/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Xp slukker??
Fra : Black_megan
Vist : 571 gange
41 point
Dato : 09-05-08 18:29

Hej,

Min søsters bærbare computer gik amok, og hendes kæreste formaterede den for at hjælpe.. Desværre sker der nu følgende:

Boot screen - (mulighed for at vælge bios setup)
Teksten: "kunne ikke indlæse windows" dukker op..

Jeg har villet formatere igen, da jeg tænkte der måske skete en fejl sidst.. men med en xp cd i, kan jeg trykke på en tast og starte installationen, men efter x antal sekunder slukker den..???? :S

Den når aldrig at komme til det sted hvor man vælger partitionernes størrelse og hvor xp skal installeres.. HJÆLP :)

Accepteret svar
Fra : Sygate

Modtaget 51 point
Dato : 09-05-08 18:47

Har prøvet noget lignende.. ved ikke om det med sikkerhed hjælper, men et forsøg værd:

Genstart og tryk F2. Gå ind i bios og reset to default from factory.

Det hjalp med mit problem der mindede en del om det du fortæller.

Kommentar
Fra : Black_megan

Dato : 09-05-08 19:02

Har jeg prøvet :) tak for det hurtige svar ellers :)

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-05-08 19:27

Nogle bærbare skal man trykke alt f10 eller f11 ved opstart for at få fabrikindstillingenender ligger på D:/ Men er hele hardisken slettet så har du et problem.
alimak

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-05-08 21:15

Hvad var årsagen til at han formaterede den ?

Havde den fejl før ?

Jeg ville prøve at smide en Harddisk i fra en anden PC og se om den vågner.

Noget tyder på en Hardware fejl, bliver den varm?

Kan du komme til Boot fra CD med kun DOS

Så skulle den starte i en en Dos Prompt med C:\ _

Kan du det ?

vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 09-05-08 21:24

-
Citat
hendes kæreste formaterede den for at hjælpe

Hvilken hjælp var det?

At du sikker på at den er sat til at boote fra CD i Bios
CD som første Boot Device?

vh ben

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 10-05-08 06:25

http://www.eksperten.dk/spm/830106

Det kan også være et ram problem/bundkort.

Kommentar
Fra : Black_megan

Dato : 12-05-08 23:19

det er en bærbar, og den var blevet ultra langsom, den slukkede aldrig lige pludselig, som den gør nu, når man starter op og vil til at formatere.. overvejede om det var fordi den blev varm, men blæseren kører, og den har ikke rigtig nogen mulighed for at blive varm synes jeg, jeg n¨r jo kun at komme til formaterings-delen i at geninstallere windows (det længeste jeg er kommet). Andre gange kommer den kun til at indlæse xp cd'en og undervejs før eller siden lukker den :s fatter det ik.. og bios kan ik rigtig give mig nogen temperatur-informationer.. :(

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-05-08 23:35

Jeg ville vente med instalation til jeg var sikker på at Harddisken var ok...

Boot fra CD

Få den til at starte i en dos promt ( C:\_ ) med boot fra en CD
skriv chkdsk c: /p /r

Hvis der er fejl på Harddisken kan det være årsagen til at du ikke kan instalere..

http://hcma.dk
Kan du finde en masse gode råd, hcma er også bruger her på Kandu--

Men tjek lige disken inden du forsøger igen..

vh Ben

Kommentar
Fra : Black_megan

Dato : 12-05-08 23:37

jamen hvis det var harddisken, burde der så ikke være sket noget lignende før første formatering? og kan jo ik bar lige skifte hdd i en laptop.. :( og hvordan kommer jeg til dos??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-05-08 23:54

Jeg havde en PC på et tidspunkt der ikke kunne køre instalationen. På grund af en hardiskfejl, så jeg vil ikke påstå at instalations CD retter eller finder alle fejl før instalation.

Normalt kan man trykke F8 Under opstarten, og komme til en menu med at man starter kun fra med Dos prompt.

Man kan god skifte Hardisk på de fleste Lapytops.

vh ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-05-08 00:09

Jeg kommer lige i tanke om at du nok ikke kan ramme en DOS prompt under instalationen af XP...

Jeg prøvede lige på min... egen Laptop.

Men du kan lave en Boot CD på
bootdisk.com

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : Black_megan

Dato : 29-05-08 22:13

Tak for svaret Sygate :) rart du gad svare :)