/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
startproblemer dm50
Fra : jdc53
Vist : 1332 gange
60 point
Dato : 08-05-08 18:45

Hej derinde er der een klog sjæl der kan hjælpe mig. Jeg har købt en knallert af ovenstående fabrikat men. Den har kørt men desværre har den tidligere ejer kørt den helt tom og den sluttede pludesig med at køre. Jeg har renset kaburator men det hjælper intet. Jeg har derefetr kigget lidt på det elektriske og der er gnist nok på tændrøret. Jeg har kigget lidt på tændingslåsen og det kunne måske ligge i den men ved det ikke. HJÆLP

Hilsen John

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 70 point
Dato : 08-05-08 19:32

Tændingslåsen, nej ikke når der er gnist på.
Men benzinproblemer enten for meget, så der lugter af benzin op ad tændrørshullet når det tages af, og tændrøret er lidt vådt. Eller manglende benzin.
Hvis den mangler benzin, kan det være benzinhanen der er stoppet, tjek at der kommer nok ud når slangen tages af nede ved karburatoren. Prøv at smide 2 fingerbøl benzin ned gennem tændrørshullet, for at se om den kører lidt på det.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : jdc53

Dato : 08-05-08 20:21

Tak for svaret pallebhansen. Men de ting du skriver er der ikke noget i vejen med. Jeg har prøvet det med benzinen direkte i både i tændrørshullet og i luftfilteret. Dette hjalp ikke desværre . Men jeg har mest tiltro til at det er noget elektrisk, for når jeg indimellem får lys i den lampe der styrer blinlysene virker det som om at der ikke skal meget til før den vil starte.

John

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-05-08 22:10

Det er ikke noget elektrisk, og blinklys, ja alt lys trækkes fra en lysspole der leverer bl.a. til batteri, som slet ikke vedrører tændingen.
Der er vel ikke for meget olie i benzinen ?
Det kan jo også være den har mistet kompressionen, fordi den har en knækket stempelring eller lignende.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jdc53

Dato : 09-05-08 15:30

Hej Palle

takker for dine svar, men jeg har haft cylinderen afmonteret og den ser fin ud det samme gør stemplet. Jeg har iblandet 2 % olie i benzinen så det skullle vel være iorden. Tændingstidspunktet har jeg prøvet at ændre i svinhjulet. Der hvor spolerne sidder kan man dreje dem ca 5 millimeter til hver side. Kunne det tænkes at det er den spole der skal trække tændingen der ikke er kraftig nok ? Jeg ved snart ikke hvad der skal til for den kommer igang, det er en jeg har købt til min søn der lige er blevet 16 og han havde jo glædet sig til at komme ud og køre på den

Men tak for at du skriver baglæns

John

Kommentar
Fra : tigerlover

Dato : 09-05-08 16:50

kan den slet ikke starte eller døre den ud nå den starter for hvis den ikke starter kan det være for dig den ikke har køret i mage lang tid og så skal du måske prøve at holde shocker nede og state den mens den er nede prøve det et støke tid og vis den ikke starter lad den stå og prøve igen sener hvis det ikke hjølper ved jeg det ikke !!!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-05-08 17:00

Jeg mener der må være enten for meget benzin (Så samles det i krumtappen under stempelet), eller for lidt, men det er da rigtigt at gnisten kan jo være for svag, så kan du slå tændrørets vinkelelektrode lidt tættere sammen, kun så man lige kan få en tommeælfingernegl imellem.
Med hensyn til tændingstidspunkt, så plejer spolen at skulle stå i midten af indstillingssporet. Hvis gnisten skulle komme for sent, eller tidligt vil antænding stadig ske, og skal kunne høres.

Hvis der skulle være kommet for meget benzin ned i krumtaphuset, bliver blandingen så fed at der ikke sker antændelse, så udluftes motoren ved at:
Luk for benzin
Skru tændrør af.
Giv fuld gas, medens du:
Træd kickstarter rigtig mange gange, eller skub knallerten rundt i lavt gear.
Tændrør på, og prøv at starte, uden at åbne for benzin.

Når der er lidt benzin tilstede i cylinderen, og der er gnist, og kompression, ja så SKAL den gå igang, men hvis:
Magnetsvinghjulet sidder løst, eller har drejet sig på grund af manglende eller "klippet" not, ja så kommer gnisten jo ikke lige før top, og den starter aldrig.
VH Palle Hansen
PS: "Jeg har renset kaburator men det hjælper intet." Dysen skal man kunne se igennem (Blæses)

Kommentar
Fra : jdc53

Dato : 09-05-08 17:56

Hej Palle

Jamen sikke mange gode ting du kan fortælle. Der er masser af kompression , og det du skriver omkring bezin vil jeg afprøve imorgen samt stille tændingen i midtersporet. Noten der holder svinghjulet er ok det sidder fast nok er næsten ikke til at flå af.

Hilsen John