/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Størrelse på trykekspantion
Fra : Holst-Hansen
Vist : 1645 gange
200 point
Dato : 07-05-08 21:44

Hejsa..

Jeg skal til at bygge et nyt fyrrum. Jeg sætter en Baxi bonus 30 kedel ind samt en 2000l passat isolert akku tank på samt en 110l varmtvands beholder med elpatron i. Vi bor på et ældre nedlagt landbrug med 2 etager ialt ca. 120 m2. Mit spørgsmål er nu hvor stor en trykekspantion beholder vil mit anlæg kræve? er der nogle der ved det eller hvor man evt kan finde ud af det..

På forhånd tak..

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 21:48

Fast brændsel keddel skal da vist have åben ekspansion.

Kommentar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 07-05-08 21:56

..Det skal de nomalt med Baxi har lavet denne (baxi bonus 30) og fået den godkendt til trykexpantion.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 22:00

Ok - jeg var også lidt i tvivl for jeg har hørt lidt om det før.

Kommentar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 07-05-08 22:03

..så blev vi da så meget klogere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-05-08 00:31

Hvem har godkendt det ?
Det lyder ikke rigtigt

Det er som at købe bil godkendt til at måtte køre over for rødt lys.

kedler fyret med fast brændsel skal have åben ekspansion.

Jeg har set de sørgelige resultater at anden løsning.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 08-05-08 00:34

I øvrigt afgøres ekspansiontankens størrelse af den samled vandmængde i systemet.
Gang det med max temperaturændring fra kold til varm og differensen mellem ståls og vand termiske volumenudvidelseskoefficient, som du kan slå op i ståbien.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-05-08 12:55

Normalt laves en ekspansionbeholder så den er på min. 8 % af anlæggets volumen. Effekten er ikke bestemmende, men udelukkende vandvolumen.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-05-08 20:17

Spørg hos Baxi, de vil helt sikkert være behjælpelige med dette.

mvh
Gasmanden

PS. det er iøvrigt korrekt at det nu er tilladt at benytte trykekspantioner på fastbrændselsanlæg.
Ikke alle anlæg, de skal som tidligere nævnt, være godkendt hertil.

I andre lande har man længe brugt trykeks., efterfulgt af andre regler som to sikkerhedsventiler, så hvis den ene ikke virker, så gør den anden.....

Godkendelse af svar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 11-05-08 18:17

Tak for svaret transor.