/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hytte i haven
Fra : tararam
Vist : 1912 gange
50 point
Dato : 10-05-08 19:55

Er det rigtig at man ikke skal søge om tilladelse hvis man opfører hytter/redskabskure under 10 m2 i ens have. Kan man sætte flere op stadig uden tilladelse ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-08 19:59

Du skal IKKE søge så længe hytten er under 10m2.

Du må godt sætte flere op, de må bare ikke være i forbindelse til hinanden

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 10-05-08 20:05

Hej Nordsted1
Hvor er det lige man finder det på tryk?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-05-08 20:05

ja

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-05-08 20:15
Accepteret svar
Fra : k1975

Modtaget 60 point
Dato : 10-05-08 20:21

Citat
Byggeri uden tilladelse og anmeldelse
Ved enfamiliehuse, række- og kædehuse, stuehuse og lign. - som er omfattet af Bygningsreglement for småhuse 1998 - kan følgende laves uden byggetilladelse eller anmeldelse:

Hvis der ikke sker en udvidelse af arealet (ny tilbygning)

Indvendige ombygninger, såsom ændring i rumstørrelse, flytning af vægge, ændring og modernisering af køkken, indretning af nyt eller modernisering af bad og wc, efterisoleringsarbejde, installation og udskiftning af varme- og ventilationsanlæg, opsætning af pejse og brændeovne

Kan der indrettes beboelse i en uudnyttet tagetage i en eks. beboelsesbygning som er opført efter 1976

Åbne ikke hævede terrasser, havemure, hegnsmure og åbne svømmebassiner
Småbygninger på under 10 m² (redskabsskure, drivhuse og lign.) kan opføres uden byggetilladelse eller anmeldelse, hvis de ikke er underlagt reglerne i en lokalplan og de overholder disse betingelser:

Arealet må højst være 10 m2

Bygningen skal være fritliggende, herved forstås, at afstanden til andre bygninger skal være mindst 2,50 m. Hvis du f.eks. bygger til et andet udhus, så det samlede areal overstiger 10 m2, kræves altså tilladelse fra kommunen

Højden må højst være 2,50 m. Placeres bygningen ved naboskel må højden ikke være mere end 1,80 m over terræn i skellet. Højden kan øges fra 1,80 m i skellet til 2,50 m i en afstand af 2,50 m fra skellet

Der må højst opføres 2 sådanne bygninger på en grund.
Du skal være opmærksom på, at nogle af ovenstående byggerier har betydning for BBR-registret. Giv os derfor besked, når arbejdet er slut.

Du har som ejer ansvaret for, at oplysningerne i BBR-registret er korrekte og svarer til de faktiske forhold på ejendommen.

http://www.slagelse.dk/Bo+og+Byg/Naer+du+skal+bygge/Enfamiliehuse/Byggeri+uden+tilladelse+og+anmeldelse.htm

Citat
Småbygninger på under 10 m² (redskabsskure, drivhuse og lign.) kan opføres uden byggetilladelse eller anmeldelse, hvis de ikke er underlagt reglerne i en lokalplan og de overholder disse betingelser:

Arealet må højst være 10 m2

Så undersøg lige lokalplanen for det område, hvor du vil bygge små hytter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-05-08 22:07

tararam.... jeg var lige ude og gå en laaaang tur med hunden, så jeg så ikke du havde spurgt yderligere, men jeg kan se du har fået svaret nu

her er det nyeste bygningsreglement (1.2.08)

http://www.ebst.dk/br08.dk

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-05-08 22:53

Det skader jo ikke at anmelde det, hører du ikke noget så har du dit på det tørre.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-05-08 23:35

du skal spørge i din egen kommune - den slags er beskrevet i lokalplanen.
Jeg har oplevet at det var under 9m2 og op til fem bygninger på grunden, så det er altså ikke et universelt svar

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 12-06-08 09:58

Tak for svaret k1975.