/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Fotografering af andre mennesker?
Fra : TEAS
Vist : 645 gange
70 point
Dato : 03-03-03 11:44

Der er mange der har købt mobiltelefoner med digital camera. Forventer jeg at til sommer bliver landet overskyllet
at fotograferede unge og ældre mennesker.De apperater er ikke store! så de er svære at få øje på og sagesløse
mennesker kan blive fotograferet uden egen fri vilje i de mest personlige gøremål.
Er der ingen lov om fotografering på offentlig og på privat område.
mvh
TEAS

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 03-03-03 12:31

Det afhænger af hvorvidt de offentliggøres.

Hvis de IKKE offentliggøres opdager du nemlig IKKE at der er taget et billede alligevel...

Hvis man IKKE har annonceret med sin fotografering må man IKKE offentliggøre billeder UDEN først at spørge de pågældende på billederne om de vil tillade dette. Der er dog situationer -- f.eks. foran diskoteker -- hvor der UDTRYKKELIGT er angivet at der er webcamera foran indgangen og inde i butikken, så ved at være på stedet accepterer man vilkårene for fotografering, og kan derved lande på deres hjemmeside.

Men principielt har man copyright på de billeder man tager, men ved offentliggørelse/udstilling skal man orientere dem billederne omhandler...

Henrik, Slagelse

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 03-03-03 15:51

Det er ikke helt rigtigt det du skriver h_blunck, det er også et spørgsmål om hvor man opholder sig og hvad hovedmotivet på billedet er.
Hvis du f.eks. tager et billede af et rådhus til din hjemmeside, og der render nogle personer rundt foran rådhuset - må du godt offentliggøre uden samtykke. De to ting der specielt skal skelnes imellem er "offentligt tilgængelige steder" og "ikke offentligt tilgængelige steder".
Der er nogle gode tips og forklaringer her http://www.journalistforbundet.dk/data/1544/1544.doc - det er godt nok møntet på journalister, men der er flere gode eksempler.

Mvh

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 03-03-03 16:51

Hej kanjegik

Jo, det er nemlig rigtigt. Vi havde lidt diskussionen dengang noget familie blev overrasket over jeg havde lavet en hjemmeside om vores datter med familiemedlemmer der bl.a. holdt vores datter. Alle VAR blevet informeret om intentionen, men INGEN var opmærksom på dette FØR de så det på mit domæne. Som jeg derefter sagde: folk var blevet informeret... Ellers skulle de lade være med at blive fotograferet af OS sammen med VORES datter. Jeg synes det er en sjov tanke for den kommende generation at have et online familiealbum, især i lyset af at vi har gode venner i bl.a. Frankrig som derved får lejlighed til at følge med i hendes udvikling.

Tak for linket til Journalistforbundet -- det er nemlig en korrekt betragtning også. Hvis man opholder sig på Rådhuspladsen i turistsæsonen må man påregne at ryge til Japan, USA m.v.

Henrik, Slagelse

Accepteret svar
Fra : kbdut

Modtaget 70 point
Dato : 04-03-03 11:41

Følgende er fundet her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010080829-REGL

§ 264 a. Den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget iagttager sådanne personer.

§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person.

Håber at det kunne bruges
Hilsen
Karsten

Godkendelse af svar
Fra : TEAS

Dato : 04-03-03 21:29

Tak for svaret kbdut.
Det er godt der lovgivning på dette område
mvh TEAS.