/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pumpen i bosch opvaskemaskine
Fra : jesper499
Vist : 10947 gange
50 point
Dato : 11-05-08 11:20

Hej.

Min bosch opvaskemaskine vil ikke pumpe vand ud.

Opvaskepumpen køre godt nok men der kommer igen vand ud.

Jeg har renset fint og grov sien og jeg har åbenet trok 20 som er stod i brugervej.

jeg håber i kan give mig et svar.

Med Venlig Hilsen Jesper

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 11-05-08 12:26

Står maskinen og ikke vil gøre programmet færdig, pumpen bliver bare ved at køre ? Når min gør det, er det fordi at der er kommet vand i oversvømme bakken under maskinen, der kan være en slange eller andet som er blevet utæt. Ud på gulvet med maskinen og læg den på siden, hvis der løber vand ud, så er problemet midlertidig løst, men vil komme igen næste gang bakken er fuld, så du bliver nødt til at finde ud af hvor vandet kommer fra, og få maskinen repareret
Hvis altså det er problemet

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-08 12:34

knæk på slangen eller måske endnu bedre at afløbsslangen er stoppet der hvor du har koblet den til afløb f.eks under køkkenvaskens afløb. Pil den af her og se om du kan pumpe vand ud i en balje el.lign.

Kommentar
Fra : jesper499

Dato : 11-05-08 12:43

2: Spøgsmål: ja der kommer vand ud og jeg har renset afløbet i køkkenvasken men den vil ikke lukke vandet ud.

1.spøgsmål: jo den køreprogammet færdigt men den bruger det samme vand.

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 11-05-08 13:42

Hej jesper499

( Her vil der normalt være penge at spare til en montør ! )

- Tøm maskinen manuelt med en vandstøvsuger..
- Op med fin og bund-si/filter
- Afmonter skruen på dækslet ned til pumpehjulet på afløbspumpen
- ( I venstre side i pumpebrønden.. )
- Sug uderligere med vandstøvsuger omkring pumpehjul
- Kontroller om pumpehjul er intakt og kan køre rundt uden synderlig modstand..?
- Hæld 1-2 liter varmt vannd ind i maskinens bund
- Sæt vandstøvsugeren til at suge på afløbsslangen under vasken..
( Hvis der sidder en fedtklump eller lign. bør denne nu blive opløst og maskinen tømmes for vand..
- Monter dækslet over pumpehjulet og kontroller om maskinen nu selv kan pumpe vand ud !?

Held med projektet !

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : jesper499

Dato : 11-05-08 14:10

det er ikke fedt der stopper den fordi jeg har for 1 uge siden kørt med neophos maskinrens

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 11-05-08 16:54

Hej Jesper499

Det kunne jo være at du ved at køre en maskinrens havde fået løsnet noget gammelt fedt i afløbsrøret som så har samlet sig til en prop ?

Under alle omstændigheder.. - det hjælper ikke noget at afvise de indkomne forslag UDEN først at afprøve teorierne.. - da vil det jo være spildt tid for alle !?

Har du kontrolleret nedenstående som jeg foreslog dig ?

Citat
- Tøm maskinen manuelt med en vandstøvsuger..
- Op med fin og bund-si/filter
- Afmonter skruen på dækslet ned til pumpehjulet på afløbspumpen
- ( I venstre side i pumpebrønden.. )
- Sug uderligere med vandstøvsuger omkring pumpehjul
- Kontroller om pumpehjul er intakt og kan køre rundt uden synderlig modstand..?

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : jesper499

Dato : 11-05-08 16:58

ja jeg har åben den til venster og den kan godt deje rundt uden noget besvær

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 11-05-08 17:09

Hej Jesper499

Gør den det så også hvis du starter maskinen på et skylleprogram ?
( Da skulle den jo gerne starte med at pumpe ud.. ! )

Hvis tilfældet er at pumpen kører rent elektrisk/mekanisk,
er der jo kun en forstoppelse / blokkering tilbage..?

Mvh. - Ole Futtrup Brink - www.hvidevaredele.dk

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-05-08 18:10

Kan det tænkes at pumpen er slidt???? Jeg sammenligner lidt med en ampella på en påhængsmotor .
Den kan måske nok køre rundt og pumpe vandet ud horisontalt men hvis den skal løfte vandet exempelvis 60 cm er der for meget modstand???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-05-08 21:35

Afløbsslangen er mere eller mindre tilstoppet.

Kommentar
Fra : jesper499

Dato : 11-05-08 21:36

1. ja på skylleprogammet pumper den ud men tilsidst pumper den noget af vandet ud

2.min opvasker har også kørt mage gange

Kommentar
Fra : jesper499

Dato : 11-05-08 22:14

nej afløbs slangen er ikke tilstoppet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-08 16:54

Hvis ikke impelleren har mistet sine tænder, og hvis der ikke er tilstopning ind til pumpen eller i slangen ud, så KAN den pumpe. Så der må være noget galt med observationerne. For pumpemotoren kan ikke køre på stærkt nedsat hastighed - enten kører den næsten synkront med netfrekvensen (næsten 3000 rpm) eller også slet ikke.
Sidst jeg havde sådan et problem, var sien i bunden af karret blevet utæt og havde sluppet en tandtikker igennem. Den sad så og blokerede impellerhjulet i lænsepumpen. En hel del søgearbejde plus et nyt bundfilter (fra ham hvidevaredele) hjalp.
mvh
pbp

Annuller spørgsmålet
Fra : jesper499

Dato : 19-05-08 18:59

Har købt en ny opvasker p.g.a kan ikke betale sig at repeare