/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Om gødning som et tip
Fra : ingelein
Vist : 748 gange
20 point
Dato : 08-05-08 22:30

Hej
Jeg kan li' folk, der er miljøbevidste, ligesom jeg selv er det, men når man kritiserer mig for at gøde min græsplæne, som er 1000 m2 stor, kan jeg fortælle at jeg bruger det afklippede græs til at dække bunden andre steder i min have. Det har jeg gjort i mange år efter at jeg har set det praktiseret i en park i Tyskland. Det holder fint ukrudtet helt væk og gøder samtidig langs hækken.
Skulle jeg have lejet en vertikalskærer, skulle jeg jo alligevel have gødet og sået nyt græs.
Nu har jeg strøet 30 kg gødning, og har en fin græsplæne. Til gengæld får jeg nok noget positivt ud af det grønne græs, som så kommer i så god vækst at jeg aldrig nogensinde vander - det vil vist også være håbløst med så mange kvadratmeter plæne.
Hm....... hvor meget gødning tror I at vore fodboldbaner får?
Iøvrigt bor jeg i en by, der tidligere havde en stor gødningsfabrik, som sendte så megen forurening ud i luften, at vi slet ikke havde brug for gødning!
Hm...... Iøvrigt er jeg så miljøbevidst at jeg har hele 3 store kompostbeholdere og jeg læsser ikke noget haveaffald på en trailer og kører på Genbrugspladsen med det.
Derfor mener jeg at jeg kan tillade mig at gøde min græsplæne.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-05-08 22:39

Hej ingelein.
Ja Ja jeg har også prøvet at blive høvlet i et tip. Jeg har lært at leve med det , men det er sq da surt at folk ikke kan finde ud af at man skriver et tip for at hjælpe dem der ikke er klar over hvordan tingene en gang imellem virker.
Udemærket tip men jeg kom for sent

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 08-05-08 22:39

Hej Ingelein.
Jeg ved ikke engang helt, hvad du reagerer imod, men du har min velsignelse...
Hvis gødning for en parcelhusejer skulle være et relevant emne i den "globale" diskussion om "velfærd" i det hele taget, (hvilket jeg allerede mener er skudt vildt over mål) kunne jeg sagtens finde andre emner (og personer), der var meget mere relevante at hakke på. Jeg er f.eks. lige i aften flygtet fra en debat/inteview med Pia Kjærsgaard..

Du må for min skyld gøde din have med enhver form for kunstgødning, hvis vi bare kunne få noget mere "økologi" ind i hjernerne på de ynkelige væsener, der åbenbart får lov at tegne Danmarks holdning til "kvalitet", "medmenneskelighed" og "fornuft".

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-05-08 23:04

Hej Piaskov
Jeg har såmænd ikke noget imod at blive høvlet ned når jeg kommer med et tip, men lidt saglighed i bedømmelsen af et tip kunne nok være på sin plads. Men det er ligesom om folk har "skrivekløe" når der kommer et tip. Ligesom ham der foreslår at bruge hakkejernet og gå ind og slibe det eller skifte jernet ud. Manden har da slet ikke forstået hvorfor jeg anbefaler spændebåndsfidusen. Faktisk kan man købe sådan et O-jern - men for 200 kr.
Det værste er næsten at man ikke kan svare igen -, men jeg overlever nok - med og uden gødning.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-05-08 23:14

Helt fint med gødning.
Kompostbeholder er vel så som så. her hos os kører vi haveaffaldet på lossen og henter ny muldjord der er lavet af haveaffald.
I øvrigt tror jeg da at gødning er bedre end jernvitriol som er noget giftigt stads der slår mosset ihjel.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 08-05-08 23:15

.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-05-08 23:17

Der er ingen lov der forbyder dig at gøde din have, tror jeg da ikke.
Personligt har min have ikke set skyggen af gødning i de 4 år jeg har boet her, og mit græs gror som bare pokker efter det regn vi havde som er efterfulgt af dette herlige varme vejr vi har nu
Meen.. Jeg må give personen der sammenlignede med landbrug og dettes forbrug af gødning ret, vi bør jo passe på vores jord.
Jeg bliver til tider også "høvlet ned" af "miljø fanatikere" fordi jeg fyrer med træ i et gammelt fyr og kører i ældre biler. Begge dele er også lovlig og godkendt.

Så længe du ikke brænder giftigt affald af, hælder kemikalier i jorden eller lignende, så har jeg det fint med at du giver din have gødning
Det sker at man kommer med et råd med en venlig bagtanke, som ikke altid falder i god jord ved alle.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-05-08 23:58

Ja jeg hgar aldrig forstået hvoffor folk gøæder en græsplæne ...Som om det skie græs ikke gror nok har ca en 3000 kvadrat at slå og rent forureningsmæssigt er det jo så ikke så godt at man skal slå græsset dobbelt så meget og økonomisk er det jo efterhånden også en post på budgettet der tynger men gød du bare hvis du syns Vi ska jo have den natur ned med nakken før eller siden eller er det mon os selv der må ned

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-05-08 23:59

Staveplade til mig

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 20 point
Dato : 09-05-08 09:11

Hej,
du nævner ikke, hvad du bruger af gødning, for selvfølgelig skal en have have gødning - specielt græsplænen. Se f.eks.:
http://hjem.get2net.dk/per.hansen/oss.htm
Vil du vide mere, så gå til hovedsiden og kik på kapitlet om planteernæring.

