/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ekstra ram til bærbar.
Fra : Desmersnaps
Vist : 1553 gange
150 point
Dato : 11-05-08 21:21

Hej gruppe
Jeg har en veninde som har en bærbar (det er en acer tror jeg, men det kan undersøges nærmere når hun kommer hjem i morgen). Den kører virkeligt elendigt (langsomt...), og jeg og min roomie er blevet enige om at det måske ville hjælpe at smide noget mere ram i (der sidder 256 mb i den pt.). Der er dog ingen af os der har erfaringer med at sætte ram i en bærbar, og søger derfor lidt info. Hvad skal man være opmærksom på? Skal hastigheden være den samme som på det ram der sidder i, skal blokken være samme størrelse (altså en mere på 256 mb), skal mærket være det samme etc.
Håber der er nogen der ved noget om det, jeg ved ikke hvor specifikke oplysninger om computeren man skal bruge, men hun kommer som sagt hjem i morgen og så kan jeg se på det
Mvh Kasper

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-05-08 22:19

Det nemmeste er at gå ned i en PC butik og få en af dem til at sætte ram i. Det kan være lidt besværligt når det er en bærbar. Og så kan han samtidig se hvilke ram der skal bruges. Hvis hun har penge til at købe lidt mere ram, så kan jeg anbefale 1 mb ram.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-05-08 22:22

Med al sandsynlighed er der heller ingen tomme slots....

Fabrikkerne er snu....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-05-08 23:04

Det er ikke så svært at skifte eller sætte en mere RAM blok i en bærbar, brug denne scanner: http://www.crucial.com/uk/systemscanner/ den undersøger computeren for hvilke RAM blokke der er i, og foreslår muligheder for udvidelse, i får at vide hvad blokkene skal hedde og kan så selv bestemme hvor store de skal være og hvor i vil købe, RAM blokkene kan bestilles hjem fra siden, hvis i har lyst, det er ikke dyrere end at købe i Danmark. Crusial har også en billed guide i at skifte: http://www.crucial.com/uk/install/sodimm.aspx på billedet åbnes den bærbare ved at tage tastaturet af, på min kommer jeg ind til RAM slottene gennem en lille klap på undersiden, så det kan være forskellig hvor de er placeret.
Hvis computeren mangler RAM så vil det hjælpe at sætte mere i, men det er ikke løsningen på alverdens problemer, oprydning og defragmentering skal også til en gang imellem, og der kan også være spyware på computeren som tager kræfterne, bliver der ryddet op og scannet for skidt og møg jævnlig ?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-05-08 23:07

der er to ram slots i bærbar, med hensyn til hvilke ram, så skal det være samme type, hvis der nu sidder en ram blok der er typen fx. PC133 så kan du ikke sætte en blok i med PC1600, så vil systemmet kun "se" den blok, altså PC1600. Det anbefales også at man sætter to lige store blokke i hvis man skal bruge 2 blokke.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-05-08 23:09

glemte lige frekvensen, den skal self også være den samme på begge to.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-05-08 23:54

Hvis i er det mindste i tvivl om hvad i skal købe, så spørg en forretning der har forstand på tingene. Tag papir og blyant med, for i behøver jo ikke købe ram i butikken, hvis i selv vil sætte dem i.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 12-05-08 00:15

256 MB ram er minimum med windows XP. Har selv sat 256 mere i konens, og det hjalp en hel del, men som o.v.n. skriver er det en meget god idé at "defragge" og slette midlertidige internet filer m.m.

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 14-05-08 21:46

The following is a list of what our scan was able to detect:
System Manufacturer: Hewlett-Packard
System Model: Compaq nx7010 (PG589ET#ABY)
Motherboard Manufacturer: COMPAL
Motherboard Model: 0860

Your Computer Specifications
256 MB EMPTY
Maximum Memory Capacity: 1024 MB
Currently Installed Memory: 256 MB
Available Memory Slots: 1
Number of Banks: 2
Dual Channel Support: N.A.
CPU Manufacturer: GenuineIntel
CPU Family: Intel(R) Pentium(R) M processor 1.60GHz Model 13, Stepping 6
CPU Speed: 221 MHz

Er det scanneren fandt. Mn nx7010 kunne ikke vælges som model, så den kunne ikke sige hvilken type ram der skal bruges?

Mvh Kasper

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 14-05-08 23:05

så pil rammen ud, på de fleste blokke er der et klistermærke hvor man kan se hvor ram der er i blokken, type, frekvens og producent.

Accepteret svar
Fra : CiviC

Modtaget 150 point
Dato : 15-05-08 20:00
Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 15-05-08 20:07
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-08 02:30

Det er nogle frygtelig dyre RAM blokke du har fundet Civic, hvorfor ikke vælge det bedste = Kingston, den her passer også i computeren og koster kun 485 kr.: http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=KVR333X64SC25%2F1G

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 16-05-08 13:36

Hej alle
Tak for svarene. Hvad er det præcist der viser at det er ram beregnet til bærbare? Er det at det hedder So Dimm, 200 pins eller hvad? Jeg vil lige se mig lidt omkring, synes det virker lidt smådyrt i forhold til det ram min kammerat fandt til sin bærbare. Er der stor forskel på priserne i forhold til type (ja, jeg ved godt ram til bærbare er dyrere end det til stationære. Men forskelle mellem de forskellige kompatible typer inden for bærbare) Behøver frekvensen fx være 333 mhz hvis vi piller den gamle ram-blok ud og sætter en i der er større?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-08 13:47

Lad være at eksperimentere for meget, brug den størrelse og type som er beregnet til computeren, du får ingenting ud af at sætte en eller flere blokke i med højere hastighed, det er bundkortet som bestemmer hvor hurtige RAM som kan bruges, du risikere at sætte nogle blokke i som gør at computeren ikke kan starte.
SoDimm er bærbar RAM ja

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-05-08 13:55

485 kr. er ikke dyrt for 1 GB RAM du kan også nøjes med at fordoble RAM ved at sætte en mere blok i, magen til den som er der i forvejen: http://www.getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=KVR333X64SC25%2F256&GroupGuid=4010&SelectedGroup=4010 nu kan du ikke kalde det dyrt

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 17-05-08 00:09

Nej ok, det er bare fordi de ram min kammerat havde kigget på kostede 180 kr for 1 GB, mener jeg. Men nej, hvis vi kan fordoble rammen til 512 mb for 180 kr er det også ganske iorden Sker der noget ved at den nye blok er kingston (jvf. o.v.n's link herover) og den der sidder i er et andet mærke?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-05-08 00:36

I det første link fra Civic står der at computeren er født med 256 MB DDR SDRAM 333 MHz, dem fra Kingston i mit link har nøjagtig de samme specifikationer og kan bruges sammen, min bærbare har en blok på 512 MB som der står Corsair på, det er den som den er leveret med og en blok på 512 MB fra Kingston, de kører udmærket sammen og har har nøjagtig de samme specifikationer, jeg brugte guiden fra Crusial da jeg ville opgradere, min gamle stationære computer er født med en blok på 64 MB fra Apacer og jeg har udvidet med 2 blokke på hver 256 MB fra Kingston, de kører også udmærket sammen, bare blokken har de samme specifikationer er der ingen problemer, hvis du sætter en hurtigere blok i sammen med den gamle, så er det den langsomste som bestemmer farten og du vil muligvis få problemer med computeren

Godkendelse af svar
Fra : Desmersnaps

Dato : 10-06-08 17:43

Tak for svarene til alle. Vi har fået det til at virke