/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator-termostat
Fra : zanneh
Vist : 6472 gange
40 point
Dato : 10-05-08 23:09

Ved gennemlæsning af forskellige indlæg, har jeg ikke kunnet finde en løsning på lige MIT problem.

Jeg har for ca. 3 år siden fået skiftet næsten alle mine radiatortermostater til programmerbare termostater.
De er blevet lukket ned i forbindelse med udluftning og sommerhalvår, og har ellers passet sig selv.
Men NU er de næsten alle stået helt af og kører med fuld varme selvom der er skruet helt ned.
Ikke en rar situation i sommerheden og da også ret uøkonomisk.

Jeg ville gerne banke lidt forsigtigt på den lille studs indeni, men kan ikke skille termostaten ad. Det er ikke en termostattype med snaplås, men den er sat fast med spændebånd.
Jeg har pillet "programboksen" af, og så ser termostaten sådan ud:
http://farm3.static.flickr.com/2100/2480434303_59acf23df8.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3165/2480434611_c78a71888e.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2223/2481247038_54ea97b860.jpg

Kan jeg bare skrue spændebåndet løs og trække termostaten fri fra koblingen(hedder det vist?)
eller vil vandet så fosse ud?
Er der gode tips til at skille termostaten ad?
Jeg har læst en masse forskellige sider fra Danfoss, men er ikke blevet meget klogere på det ønskede område.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-08 23:23

Du kan rolig skrue spændbåndet op.
Men stifterne på selve armaturet plejer jo at sætte fast efter en lang sommerperiode, i indeposition, og så kan de ikke give varme ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-05-08 23:29
Kommentar
Fra : zanneh

Dato : 11-05-08 00:26

Hej Palle.
De to nederste links har jeg tidligere været igennem og i øvrigt støvet alt op, som jeg har kunnet finde (på) på Danfoss' sider og links.

Men nu vil jeg så trygt løsne skruen, fjerne spændebåndet og prøve at få termostaten lirket fri

På en Danfoss side om fejlfindning er nævnt, at der kan være skidt som skal løsnes - synes dog, at det er lidt underligt at flere så "står af" samtidigt. Har hverken haft brand, ombygning eller andet, der kunne sende støv og skidt til forskellige steder i rummene. Men det ER altså - i følg. Danfoss - muligt at stiften også sætter sig fast og giver konstant varme.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 11-05-08 00:27

Har du tjekket om der er strøm på batteriet i dem for uden strøm kan de ikke regulere, men det ser mærkelig ud at du ikke kan lukke for varmen når du selv drejer til o på termostaten og at det næsten er dem alle

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-08 09:34

Hvis du tager spændbåndet af og vrikker thermostaten af. Så kan du med en skruetrækker skubbe den lille stift ind og den vik virke fjedrende.
Jeg har endnu ikke hørt om en Danfoss stift ikke vil trykkes ind - men om mange der vil blive inde.
Så når der ikke kan lukkes for varmen er det thermostathovedet som ikke trykker på stiften.
(eller thermostaten ikke sidder på plads...............men det gør den hos dig iflg. billedet)
Tremostater kan justeres til min. lukning enten mekanisk eller elektronisk med fjernstyring.
Den elektroniske evt. med natsænkning, bruger svagstrøm til at regulere.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-05-08 09:43

Stiften har højst sandsynligt sat sig fast, og skal lirkes løs.
Tryk på den hårdt, vær ikke bange, den skal nok komme løs, uden at vandet sprøjter ud.
Dette er et kendt problem, på visse årgange af Danfos ventilerne, og skyldes for små tolerancer
ved fabrikationen af ventilen.
Hilsen Keldd (VVS)

Lige en hilsen til Palle, Kom ud i solen mand, i stedet for at sidde foran den rådne computer

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-05-08 13:08

Jeg har da været ude i solen, engang
Ja man kan roligt trykke på stiften, men ikke gerne rykke i den, for så står man med den i hånden.
I øvrigt kan du også skrue omløberen med stiften ud, og udskifte den, men det er der sjælden grund til. Der kommer kun få dråber vand når den er fjernet.
Det der er underligt, er jo at hvis stiften har sat sig fast i indtrykket tilstand, så skal radiatorene jo ikke give varme.
Mon ikke de er blevet defekte ? De kan nemlig miste deres "bælgfyldning af olie" og så trykker de ikke længere på stiften. (Jeg har selv arbejdet med fyldning af termostathoveder.)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-05-08 13:48

Lad os se hvad Zanneh finder ud af, og fortæl os lige hvor gamle du mener ventilerne er.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : zanneh

Dato : 11-05-08 14:37

Tjae, som jeg skrev i starten, blev de sat op for ca 3 år siden (måske 4, tiden iler, men det er max).

