/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kaffemaskine - er det muligt?
Fra : hyggemor
Vist : 2806 gange
200 point
Dato : 07-05-08 19:33

Hej alle

Min kære husbond er særlig slem til at brygge kaffe og derefter bare lade den stå på varmelegemet. Han har "brændt" utallige kaffemaskiner af. Både de helt dyre men sandelig også de mindre dyre.

Han syntes at kaffe bliver "flad" når den bliver hældt i en termokande og så holder kanden ikke varmen længe nok.

Nu har jeg fundet en maskine til ham (tror jeg) som kan brygge kopvis: http://www.skiftselv.dk/main.asp?side=visvare&id=2269 og spørgsmålene kommer så her (vedrørende ovennævnte link):

1. Er det muligt kun at brygge een kop af gangen (valgfrit)?
2. Hvilket kaffefilter bruger denne og hvor købes dette?

Svar på ovennævnte kræver selvfølgelig at du kender maskinen, gæt er ikke brugbare

Findes der andre tilsvarende maskiner, der bruger almindelige kaffebønner? Er ikke interesseret i disse kaffepuder, som f.eks. Senseo. Industrimaskiner er vi heller ikke interesseret i. Heller ikke disse fancy espresso maskiner. Det skal være "rigtig" kaffe.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 19:45

Min fraflyttede nabo har/havde sådan en kaffe maskine der ligner den viste - og jeg fik altid en enkelt kop kaffe ad gangen. Jeg så aldrig filteret.

Her står der lidt om den og det ser ud til at der er filter (måske kan det blive dyrt)
http://www.pricerunner.dk/pi/82-522839/Kaffemaskiner/Philips-HD7140-80-Produkt-Info

Kommentar
Fra : bøllebob

Dato : 07-05-08 19:45

Jeg købte en forgænger til pågæl en e maskine; så e har været fremme si en 1988 ihvertfal .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-05-08 19:46

Kaffe der bliver holdt varm på en varmeplade er smagsmæssigt en ækel vederstyggelighed.
Så er god kold kaffe bedre.

Mange termokander smager også grimt af gammel kaffe.
Især dem hvor kaffen løber af snirklede veje gennem låget. Folk skiller det ikke ad og gør det rent efter brugen. UF.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 07-05-08 19:56

eyvind, kan du huske hvordan kaffen smagte - som almindeligt eller "kunstig"?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 07-05-08 19:57

Jeg laver aldrig kaffe på anden måde end at sætte vand på elkedelen og derefter (lige!!! derefter) at hlde det på bønnerne. Tilsæt evt en halv tsk. salt.
Lad være med at købe jer fattige i kaffemaskiner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-08 19:59

Ganske almindelig......................................men ellers er jeg the-drikker, fordi jeg får ondt i maven af kaffe..................men naboens kaffe var god nok.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-08 20:01

Hvad med pulverkaffe og en elkedel, så sparer I også strømmen.

Jeg havde en nabo der bryggede en hel spand om morgenen, på et papirfilter der blev brugt mindst 2 gange, 4-5 gange dagen varmede han kaffen på en almindelig kogeplade til den begyndte at snurre.

Han blev fornærmet når jeg sagde nej tak om aftenen til en kop, så ville jeg hellere have en solskoldet pilsner.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 07-05-08 20:08

Citat
Jeg laver aldrig kaffe på anden måde end at sætte vand på elkedelen og derefter (lige!!! derefter) at hlde det på bønnerne. Tilsæt evt en halv tsk. salt.
Lad være med at købe jer fattige i kaffemaskiner.

Det er lige præsis sådan vores kaffebryggeri foregår lige nu og dette er desværre ikke holdbart - for os. Jeg selv er thedrikker (kan ikke li' kaffe).

Husbonden er træt af at lave kaffe på den go'e gammeldaws manér - men er alligevel for stædig til at bruge penge på endnu een kaffemaskine.

Så det drejer sig ikke om, hvorvidt de forskellige fremgangsmåder er nyttige eller ej. Vi skal have en ny, a la mit link - jeg har bare nogle spørgsmål, inden vi køber een.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 07-05-08 20:12

Jeg har ikke kun overvejet smagen (og hvis man frekventerer diverse "kaffe-kaféer er det et emne til dikussion) men også nemheden (og prisen i "kaffemaskiner"...) Og jeg tror på mit bud
Men jeg drikker kun te, når jeg ikke kan falde i søvn, eller hvis jeg har halsbetændelse. Og den eneste te, jeg kender er kamillete

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 07-05-08 20:17

Er der slet ikke nogle der kan svare på mit spørgsmål?

Accepteret svar
Fra : fotowig

Modtaget 200 point
Dato : 07-05-08 20:36

Jo. Café duo kan lave en eller to kopper ad gangen. Filteret er indbygget. D.V.S. et microfilter af metal der kan holde rigtig mange gange.
Eneste alternativ er en Senseomaskine, men den er dyr i drift, d den bruger specielle "kaffepuder".

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-08 20:48

Jeg laver meget Espresso, som faktisk godt kan fortyndes og stadig smage godt, kaffen kan findes på nettet 25 % billigere end i butikkerne.

½ tsk salt.....lyder ulækkert.
Men faktisk kan man hvis man har købt kaffe der er besk knipse en fingerspids salt ned i bunden af filteret, det tager det beske.

Godkendelse af svar
Fra : hyggemor

Dato : 07-05-08 21:18

Tak for svaret fotowig.

Jeg har været så heldig, at fremskaffe brugervejledning på maskinen og den gav svar på mine spørgsmål.

Fotowig du har ret og du har dermed tilegnet dig point. Nu skal jeg bare sørge for at maskinen leveres med det permanente filter og at der kan købes ekstra kopper

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 07-05-08 23:27

Der er mange måder at tilberede denne for mange uundværlige bryg - jeg er måske lidt af en snob hvad det angår - men skal du have en rigtig kop kaffe er der kun een måde: kolbekaffe. Ingen filtre og du laver den mængde der er brug for her og nu - og kan hurtigt frembringe mere efter behov, altid frisk brygget.
Venligst "kaffoman" kryds