo er hvidt. Klorin er stærkere så følg bruganvisningen på flasken/dunken

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 12-05-08 11:42

Der findes noget, der er beregnet specielt til formålet. Jeg har selv prøvet det, men kan ikke lige huske hvad det hedder. Det er så vidt jeg husker en to-fase behandling - først kommer man én væske på, og så en anden. Det fås hos Matas. Jeg har brugt det på en jordslåeet klapvogn, og det virkede helt fantastisk godt. Hvis du ikke har held med at finde det, skal jeg gerne prøve at lede i kælderen, jeg tror jeg har lidt tilbage, så kan jeg fortælle dig præcis hvad det hedder.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-05-08 11:55

vaskemaskinen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-05-08 14:34

Som Stig også skriver, så brug klorin

Jeg har med stort held fået en grim parasol rigtig flot igen, ved at pille stoffet af, komme det i vaskemaskinen sammen med klorin 40 grader

Sæt endelig stoffet på igen, imens det er vådt, og slå parasollen op, ellers risikerer i at stoppet krymper

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 12-05-08 14:45

Det du tænker på er en rengøring med "kaliumpermanganat og natriumbisulfit"

Se nedenstående vejledning:

1.   Før du går igang
Du skal bruge to plastspande, kaliumpermanganat og natriumbisulfit. Disse produkter kan købes hos en materialist.

2. er skal laves to blandinger

1. Tag den ene spand og bland 20 g kaliumpermanganat i en liter vand.
2. Tag den anden spand og bland 200 g. natriumbisulfit i 800 mililiter vand.

3. Den første blanding
Tag et par gummihandsker på og lig tekstilet i den første blanding i max. et par minutter. Bemærk at tekstilen kan skifte farvenuance ved denne første behandling.

4. Den anden blanding
Tekstilet skal nu dyppes i den anden blanding indtil det har fået sit oprindelige udseende igen.

5. Vask tekstilet
Afslutningsvis skal tekstilet vaskes

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 12-05-08 16:24

Det produkt Thulin beskriver, lyder som det jeg har brugt, MEN, MEN, du skriver, at det skal ned i væsken........... Det er slet ikke nødvendigt, man behøve ikke tage stoffet af, i øvrigt er det vel også nærmest umuligt at finde en balje eller vaskemaskine, der kan rumme så stort et stykke stof. Man kan bare komme produkterne på, og så skylle godt efter med haveslangen. Jeg har som sagt selv brugt det på en klapvogn............og den puttede jeg altså ikke i vaskemaskinen

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 12-05-08 20:28

Foreløbig tak for alle de gode svar!
Vi er pt i sommerhus, hvor den grimme parasol er. Nu vil vi tage til den nærmeste materialist og købe de anviste kemikalier. Så vil vi prøve de bedste af rådene og vende tilbage hertil, når vores parasol er blevet pæn og finde ud af hvem der skal have point. Der kan godt gå nogen tid.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-05-08 20:35

Held og lykke med projektet

Men med mindre, det er er meget stor/dyr parasol, ville jeg nok bare vælge at købe en ny. I Jysk kan du f.eks få en
Citat
Markedsparasol træ hvid Ø300cm
199,-
http://www.jysk.dk/165/415/3711400/a/catalog

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 12-05-08 20:35

De købes samlet i en pakke, der simpelthen er beregnet til formålet. Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-05-08 22:35
Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 20-06-08 21:18

vi prøvede matas produkt, som flere har anbefalet, men det duer bare ikke til en parasol på 4 meter i diameter, så den blev bare meget grimmere end den var i forvejen. Jeg lukker spørgsmålet uden point, hvis ikke der kommer et bedre forslag.Ellers mange tak for de manges indsats.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-06-08 21:29

Det var da en skam - men måske følger du så min ide
Citat

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-08 00:01

Nu den overhovedet ikke kan bruges længere, kan det bestemt ikke skade, at prøve en tur i vaskemaskinen med en gang klorin

Og igen, husk at sætte stoffet på igen, imens det er vådt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-06-08 00:03

Noget andet er,.... du skriver, at du vil lukke spørgsmålet uden point..... point bliver trukket når du opretter spørgsmålet.... hvis du ikke lukker/annullerer spørgsmålet inden for tre mdr. lukker kandu det, og du bliver yderligere fratrukket 5 point

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 21-06-08 10:28

Jeg prøve det med klorin. Hvormeget klorin skal man fylde på maskinen?