/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandpumpe og trykregulator
Fra : Henriksson
Vist : 5179 gange
80 point
Dato : 12-05-08 07:44

To spørgsmål
1. Jeg har en 50 Hz CR2 fra Grundfos som blev sat ind i vores eget lille vandværk i 2001. Den har svært ved at starte op - skal den smøres?

2. Der er trykbeholder med en trykregulator, der tænder og slukker for strømmen. Der går strømmen til og den tænder for pumpen, når trykket er faldet og den kan reguleres. Den er lidt nedslidt - bl.a. er den manuelle afbryder helt gået fast, pakningen er lidt utæt m.m. Den ville jeg gerne skifte ud, selvom den faktisk fungerer, men den er gammel. Der er ikke noget navn på den. Kan nogen hjælpe mig videre?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 80 point
Dato : 12-05-08 10:44

Din motor skal ikke smøres, men der skal være luft i trykbeholderen, det letter start og giver færre starter, for hvis der er en pakning utæt er der ingen luft i den og der må da også komme lidt vand ud, måske derfor at manuel afbryderen er gået fast
For at dit vandværk kan virke optimal skal der være luft i beholderen, og ca. 0,4 bar trykforskel mellem start og stop.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-08 16:35

Muligvis bliver det nemmere og billigere at købe et helt nyt husvandværk. Det var det i hvert fald sidst jeg havde problemer med mit. Jeg tror det var omkring 1000 kr, jeg kom af med (omregnet fra svenske). Bauhaus har som regel nogle stående og ellers kan du prøve at google husvandværk og pumpeautomat og vandværk.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-08 16:36

Jeg kender ikke din Grundfosm - er den med 1 eller trefasers tilkobling? Ved enfases skal kondensatoren have den rigtige værdi.

Kommentar
Fra : Henriksson

Dato : 12-05-08 17:38

Hejdu58
Tak for besked om at den ikke skal smøres.

Og der er luft i trykbeholderen. Jeg kan ikke måle tryk før og efter - der er ikke manometer på. Der er ingen utætheder ved beholderen. Beholderen har en luftregulator. Utætheden var i trykregulatoren (som i øvrigt har tre faser) men jeg har efterspændt bundskruerne så der ikke er utætheder mere. (men stadig kunne jeg godt tænke míg at skifte den)

Der sker det når jeg tapper vand, at så brummer pumpen og rotoren vibrerer lidt. Hvis jeg lige skubber rotoren i gang, så kører den lysteligt indtil trykket er oppe igen, hvor den så stopper som den skal. Hvis ikke jeg skubber den i gang slår kontakten fra.

pbp_et
Den er som sagt trefaset. Et nyt husvandværk - er det så pumpe med trykregulator og hvad med trykbeholderen?
Hilsen Henriksson

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-08 19:45

Husvandværket har det hele: Motor, pumpe, hydrofor (trykbeholder), trykafhængig afbryder. Du skal bare tilkoble sugerør, trykrør og eventuelt filter. De fås med forskellige kapaciteter. Den lille i mit feriehus klarer køkkenhane, håndvask og brusebad samtidig uden større problemer, har endnu ikke prøvet med en højtrykspuler. Jeg valgte størrelsen, så jeg nemt kunne lirke den ned gennem lugen til mit nedgravede pumpehus. bar den i den anden hånd (den ene holdt jeg ved stigen med).
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-08 19:49
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-08 19:52
Kommentar
Fra : Henriksson

Dato : 12-05-08 21:52

pbp_et
Tak for forslagene. Jeg var slet ikke klar over at de var så rimelige i pris. Vores behov er vaskemaskine samt vanding af have og heste. Hestene står 50 m. væk. Vil f.eks AL-KO 601 Inox kunne trække det?

Dette anlæg du også henviser til - hvilket mærke er det, eller har du kendskab til det ?
http://multikoeb.dk/hus_have/pumper/husvandvaerk/husvandvaerk_3200_liter_i_timen_2492

Hvilket anlæg bruger du til dit sommerhus - vil du afsløre det?

Vi overvejer hvad vi vil, også evt. om vi skal reparere

Hilsen Henriksson

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-08 22:01

Hvis du snupper én med rustfri det ene og det andet, vil det nok være en god ide. Jeg går ud fra, du ikke har så langt ned til vandspejlet, så du ikke behøver en nedsænket trykpumpe. Jeg er overbevist om, at noget i prisklassen en tusse rigeligt dækker en rimelig have plus et dusin heste. 3000 liter i timen er da en sjat!
Den, jeg købte, fandt jeg i Gränsbygden - en meget blandet landhandel i det sydvestlige Småland, og det var en billig kineser med rustfri pumpe, husker ikke navnet. Og på det første link er en eventuel afløser kun to dage væk, så jeg ville ikke betænke mig mange øjeblikke.

med 4 atm. tryk vil du rigeligt kunne dække dit behov; min pumpe er ca 50 meter fra stuehuset, og trykker rigeligt vand igennem et 25/20 mm plastrør (ydre/indre diameter)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 12-05-08 22:07

Citat
Der sker det når jeg tapper vand, at så brummer pumpen og rotoren vibrerer lidt. Hvis jeg lige skubber rotoren i gang, så kører den lysteligt indtil trykket er oppe igen, hvor den så stopper som den skal. Hvis ikke jeg skubber den i gang slår kontakten fra.

