/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
udlagt barnefar på 14 år
Fra : sussiolsen
Vist : 2345 gange
40 point
Dato : 07-05-08 17:33

hej,
jeg undrer mig over dette :
en af mine "for-mødre" Maren Ludvigsen , født i Sottrup sogn i Sønderjylland, føder i 1852 et uægte barn Cecilie Dorothea Duus, der står to navne nævnt i kirkebøgerne , den ene Lorenz ( vistnok christensen ) , men om den anden ses tydeligt at han er den udlagte barnefar Jens Peter Duus, fra Schousebøll ( Skodsbøl)
Ved at søge tilbage i dåbregistret finder jeg denne Jens Peter Duus født i 1838 !!!!!!
Kan det virkeligt være rigtigt at han er udlagt barnefar førend sit 18.år ?
Maren Ludvigsen er omkrin de 30 da hun føder barnet .

med venlig hilsen

Sussi Duus Olsen

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 30 point
Dato : 07-05-08 17:57

Ja han er ikke den først og heller ikke den sidst. Hvad skulle der være i vejen for det? Man kan nok avle børn når man er 14 og også når man er 30. Problemet kan være børnebidraget - det bliver tit bedstefaderen der må punge ud indtil han bliver 18

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-05-08 18:26

Måske er det ham her der er faren:

Kilde: FT-1845 Kildehenvisning: 130
Navn: Jens Peter Duus
Alder: 26 Civilstand: Unverheir.
Erhverv: Dienstboten
Fødested: Kecknis
Sogn: Broager Herred: Nybøl
Amt: Sønderborg Stednavn: Dorf Schotzbüll u. Eckensund, Nübel Harde
Husstands-/familienr: 28a F. 1 Matr.nr/adresse: Hufengebäude u. Ziegeley, ferner Schotzbüll & Eckensund
Antal familier/hus: 3
Indtastningsnr: c6382 Løbenr.: 2183

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-05-08 18:35

Her er lidt mere:

Jens Petersen Duus
Male

Event(s):
Birth: 12 MAR 1818 Broager, Aabenraa-Sonderborg, Denmark

Christening:
Death: 19 SEP 1901

Parents:
Father: Peter Hansen Duus Family
Mother: Trineke Agerley

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 07-05-08 18:59

hmm.. er man under 18 og gør en pige/kvinde gravid, tja... så bliver man altså udlagt som faren.
Sådan er verden.

Vil du ikke udlægges som far, så hold bukserne lukket.

Drenge kan få børn, så snart de er så udviklede, at de producerer sæd (våde drømme er et 100% sikkert tegn).

Ligeså vel, som en 14 årig pige kan blive gravid.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 07-05-08 19:19

Tror så ik lige man betalte børnepenge i 1852

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-05-08 19:56

Han er god nok; men født først på året...Måske bliver han først far som 15 årig, Svend
"
DUUS, Jens Peter      Birth Date:   26 Feb 1838
   Christening Date:   13 Mar 1838   Broager, Sonderborg, Denmark
   Father:   Hans Peter DUUS
   Mother:   Anna Catharina DIEMER
"

Godkendelse af svar
Fra : sussiolsen

Dato : 08-05-08 20:13

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 08-05-08 20:38

Citat
Tror så ik lige man betalte børnepenge i 1852

NEJ VÆL / vel, medmindre prædikanten VAR med på det/ n
da alt andet gik i arv,

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-05-08 22:21

Selv tak!

NB Der tales om børnebidrag. Det har jo ikke noget med spørgsmålet at gøre ; men børnebidrag eksisterede også i attenhundredetallet.(Ikke at forveksle med "børnechek")