/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
flytning af planter
Fra : movser
Vist : 1227 gange
50 point
Dato : 11-05-08 11:28

Hej
jeg skal flytte nogle kirsebær lauerbær buske. Jeg satte den mid på sommeren sidste år og de er ca 60 cm høje.
Hvornår er det bedst og flytte dem? hvis man da kan.
tsk for svar

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-05-08 11:34

Det er altid bedst at flytte planter først i oktober,
Man kan flytte dem året rundt, så skal de helst have en god jordklump med og de skal vandes hele sommeren.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-08 12:36

Bedst om efteråret indenfrosten sætter ind. Du kan flytte dem nu men du skal vande og vande og vande i hvertilfælde de første 2 uger indtil rødderne har fået fat i den nye jord.
Du behøver ikke at vande resten af sommeren-

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 50 point
Dato : 11-05-08 15:28

Bare det ikke er i højt solskin som n så kan du saktens flytte dem Man siger som hovedregel at der er ligeså meget under jorden som over ,så skærer du nogle rødder over (og det gør du) skal du også beskærer tilsvarende over jorden et godt bearbejdet hul med rigeligt vand i så skal det som nok gå

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-05-08 18:23

Du kan tage din spade og stikke den ned ca 25 cm fra planten hele vejen rundt så du danner en cirkel rundt planten-hold den nu godt fugtig 3 ugers tid(den vil nu danne små nye sugerødder) . Når der kommer en periode med regn / overskyet vejr kan du så grave den op ca 30 cm under planten med den jordknold der kommer med .
Træk den op på en sæk/presenning, eller lignende og træk den derhen hvor du skal have den (det med sækken er for at den ikke skal miste for meget jord under transport) Det nye plantehul skal helst være gravet 50 cm ned og fyldt med god kompost eller anden næringsrig god løs jord (ikke møg)
Hold den fugtig frem til aug/sept

Godkendelse af svar
Fra : movser

Dato : 13-05-08 06:15

Tak for svaret Sunowich.