/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Trætrasse
Fra : olarsen
Vist : 1871 gange
100 point
Dato : 08-05-08 17:02

Her,
Er der nogle her som ved noget om hårdt træ til terasser. Jeg skal lave en overdækket en af slagsen og vil gerne have det bedste uden at det koster. Der er mange forsk. sorter, Ipé, Jatoba, Itauba, Garapa m.fl., Hvad skal man vælge? Høre gerne andres erfaringer og forslag.

vh ol

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-05-08 17:32

Hvad er der galt med lærk eller douglas, det hører (næsten) under hårdt træ. Det er selvimprægnerende og koster ikke meget mere end trykimprægneret.
Det er vel det bedste uden at det koster

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 08-05-08 17:35

Hmm der er sikkert ikke noget galt med Lærk og Douglas, men er de lige så splintfri som de hårde træsorter. (har prøvet at få en splint i foden . . . Ubehageligt!). Trykimprægneret er ikke en option i denne forbindelse, . . . jeg vil ikke ha' de'

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 08-05-08 18:09

Køb du de som er beregnet til formålet, det er nok det bedste og billigste.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-05-08 18:47

Du må ikke sammenligne trykimp. med lærk eller douglas.
Hos farvehandleren skal du f.eks. have terrasseolie beregnet til hårdt træ når du bruger douglas eller lærk. Til trykimp som oftest er fyr skal du bruge nåletræsolie.
Jeg har selv lærk og ja det er splintfrit, samtidig med at det har et utroligt spil i årene som de dyre hårde træsorter ikke har, grundet deres langsomme vækst.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-05-08 21:10

Douglas giver splinter, men Sebirisk lærk, f.eks hos Jem og fix. til ca 8 kr. pr. m i 19 x 95 er et godt matriale til formålet. Strøerne bør ikke ligge med en større afstand end 60 cm.

Bjørn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-05-08 23:11

Med 60 cm strø afstand skal de gerne være 120 x 25 ellers gynger de. Det er rigtige terrassebrædder ikke pinde.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 09-05-08 20:59

Jeg har læst de mange gode forslag, den med lærketræ kunne godt være en mulighed, men skal lige runde det med hende der bestemmer . Mine strøer er 4" (10cm) trykkede stolper, som ligger med ca. 64 cm afstand (74 fra center til center). Kan man så ikke bruge 21mm Jatoba? Er der forskel i styrken på Lærk og Jatoba? Gulvet skulle jo helst ikke gynge . . . på et tidspunkt bliver der jo nok drukket et par pilsnere .

vh ole

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-05-08 21:26

Hvis du absolut vil bruge den dyrere Jatoba så har den en højere brudstyrke men så køb den i 145 mm
http://www.billigbyg.dk/shop/jatoba-terrassebraedder-15500p.html

Hårdheden og brudstyrken kan du læse om her

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=361

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 09-05-08 21:34

Stig54,
En grund til at jeg nævner Jatoba er at min lokale 'træsvindler' vil sælge til 40,- kr./m for 145x21, det er vist nok et godt tilbud? Jatoba er vist nok ikke så holdbar som Ipé, men holdbar nok til mig. I øvrigt er der tag hen over gulvet, hvilket vel ikke er en ulempe?
vh ole

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-05-08 22:09

I så fald er det en anden snak, husk at bruge rutfrie søm eller skruer

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 09-05-08 22:10

rustfrie

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 10-05-08 00:07

Tak stig54

Det med fustfri stålskruer er jeg klar over, selv om jeg andet steds har set at man kan bruge galv. skruer, jeg tror ikke helt på at den er go' nok. Mener du i øvrigt at det er OK med ca. 64 cm mellem strøer?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-05-08 12:38

Det er nok ok, men det er nær med max.

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 10-05-08 12:39

nær ved max

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 10-05-08 22:33

Tak for svaret stig54. Så nu vælger jeg Jatoba, og du får skylden hvis noget går galt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 10-05-08 22:56

Helt fint med mig, jeg kan dog ikke gøres ansvarlig for personskade under opførelsen, ømme rygge, forslåede tommelfingre o.s.v.