/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Får vi Euro i Danmark?
Fra : Sygate
Vist : 483 gange
300 point
Dato : 08-05-08 12:34

Hejsa !

Jeg har arbejdet så meget at jeg ikke har haft tid til at følge med i EU nyhederne. Jeg hørte lige med et halvt øre i går at der ikke skal være afstemning om diverse punkter i traktaten osv. osv.

Nogen der ved om vi får Euro i Danmark med sikkerhed snart?

Kommentar
Fra : ch1quita

Dato : 08-05-08 12:45

Der er ikke fremsat noget forslag endnu, og dermed er det ikke muligt med sikkerhed at sige ja/nej.

Personligt tror jeg den er lige på trapperne!

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 310 point
Dato : 08-05-08 12:51

Vi får ikke Euro før der er stemt ja til det ved en folkeafstemning. Regeringen har sagt at vi skal til en afstemning om alle Danmarks undtagelser i dens regeringsperiode - det vil sige senest i 2011.

Dog er det vist ganske sikkert at vi kommer til at stemme om *noget* om EU i efteråret. Hvad det bliver, vides ikke endnu, og partierne forhandler for øjeblikket om det.

Blandt de muligheder der findes er:

- Sæt alle undtagelserne til afstemning enkeltvist.
- Sæt nogle af undtagelserne til afstemning enkelvist.
- Sæt alle undtagelser til afstemning under ét.
- Sæt nogle af undtagelserne til afstemning under ét.
- Sæt en kombination af undtagelser til afstemning der indeholder *ændringer* i stedet for *afskaffelse* af nogle af undtagelserne:
-- Det kunne dreje sig om at ændre forsvarsundtagelsen således at vi kan deltage i bestemte aktioner (typisk fredsbevarende og humanitære opgaver), men ikke i andre.
-- Og/eller at ændre retsundtagelsen således at vi stadig har en undtagelse for dele af flygtningepolitikken.

Angående ØMU'ens tredje fase - altså at indføre Euroen i Danmark: Det er ikke sikkert den kommer til afstemning i denne omgang, men man kan vel forestille sig at Anders Fogh er fristet til at sætte alt til afstemning under ét - således er der måske nogen der vil stemme ja som ellers ville have stemt nej. Men det er trods alt risikabelt idet resultatet lige så let kunne blive det modsatte.

Det var en lang måde at sige: "det er der ingen der ved" på

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-05-08 13:26

Vi får Euro i Danmark på et eller andet tidspunkt, der er ikke fastlagt en dato for afstemningen endnu, bliver der stemt nej, så får vi en mere afstemning og en mere lige indtil vi siger ja, desværre tror politikerne ikke på at vi mener nej når vi stemmer nej

Kommentar
Fra : ch1quita

Dato : 08-05-08 13:27

Kronen FTW!

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-05-08 15:52

Vil til enhver tid stemme nej.
Håber ikke vi får € her, men tingene peger desværre mod det.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 08-05-08 15:54

Tak for info allesammen