En 3 faset Grundfos motor med pompehus fra 2001 er ikke allerede slit op nu, har selv eget vandværk der har kørt i 28 år uden problemer, det lyder nærmer som om den ikke får nok spænding til at starte med. Er alle 3 faser til stede og med god forbindelse til motoren, for hvis der er en løs forbindelse i en af faserne, kan den ikke/vil have svær med at starte.
Prøv lige at få tjekket alle forbindelser inden du køber et nyt vandværk, især forbibdelserne i din trykafbryder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-05-08 10:08

Ja, det kan sagtens være, men det var netop problemer med pressostatafbryderen, der fik min motor til at brænde sammen (3 faser), senere brugte jeg den ene fungerende kontakt, men da hydroforen samtidig blev utæt og jeg var træt af at fare op og ned i pumpekælderen 60 meter fra huset, købte jeg den lille nemme.

Kommentar
Fra : Henriksson

Dato : 13-05-08 10:08

Hejdu58
Nu har jeg strammet op ogslebet med sandpapir på kontakterne i trykregulatoren - dem der klapper sammen når den starter. Første gang måtte jeg sætte den i gang, men den har så selv startet et par gange mere, men jeg vil lige se om det fortsætter før jeg slutter tråden. Men ved du - eller andre - hvor man kan få fat i en sådan seperat trykregulator?

bpb_et
Nu servi om der skal købes ny, men hvis pumpen kan fungere nu, er det jo det bedsta. Jeg vender tilbage.

Hilsen Henriksson

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-05-08 10:10

pressostatafbryderen koster der hvor jeg hørte om priser næsten ligeså meget som det mindste vandværk, jeg havde kig på - men så valgte jeg det næstmindste

Kommentar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 13-05-08 18:24

..følger lige med har selv en ældre husvandværk der står for en udskiftning..!!

Kommentar
Fra : Henriksson

Dato : 13-05-08 20:51

Hej Holst-Hansen også
Efter jeg har gået forbindelserne efter og slebet lidt på de åbne kontaktflader, har den kørt flere gange i dag. Er så lidt spændt på om den kører i morgen. Hvis ikke den virker har jeg fundet en ny trykafbryder til 450 kr, som jeg nok vil prøve med, da min pumpe ellers er stor og god. Jeg har fundet den her bl.a.
http://www.elonlinesalg.dk/sikkerhedsafbryder/trykafbryder-2-6-bar-g-12.htm

Så mener jeg at Danfos-manualen til den må være denne:
http://ic.danfoss.com/TechnicalInfo/literature/manuals/04/ICPDP10H101.pdf

Men den endelige afgørelse kommer i morgen.
Hilsen Henriksson

Godkendelse af svar
Fra : Henriksson

Dato : 14-05-08 07:37

Tak for svaret Hejdu58.
Mit vandværk kører helt perfekt, og jeg er glad for at jeg ikke udskiftede det, men blev faktisk overrasket over at et nyt lille anlæg ikke er dyrere.

Men det var også rigtigt godt at du fokuserede på strømanlægget i trykafbryderen, for det var det der tilsyneladende hjalp. Nu vil jeg lige finde nye skruer til denne så den kan lukkes ordentligt, men derudover glad for at have fundet en trykafbryder til rimelig pris,

http://www.elonlinesalg.dk/sikkerhedsafbryder/trykafbryder-2-6-bar-g-12.htm

hvis der bliver mere bøvl.
Hilsen Henriksson

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 14-05-08 12:51

Selv tak, det er dejligt at høre et du fik det til at køre, husk at give de nye skruer lidt olie så de ikke ruster fast for din trykafbeyder holder i mange år, især hvis du spray den med lidt silicone eller WD40, så alle delene har en tynd film/hinde på sig, så ruster/irre de ikke, det skal selfølgelig være uden spænding på når du gør det, så holder den i manga år.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-05-08 12:52

den koster næsten som et helt vandværk

Kommentar
Fra : Henriksson

Dato : 14-05-08 20:31

bpb_et
Den koster kun som et halvt vandværk - og så er man jo ligevidt

Du må regne med at pumpen jeg har er fra 2001, og kan køre i mange mange år, og den har væsentlig større volumen, og så tror jeg at det er nemmere for mig at skifte trykafbryder end hele vandværket. Men ellers mange tak for links'ene

Hilsen henriksson