Det er noget sludder at gødning forurener - specielt de mineralske gødninger optages næsten totalt.
Haveejerre har tidligere forurenet med pesticidet "Prefix", der tog alt ukrudt mellem fliserne. Det er det, man oftest finder i drikkevand.
Det er ikke fagfolk, der mopper, men ukyndige amatører.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-05-08 10:13

Bla bla bla Ja det kan jo slet ikke klarer sig uden vi menneskedyr spreder en masse lort omkring os amatør 2630ph

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-05-08 11:54

Så skulle i lige vide hvor meget gødning der spredes på golfbanerne! Se lige hvor flotte og frodige de er. Der er kun de tre ting der kan holde dem sådan - GØDNING, VAND og klipning. Gødning i overflod og masser af vand til at skylle det ned i grundvandet.
Den smule gødning man giver sin græsplæne forbruges inden det når ned i grundvandet. Jeg bruger græsafklippet til at dække mellem jordbærrækkerne, det holder ukrudtet væk og det holder bærrene rtne og fri for jord.
Den med at hente kompost på genbrugspladsen, er jeg betænkelig ved fordi man får en masse ukrudtsfrø fra andres haver med i købet. Jeg ved nok at kompost tager varme og dræber NOGLE af ukrudtsfrøene og sygdomskimene - men ikke alle.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 09-05-08 12:43

Sunowich skrev:
"Bla bla bla Ja det kan jo slet ikke klarer sig uden vi menneskedyr spreder en masse lort omkring os amatør 2630ph".

Et indlæg uden substans overhovedet - jeg undres meget.
Hverken mennesker, dyr eller planter kan leve uden mad.
Næringsstoffer i organisk og uorgansik form er nødvendig for planters vækst - det er planternes mad. Får de ikke nok bliver de underernærede og får mangelsymptomer.
Sunowich - den blå linie med fremhævede typer er et såkalt link - trykkes på det kommer man til en side, der fortæller om emnet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-05-08 20:13

Sunowich skal tages med et gran salt. Men strø det endelig ikke på dræbersneglene, godt nok dør de men saltet trænger ned i grundvandet og snart har vi saltvand i hanerene.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-05-08 20:46

Hej
Jeg kan da godt li' at få lidt høvl af og til. Sunowich er vist bare for doven til at slå sin græsplæne. Tænk lige på den motion jeg får ganske gratis. Der går snildt en time med at rende efter græsslåmaskinen.
Og nu hvor vi er ved det, så har jeg i dag hørt ca. 15.000 Harley Davidson motorcykler drøne forbi. Gæt så, hvor jeg bor. Mon de er forureningsfrie? - Jeg tror jeg holder mig inden døre pinsen over.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-05-08 21:19

her er en kyndig vejledning i gødskning af haven:http://www.havesiden.dk/gdningsp.htm

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-05-08 23:18

Jeg skal ikke brokke mig over andres måde at holde have på, der er mange haver der er pænere end min
Men jeg holder stadig på at mit græs gror alt for hurtigt selvom jeg ikke gøder der

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 10-05-08 10:05

Hej stig54
"Sunowich skal tages med et gran salt. Men strø det endelig ikke på dræbersneglene, godt nok dør de men saltet trænger ned i grundvandet og snart har vi saltvand i hanerene. "

En meget fiks måde at vende ordene på.
Jeg er enig i at salt er et mere forurenende stof end gødning, som planterne jo optager.
M.h.t. salt så er det kun den ene bestanddel - klor - der skylles ned i jorden - sammen med et eller andet næringsstof (klor er negativ ladet, derfor trækkes en positiv ladet mineral med.).
Den anden bestanddel - natrium - bindes meget hårdt er ødelægger jordens struktur, den gør jorden knoldet.
Risiokoen for at få klor i drikkevandet er nok ikke stor, idet man undgår at lægge boringerne i nærheden af bysamfund - netop for at undgå forureninger herfra.
Konklusionen er stadigvæk - mineralgødninger forurener ikke, men det kan salt og overdosering af pesticider gøre - især hvis man IKKE følger brugsanvisningen.
Ingeline kan med god samvittighed fortsætte med at give sine planter mad.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-05-08 00:46

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 12-05-08 21:56

Hallo 2603ph
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,
Citat
du nævner ikke, hvad du bruger af gødning, for selvfølgelig skal en have have gødning - specielt græsplænen. Se f.eks.:
http://hjem.get2net.dk/per.hansen/oss.htm

linket er desværre en "blindgænger". Tjekker du lige?
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 13-05-08 08:52

Hej Ingelin,

undskyld min "tyrkfejl" - det korrekte er:
http://hjem.get2net.dk/per.hansen/oos.htm
Der er desuden en række andre hints - men gødningsdfelen er meget anvendelig.

På hovedsiden kan man forresten finde en del oplysninger om f.eks. gøsning af
planter - og pesticiders "forurening" af grundvandet, hvor landbrugets andel udgør ca. 10%.
Et par sider, som Sunowich sikkert med udbytte kunne læse!

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-07-08 11:59

Tak for svaret 2603ph.

Jeg gøder igen så snart der er udsigt til regn, som kan transportere gødningen ned.
Det er iøvrigt en speciel plænegødning 15-3-/4 jeg har brugt og som åbenbart er vældig god på min plæne.

God Sommer
Med venlig hilsen Ingelein