Jeg har nu haft dem skilt ad og venter nu på at radiatorerne forhåbentlig køler ned (der var heldigvis ikke fuldt knald på); det kan vel ta' lidt tid med de temperaturer vi har i dag og solen der knalder mod vinduernes - (af samme årsag) tiltrukne gardiner.
Stifterne gled meget trægt, og på en enkelt kunne jeg se og mærke noget sejt fedtelse - lidt harpiksagtigt i konsistens, uden dog at klistre på samme måde.
Mon stifterne skal/kan smøres?

Jeg skal nok vende tilbage senere, og fortælle hvordan det står til.

Dette er i øvrigt mit første besøg på Kandu - jeg er meget taknemmelig over al den hjælp jeg får og skal prøve at sætte mig ind i det mystiske pointsystem og dele ud af de få jeg har til rådighed.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 40 point
Dato : 11-05-08 16:45

Man plejer at give stifterne massage, feks. med et hammerskaft, ved at trykke ind, og lade dem selv komme ud, gentages mange gange.
Stifterne er smurt med vandhanefedt (Kan købes i tube i vvs og byggemarkeder), de er fyldt med vandhanefedt indvendig i den lille messingomløber.
Forøvrig bliver de radiatorer jo ikke kolde når stiften jo kommer ud selv (lille fjeder) når termostathovedet ikke er på. ?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : zanneh

Dato : 11-05-08 17:29

SÅ er de kølet ned - dejligt.

Stifterne fik lige nogle tryk flere gange, da jeg så håber, at de reagerer på normal vis næste gang de skal i brug.
Måske lige afprøve dem sidst på ugen, hvor DMI lover lidt regn og så nok også lavere temperaturer.
Det er ikke sjovt at lege med varmen, når der næsten er tropisk varme i forvejen.
Men nu kan jeg da finde ud af at komme ind til stiften igen.

Jeg er ikke helt med, Palle, men når stifterne var ude (de sad fast næsten inde), så fossede varmen til.
Jeg kunne godt lukke mere op for varmen før, lukke til igen, men blot ikke lukke helt ned.

Mange tak for hjælpen til Jer alle.
I skal nok høre fra mig igen, hvis der bliver mere bøvl

Kommentar
Fra : zanneh

Dato : 11-05-08 18:07

Jeg kan altså ikke helt gennemskue, hvordan jeg lukker af.
Der er vinget af i alle svar for accepteret (det er sket automatisk - fint), har I alle fået point eller skal jeg så foretage mig noget mere? Jeg skal forhåbentlig ikke vælge ét, for alle har jo ydet til løsning af mit problem. Har kun haft mine startpoint at dele ud af, så der kunne ikke blive til mere.

Kan det desuden passe, at man skal "købe" sig adgang til andre gode spørgsmål & svar? Jeg synes, at jeg har kunnet læse dem alligevel og er nu i 0 point.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-05-08 18:59

Jeg skal ingen point have.

Men ud for hver svar/kommentar står der accepteret.
Du kan vælge der der har hjulpet met i dit spørgsmål og trykke på Accepter

Du kan kun uddele point til een.

Når du stiller pørgsmålet trækkes dine spørgepoint med det samme, så derfor kan du ikke se dine point mere. Men du får 20 spørgepoint hver dag, du logger ind på Kandu.

Kommentar
Fra : zanneh

Dato : 11-05-08 19:33

Føj, det kunne blive svært, men så bliver det Palle, der har været med mig hele vejen, og sat tilfældigt, for jeg synes at alle svar har været vældig informative.

Godkendelse af svar
Fra : zanneh

Dato : 11-05-08 19:37

Tak for svaret pallebhansen.
Der har været et fint fremadskridende forløb i dine besvarelser - jeg har ikke kunnet gå galt i byen og er blevet en hel del klogere.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-05-08 21:05

Selv tak

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-05-08 17:03

Øøøøh hvad med at slukke for cirkulationen i varmesystemet (skifte til sommer)? og så skrue alle håndtag på maxumum. ¨å virker de igen til efteråret, når der kommer centralvarme på igen.
mvh
pbp