/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Opløsning?
Fra : Bluenotes
Vist : 833 gange
23 point
Dato : 11-05-08 18:28

Jeg er interesseret i at lave et photoshop-dokument, der er meget klart/skarpt i et tryk på omkring 700x1000 mm. Men jeg er usikker på hvordan og hvorledes med opløsning: http://img118.imageshack.us/img118/8919/oplsninghs6.jpg

Ved ikke om det var særlig godt forklaret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-05-08 18:44

Ja, det er pixel/cm......sæt den til 300, det er det man normalt bruger til print, alt andet er kunstigt tilførte pixel, som kan ødelægge skarpheden på billedet/dokumentet

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-05-08 18:49

skal du have et billed på 70x100 cm?
Så brug ikke 300 p/cm, det tror jeg ikke din computer kan klare.
Skal det trykkes som 4-farvet offsettryk?
skal det printes på en storformat printer?

hawaii7

Kommentar
Fra : Bluenotes

Dato : 11-05-08 19:07

Tak for svarene til jer begge.

Hawaii7:

Jep, jeg skal have et ret stort billede, da det skal fungere som en slags plakat, som jeg laver i photoshop. Jeg har ikke prøvet tryk før, så jeg er rimelig usikker på alting.. Har ingen fornemmelse af, hvad 4-farvet offsettryk er, undskyld.
- Og ja, det skal printes ud på en storformat printer. Jeg regner med at få det gjort gennem en nettrykbutik.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-05-08 19:23

Du gør klog i at kontakte butikken og forhør dig om opløsningen.
Mange steder skal man levere et mindre format og så gør de selv større inden de printer. Store plakater er meget grove i opløsningen i forhold til 4-farvet tryk på en trykmaskine. Du kan tydelæig se de små farveprikker (raster), det kan du ikke på et ordentlig 4-farvet tryk fra en trykmaskine da der er meget små, men så fylder en billed. Et farvebilled til 4-farvet tryk i A4 format fylder ca. 50MB. I A3 format ca. 200MB og prøv så dit format!!!!!!!!!!!!!!!

hawaii7

Kommentar
Fra : Bluenotes

Dato : 11-05-08 20:04

Hvis jeg beslutter mig for at lave plakaten i A3 i stedet, hvor stor vil du så foreslå, at jeg laver opløsningen?

Kommentar
Fra : Bluenotes

Dato : 11-05-08 20:06

- okay, jeg lægger først lige mærke til den allerførste linie i din besked nu. Undskyld. :P

Mange tak for det gode svar!

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 11-05-08 20:40

Du skal regne med at opløsningen skal være mellem 260 og 300 pixel [I]per inch[/I].
Hverken mindre eller mere er nødvendigt.
Wibbi

Accepteret svar
Fra : Lionje

Modtaget 23 point
Dato : 13-05-08 11:40

Jeg har lige fået trykt en plakat. Først brugte jeg en add-ins til CS3. Det hedder onOne fra Genuine Fractals PrintPro 5.0. Jeg har hentet det gratis hjem fra nettet. Det bygger på fraktalsystemet og laver et meget fint print i den størrelse, du ønsker og med en opløsning på feks 300. Trykkeriet ville have det sendt som en .psd fil, som du også kan lave i CS3. Det blev et utroligt flot resultat i str. 70x100 cm for 300 kr. Du kan også selv printe det ud i felter og så lime det sammen. Held og lykke.

Godkendelse af svar
Fra : Bluenotes

Dato : 13-05-08 17:56

Tak for svaret Lionje.