/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Samling
Fra : mlvj
Vist : 3007 gange
300 point
Dato : 11-05-08 20:22

Hej jeg står under en renovering af mit badeværelse og skal have lavet gulvvarme og trukket nyt vandrør til varmt og koldt vand som skal trækkes fra under gulvet og op i væggen, min blikkenslager der laver det nu laver samlinger som er fra jernrør til pex med skærering under min isolering som så går op i væggen samt gulvvarme også fra jern til pexrør, jeg sad så tilfældigt og snakkede med en anden blikkenslager og han sagde at det overhovdet ikke var lovligt han sagde at alle samlinger skulle være af kobber eller jernrør.
Jeg står nu i et dilemma muren kommer tirsdag og jeg ved ikke om jeg tør støbe
Er der nogen der kender lovkravet og evt en henvisning.

Mikael

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 11-05-08 21:32
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-08 21:59

Pexrøret skal være godkendt til brugsvand.
Indstøbte pexrør skal være rør i rør - altså de skal kunne udskiftes.
Der må ikke laves skjulte/indstøbte samlinger
Samlingen bør være med ægte pex-fitings og ikke eks. conex med støttebøsning
Messingfitings (godkendt til brugsvand) bør altid omslutte gavaniseret rør (jernrør)
Man må godt gå fra galv. til pex og videre fra pex til galv.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 11-05-08 22:33
Kommentar
Fra : mlvj

Dato : 12-05-08 09:08

Ok det er lavet af dobbeltrør til brugsvand med div fittings.
Men spørgsmålet er stadig må man støbe ovenpå en pex samling altså en skjult samling fra galv.rør til pex ??? hvad siger lovkravet ??
Mikael

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 150 point
Dato : 12-05-08 09:59

Citat
Der må ikke laves skjulte/indstøbte samlinger

Jeg har ikke nogen henvisning til lovkravet - men sådan er det altså.

Godkendelse af svar
Fra : mlvj

Dato : 12-05-08 14:35

Tak for svaret Eyvind. Jeg er nu ikke tilfreds men lukker spørgsmålet
Jeg har nu spurt 5 forskellige og 2 siger at det må man godt og 3 siger at det er ulovligt.
Jeg ringer til mit forsikringsselskab i morgen og venter med at støbe.
Takker

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-05-08 16:32

Ja det med at ringe til forsikringsselskabet, er en god idé................for de ved det.