/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Drevbetegnelse
Fra : Frank322
Vist : 611 gange
100 point
Dato : 08-05-08 07:56

Hej Kandu'er

Jeg er den lykkelige ejer af en ekstern hard-disk på 300 Gb som jeg fylder med alskens gode ting. Der er dog den hage ved den, at den trækker temmelig meget hastighed ud af min gamle computer når den er tændt. Derfor ville jeg gerne kun tænde for den eksterne hard-disk når jeg har brug for den, og ikke som i dag, hvor jeg tænder den samtidig med computeren.

Jeg tænder den samtidig med computeren fordi hvis jeg tænder den eksterne hard-disk efter at have tændt for computeren, genererer computeren automatisk en ny drevbetegnelse til den eksterne hard-disk. Den hedder for eksempel i dag "F:" og hvis jeg nu tænder for den, så ville den automatisk komme til at hedde "G:" hvilket betyder, at alt hvad jeg har liggende på den eksterne hard-disk skal omdøbes til G-drevet.

Er der en mulighed for at forhindre computeren i at generere en ny drevbetegnelse hver gang den eksterne hard-disk ikke er tændt ved opstart af computeren?

Mange hilsner

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-05-08 08:17

At alt skal omdøbes passer ikke, Jeg har nøjagtig samme "problem"
At Hd kan skifte fra G til H o.s.v. det medfører overhoved ikke noget
problem.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-05-08 08:30

Jeg bruger skiftevis kortlæser kamera og filmscanner sammen med ekstern HD.
Drevbetegnelserne skifter alt efter hvad der er tilsluttet eller hvad der tilsluttes
tændes for først.

Kommentar
Fra : Frank322

Dato : 08-05-08 08:41

Tak for svarene, så forstår jeg bare ikke, at jeg får at vide, at den sti som genvejen henviser til ikke findes eller er ugyldig, hvis det er ligegyldigt hvilken drevbetegnelse computeren giver min eksterne HD.

Det skal måske nævnes, at ved opstart af den eksterne HD finder min computer den som ny hard-ware og vil installere den påny.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 08-05-08 08:52

Prøv at gå i Kontrolpanel - Administration - Computeradministration - Diskhåndtering

Marker dit eksterne drev

Gå i: Handling - Alle opgaver - Skift drevbogstav og sti - Rediger

Giv din eksterne harddisk en drevbetegnelse, der ikke vil blive brugt ved normal opstart og brug - f.eks. P:

Jeg tror det vil løse dit problem.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-05-08 08:53

Smid genvejen ud. Jeg bruger - denne computer og vælger drev der.
Ja den opdager ny hardware og indlæser, det kan du annulere.
Så kører det.

Har du musik og video kan mediaplayer derimod ikke finde filerne.
Det retter du i mediaplayer, ikke i eks. HD.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-05-08 09:27

Når du har givet din harddisk et fast drevnavn - så vil drevet altid have det navn uanset hornår du tænder det skulle du være i tvivl om hvordan du gør så denne guide jeg har lavet http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-05-08 09:31

Når det er drevbogstaverne der snakkes om, så er det lidt sjovt. I har 1 harddisk, og den hedder C:
Hvis i får en ny harddisk som i sætter til, så hedder den D:, cd rom drev bliver E:

Hvis i ikke vil have "flydende drevbogstaver" så skal i fortælle computeren hvilket drevbogstav de enkelte ting skal have.

Jeg har sat min brænder til X:
Cd rom til Y:
kamera S:
mp3 spiller T:

Når jeg sætter tingene til min PC, så husker den drevbogstaverne. Det gør det hele lidt nemmere.

Prøv at se hvad myg har skrevet.

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 100 point
Dato : 08-05-08 09:32

Der var lidt med stavekontollen i forrige indlæg så her er det rettet.

Når du har givet din harddisk et fast drevnavn - så vil drevet altid have det navn uanset hvornår du tænder det, skulle du være i tvivl om hvordan du gør så kig på denne guide jeg har lavet http://tips.bsjh.dk/diskhaandtering/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-05-08 10:07

Bentjuul
Rigtig flot side.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-05-08 10:08

Tak skal du have granner01

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-08 13:18

Først hen til Bentjuul's side og lav et drevbogstav eks. "X"
Så h-klik på din genvej > og ændre bogstavet i stien til "X"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-05-08 13:34

At computeren finder ny hardware når du tilslutter din disk, kunne lyde som om du skifter usb stik, det er ret vigtig at sætte ledningen i samme stik hver gang

Godkendelse af svar
Fra : Frank322

Dato : 08-05-08 18:59

Mange tak for alle besvarelserne, specielt til bentjuul. Jeg har accepteret svaret.

mvh

Frank